Nou ús de la intel·ligència artificial

Peacebuilder: algoritmes per evitar els jutjats

  • Aquesta aplicació es basa en l’ús d’algoritmes i intel·ligència artificial per facilitar la resolució de conflictes entre les diferents persones sense necessitat d’arribar als tribunals

Peacebuilder: algoritmes per evitar els jutjats

Activos

3
Es llegeix en minuts
Alicia Navarro
Alicia Navarro

Redactora del suplement 'actius'

ver +

Una aixeta oberta, una gotera que creï una humitat a la paret del veí, discussions, mals entesos i una disputa que amenaça d’acabar als jutjats i d’allargar-se fins a límits insospitats. Situacions com aquesta són les que vol evitar Peacebuilder, una aplicació que es basa en l’ús d’algoritmes i intel·ligència artificial per facilitar la resolució de conflictes entre les diferents persones sense necessitat d’arribar als tribunals.

«La pràctica tradicional és acudir a la policia o a un advocat i el procés es porta als tribunals, però hi ha altres maneres de resoldre’ls sense necessitat de judicialitzar la qüestió», explica Óscar Daniel Franco Conforti, el fundador d’aquesta empresa emergent que assegura que, quan els conflictes s’arreglen a través del diàleg, les dues parts solen arribar a aconseguir entre el 85% i el 90% de satisfacció. «En la majoria dels casos, amb les eines adequades es poden encaixar els punts de vista de cadascú», explica Franco Conforti. «Moltes vegades es tracta de petits canvis, com començar a parlar de necessitats i no d’interessos», aclareix.

Però, ¿quin paper tenen els algoritmes en la resolució de conflictes que planteja Peacebuilder? Franco Conforti explica que el primer pas és que la persona interessada ompli un formulari detallant al màxim possible la disputa, després a través de la intel·ligència artificial s’identifica el tipus de conflicte i les seves característiques principals. «A partir d’allà recomanem una metodologia per a la resolució», explica per després afegir que «tot el procés es fa a través d’un protocol que busca amb la intel·ligència artificial casos similars per establir un patró de metodologia que s’ha fet servir anteriorment en la seva solució. Un vegada fet això, nosaltres passem a recomanar la millor via de resolució del conflicte».

En aquest sentit, es pot destacar que Peacebuiler no es posiciona a favor o en contra de cap de les parts, sinó que planteja la metodologia perquè elles mateixes arribin a una solució amb l’assistència d’un professional adequat al tipus de disputa. «El que fem és treballar des de la neutralitat i la imparcialitat sense assumir cap posició ni a favor ni en contra de les parts», comenta.

Les disputes més habituals que resol aquest plataforma són de convivència, relacions entre persones, divorcis, etc.

3 tipus d’estalvi: emocional, econòmic i de temps

3 tipus d’estalvi: emocional, econòmic i de tempsCom a principal benefici de l’empresa emergent, el seu fundador destaca l’estalvi emocional que suposa a les parts. «Quan es va a un judici, fins i tot la gent que guanya corre el risc de no quedar totalment satisfeta. En canvi, aquí com que la resolució depèn de les parts i del treball que facin, el grau de satisfacció és molt més alt», remarca. A més, també posa en relleu l’estalvi de temps que suposa, ja que estima que de mitjana un procés judicial dura entre 6 i 10 anys, mentre que amb Peacebuilder «depenent de la bona voluntat de les dues parts es pot resoldre en un parell de mesos», especifica.

I tot i que per a Franco Conforti no és el motiu més remarcable, també recorda que Peacebuilder implica un estalvi econòmic. Només en conflictes d’àmbit social, l’estalvi podria arribar a 1,5 milions d’euros anuals», remarca.

No obstant, Franco Conforti es queixa que el sistema legal espanyol no està preparat per a un canvi tan innovador com suposa Peacebuilder. «L’adopció està sent més lenta del que esperàvem i es produeix d’aquesta manera per ignorància, per no entendre que aquesta tecnologia ve a resoldre la governabilitat, l’accés a la justícia i a facilitar a la ciutadania el fet de poder viure en una societat més sostenible», comenta.

Notícies relacionades

En aquesta línia, llança un missatge a les administracions públiques perquè adoptin aquest tipus d’eines, ja que agilitaria la burocràcia que hi ha al voltant dels conflictes veïnals habituals. «Les administracions centrals i ajuntaments han de veure en aquesta eina una oportunitat de descàrrega de feina que tenen de queixes per part dels veïns. Podria ajudar a reduir aquest tipus de feina i aspirem que es fixin en aquesta eina», anhela.