Conflicte

Insurrecció a Múrcia per l'AVE

Milers de veïns rebutgen la tàpia que aïlla els seus barris

Segon dia sense circulació de trens per destrosses a les vies

Asseguren que va ser un grup radical el que va protagonitzar els actes vandàlics de dimarts a la matinada a les vies del tren. / ATLAS VÍDEO

4
Es llegeix en minuts

L’arribada de l’AVE a Múrcia ha desfermat una autèntica insurrecció. Les protestes a Múrcia per exigir el soterrament del tren d’alta velocitat al centre de la ciutat han augmentat fins a convertir-se en un greu problema d’ordre públic. Els veïns volen que l’AVE passi sota terra, en lloc de per la superfície, com s’ha projectat provisionalment. Això suposa la construcció d’un mur que dividirà la capital i diferents barris.

Els veïns fa més de 20 dies consecutius que protagonitzen concentracions a favor del soterrament i en contra del projecte de la Sociedad Murcia Alta Velocidad, en què estan representades les tres administracions. I la ciutat seguia ahir sense tren, quan el president de Múrcia, Fernando López Miras, va afirmar que el soterrament «és una reivindicació justa dels veïns» i va assegurar que «està garantit».

López Miras va ressaltar que «és just i necessari que s’eliminin de la ciutat de Múrcia les vies que des de fa 156 anys separen els veïns d’un costat i de l’altre», de manera que la intenció és «acabar amb aquesta barrera arquitectònica». «Per això hem de fer-ho amb el soterrament de les vies, una cosa que ja està projectada i que compta amb pressupost».

Tot i això, la tensió seguia, mentre alguns es queixaven de la poca atenció de l’assumpte als mitjans nacionals. El trànsit ferroviari que connecta la capital murciana amb Alacant, Cartagena, Madrid i Barcelona continuava ahir suspès, per segon dia, pels danys en el cablejat ferri i en els sistemes de seguretat provocats durant actes vandàlics dimarts a la nit.

Va ser aquell dia quan es va viure un dels moments més tensos. Els obrers van haver de paralitzar les tasques d’instal·lació de les pantalles protectores a causa de les protestes dels veïns concentrats al pas a nivell de Santiago el Mayor. Un centenar de persones es van quedar a l’entorn de les vies, on van començar a concentrar-se a primera hora després que els pares que portaven els seus fills al col·legi detectessin que havien començat les tasques d’instal·lació dels panells de formigó que separaran les vies de la població. Aquesta protesta va acabar finalment tallant el trànsit ferroviari, mobilitzant milers de veïns i va finalitzar amb disturbis, enfrontaments i detinguts.

Infraestructura malmesa

L’Ajuntament de Múrcia lamentava l’endemà els enfrontaments, que van acabar amb una onada d’actes vandàlics. També va intervenir després de la deriva de tensió la Plataforma Pro-Soterrament, que ha condemnat públicament la «violència institucional, la policial i la d’elements aliens» a la mateixa plataforma que «inevitablement s’hi han infiltrat». Els promotors d’aquest col·lectiu han demanat als que es manifestin que ho facin «des del seny i la no-violència». 

Adif va detallar ahir els danys que les protestes han ocasionat en màquines, vies i sistemes de seguretat, i que van provocar que dimarts a la nit es paralitzés la circulació. Per la seva part, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va instar la plataforma que «detingui l’espiral de violència» que hi ha hagut els últims dies davant el risc que la contractista de les obres no pugui executar-les i abandoni el projecte.

En aquest sentit, el mateix ministre va dir que Adif ha rebut una comunicació de l’empresa concessionària advertint de les dificultats que està trobant per executar el soterrament del cablejat ferri. Segons l’opinió del titular de Foment, si es produeix l’abandonament de l’empresa estaria en risc el mateix projecte perquè «a ningú se li acudiria tornar a contractar el soterrament quan ha sigut impossible fer-lo».

La plataforma s’ha desvinculat dels actes vandàlics, i dimecres a la nit, com cada dia de forma consecutiva des de fa més de 20 dies, va recórrer els carrers de Múrcia demanant que no es divideixi la ciutat en dos amb la línia provisional i que es mantingui el pas a nivell del barri de Santiago el Mayor per evitar l’aïllament d’un tros de Múrcia. Les mobilitzacions són massives. S’ha de recordar la de dissabte passat, que va treure al carrer ni més ni menys que 50.000 persones.

Diàleg

Notícies relacionades

El president del col·lectiu veïnal, Joaquín Contreras, va dir dimecres que «si l’AVE no arriba a Múrcia no és per les protestes veïnals». I va denunciar que el projecte havia patit la «deixadesa i ineficàcia» de les administracions. Però va admetre un cert canvi d’actitud en Foment, ja que el seu titular els va invitar ahir a dialogar.   

De la Serna va assegurar als veïns que el soterrament de les vies és un «ferm compromís que compta amb fets administratius, com és que l’empresa ja s’ha posat mans a l’obra amb contractes firmats per a l’execució del soterrament», i ha avançat que al febrer es realitzarà una «prova de trens» d’alta velocitat a la seva entrada a Múrcia.