BARÒMETRE DEL 2017
Un de cada quatre espanyols fan servir la bicicleta cada setmana
Més de 19 milions de persones la utilitzen com a mitjà de transport amb alguna freqüència
Un 16% dels usuaris han patit com a mínim un robatori de la bici en els últims cinc anys
Pràcticament la meitat dels espanyols d’entre 12 i 79 anys (19 milions de persones) utilitzen la bicicleta com a mitjà de transport amb alguna freqüència, mentre que una quarta part dels ciutadans compresos en aquesta franja d’edat (més de 8,5 milions) la fan servir almenys un cop per setmana. Això és el que es desprèn del Baròmetre de la bicicleta a Espanya 2017 que ahir van presentar el director general de la Direcció General de Trànsit (DGT), Gregorio Serrano, i el president de la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta, Antoni Poveda.
Les xifres evidencien un progressiu canvi de cultura entre la ciutadania, ja que representen un augment de gairebé 3,5 milions d’usuaris ocasionals de la bici, i un increment de cinc punts percentuals pel que fa als ciclistes setmanals respecte a les dades de l’any 2009, any de l’estudi anterior.
AJUDES ECONÒMIQUES
Serrano va admetre que s’estudia que el futur Pla Estatal de la Bicicleta inclogui ajudes econòmiques a la compra de bicis elèctriques, com ja passa en entorns com l’àrea metropolitana de Barcelona. «La bici és important per a un canvi d’hàbits que permeti reduir la contaminació, que a les grans ciutats està causada en un 70% pel trànsit», va recordar Poveda.
L’anàlisi revela que tres de cada quatre espanyols tenen almenys una bici a casa, mentre que el 60% la tenen per a ús personal, de la qual cosa es desprèn que n’hi ha uns 30 milions a tot el país. Pel que fa a la sinistralitat, el 15% dels usuaris han tingut algun accident en els últims cinc anys. Serrano va recordar les xifres de ciclistes morts l’any passat, que van ascendir a 40 en vies interurbanes i a 27 en les urbanes. A falta de dades de Catalunya i el País Basc, en el que va d’aquest any 13 ciclistes han perdut la vida a la ciutat.
La majoria dels sinistres de bicicleta es produeixen sense implicació de tercers: van caure o van xocar sols, sense implicar altres persones. L’estudi també apunta que són més els ciclistes víctimes d’un atropellament (el 25,3%) que els causants d’un (5,4%). Creixen els accidents en camins de muntanya i carretera i es redueixen a les zones urbanes.
ROBATORIS
Notícies relacionadesTambé destaca que el 16% dels usuaris de bicicleta han patit com a mínim un robatori de la bici en els últims cinc anys. El 36% declaren que la fan servir per passejar, i el 37,7%, per practicar esport a tot el país, si bé a l’entorn urbà la major part la fa servir per anar a la feina o a estudiar, entre altres desplaçaments quotidians (54,2%).
La salut i la fàcil mobilitat són els principals arguments argüits per decantar-se per aquest mitjà de transport, mentre que els hàndicaps més recurrents són el perill de compartir espai amb el trànsit rodat i el dèficit de carrils bici.
DGT ( Direcció General de Trànsit ) Trànsit Contaminació Accidents de trànsit Bicicletes Transports
- A Barcelona Un cotxe es precipita a la rambla del Carmel al sortir d’un pàrquing marxa enrere
- La vídua d’Andic demana als fills de l’empresari més diners de l’herència
- MÚSICA Rosalía anuncia un àlbum fet "per primer cop sense por del fracàs"
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Enfrontament institucional El Govern es desmarca del xoc entre la RAE i el Cervantes
- Música Eric Clapton tornarà a Barcelona el maig del 2026 després de més de 20 anys del seu últim concert a la ciutat
- Denúncia social Una vida digna també és salut mental
- Morts en solitud Espanya no exigeix als jubilats acreditar que continuen vius per cobrar la jubilació
- Palmarès ‘La hermanastra fea’, millor pel·lícula al festival de Sitges
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar