Tècnica revolucionària

L’aigua de mar que recarrega Rafa Nadal

  • Quinton expandeix el seu negoci i incorpora probiòtics a la gamma de productes amb propietats per a la salut que elabora amb aigua marina

L’aigua de mar que recarrega Rafa Nadal

Activos

4
Es llegeix en minuts

Francisco Coll reconeix que la informàtica no és una matèria que l’emocioni gaire. Per això, quan va acabar aquesta carrera a la Universitat d’Alacant i el seu pare, Joan Miquel Coll, li va proposar iniciar algun negoci junts, no s’ho va pensar dues vegades. El progenitor havia treballat tota la vida en laboratoris farmacèutics i sempre havia tingut la idea de crear una empresa familiar. A més, feia temps que tenia la vista posada en les fórmules d’un laboratori francès que es dedicava a desenvolupar tònics i altres productes a base d’aigua de mar, mitjançant una tècnica exclusiva de microfiltrat en fred. 

Dit i fet. Van entrar en contacte amb la companyia, que aleshores no passava pel seu millor moment, i la van acabar comprant. I així va ser com el laboratori que porta el nom d’un dels biòlegs més coneguts de França de principis del segle passat, René Quinton, es va acabar instal·lant a la província d’Alacant, a cavall de la capital, on són les oficines, i Cox, on és el centre de producció. Això sí, l’aigua que utilitzen no l’extreuen del pròxim mar Mediterrani, sinó a més de 680 quilòmetres d’allà, al golf de Biscaia, a 10 milles de la costa i 20 metres de profunditat. Una zona d’especial riquesa mineral i biològica, segons expliquen els seus responsables. 

Durant els 25 anys de vida que acaba de fer l’actual Quinton Biotech Labs, la firma ha utilitzat l’aigua obtinguda mitjançant la tècnica inventada pel francès en el desenvolupament de diverses gammes de productes, que van des dels esprais nasals fins a les ampolles bevibles d’aigua, tant isotònica, és a dir, dissolta en aigua de brollador, que contribueix a millorar la digestió; com hipertònica (aigua salada), que contribueix a la reposició electrolítica i a combatre el cansament. 

Precisament, aquesta propietat de facilitar la recuperació va ser el que va portar la companyia a llançar una altra de les seves gammes de productes més exitoses, especialment pensada per als esportistes, que comercialitza sota la marca Totum Sport. Un producte que va rebre un impuls notable quan es va veure Rafa Nadal prenent els sobres d’aigua hipertònica de la marca per reposar-se després dels sets en diversos Grand Slams. Segons expliquen des de la companyia, ho va fer arran que l’hi recomanés la seva nutricionista, Gemma Bes, per combatre les rampes musculars. Els laboratoris desconeixien que el tennista mallorquí era un dels seus clients fins que ho van veure a EuroSport, segons afirmen. 

Ara la companyia ha donat un pas més i, dins de l’estratègia que ha posat en marxa per focalitzar els seus esforços en la biotecnologia, ha tret al mercat el primer probiòtic amb aigua de mar, com explica el CEO de la firma, Francisco Coll. En aquest cas, l’empresa ha utilitzat dues soques –el ‘Lactobacilus rhamnosus’ i el llevat ‘Luyveromyces marxianus’– la principal propietat de les quals és contribuir a la salut de l’aparell digestiu. Però, com apunta l’executiu, les diferents combinacions de bacteris presents en la macrobiota d’individus sans poden tenir efectes beneficiosos sobre altres parts del cos, com el derma. En el cas de Quinton, per exemple, un altre dels probiòtics que investiga es dirigeix a millorar el sistema immunològic. 

Es tracta d’un desenvolupament que han fet de bracet de la firma Bioithas, una ‘start-up’ mèdica sorgida al Parc Científic de la Universitat d’Alacant i que està especialitzada en la investigació d’aquests microorganismes.

A més, la companyia investiga la combinació de l’aigua de mar amb diferents vitamines o, per exemple, el desenvolupament de nous formats per fer més «bioassimilables» les propietats dels seus productes. 

El llançament de la nova gamma de probiòtics arriba després que a la pandèmia la firma aconseguís mantenir les seves vendes i fins i tot incrementar-les lleugerament, el 2%, fins a superar els cinc milions d’euros. Un assoliment que Coll atribueix a l’augment de la preocupació per la salut que va portar l’expansió de la Covid.  

Com moltes altres firmes, la situació els va servir per accelerar el procés de transformació digital, amb la potenciació de les vendes directes a través de la web i la recuperació del control de la seva distribució a través d’Amazon, al passar de ‘vendor’ –quan és la plataforma la que compra els productes i els revèn– a ‘seller’ –quan és la mateixa marca la que comercialitza–. Una estratègia que també els ha portat a crear una marca específica, Quinton Medical, en què s’inclou el nou probiòtic. 

Notícies relacionades

Actualment, la companyia ja fa entre el 8% i el 10% de les vendes per aquest canal, tot i que el seu objectiu és arribar al 20% a Espanya, el primer mercat on opera a través d’‘e-commerce’. En aquest sentit, la següent destinació en què apostaran per aquest canal serà ni més ni menys que la Xina, on creuen que aquesta via pot ser la que els obri definitivament les portes d’aquest país, en què han tingut certs alts i baixos al llarg dels anys. 

En total, l’exportació suposa el 73% de la facturació de la companyia que, malgrat tot, continua tenint a França el seu client més important, amb el 35% de les seves vendes. Els productes de la firma també han trobat bona acollida en destinacions com Romania o els Estats Units, i en aquests moments es troba en ple procés d’expansió per l’Amèrica Llatina. Un procés gens senzill en el cas d’aquest tipus de firmes, pels registres que han d’aconseguir a cada país en què entren. De moment, ja ho han aconseguit a l’Equador i el Perú, i estan en tràmit a l’Argentina, el Brasil i Colòmbia.