LA MOBILITAT URBANA A BCN

Desdoblem els carrils bici

L'auge de les bicicletes i d'altres vehicles portàtils no contaminants ens condueix a haver de reduir l'espai per als cotxes a la ciutat de Barcelona

1
Es llegeix en minuts

L'Ajuntament de Barcelona anuncia per a l'any que ve un pla d'increment de carrils bici. Si es compleix, haurem passat en tres anys de 100 quilòmetres a més 300. Molt bé. També bons els plans de connexió metropolitana de carrils.

Les bicicletes proliferen segons la facilitat d'ús. Com sap tothom, no contaminen i milloren la salut. Haurien de ser considerades el vehicle prioritari. Amb l'aparició de les elèctriques plegables assequibles, desapareix el principal problema després de l'escassetat de carrils, que són les pujades. Si a les ciutats planes del nord d'Europa s'han imposat, a Barcelona el desnivell era un impediment, que ara queda superat completament amb la incorporació d'un kit de bateria o el canvi d'una bici convencional per una d'elèctrica.

SATURACIÓ DELS CARRILS

Notícies relacionades

El problema, en el futur immediat, serà un altre. A més de bicicletes, els carrils són utilitzats per patinets, molts d'ells elèctrics. L'oferta de vehicles elèctrics portàtils, monocicles i tota mena de petits artefactes que faciliten el transport individual per les trames urbanes va 'in crescendo'. Són utilíssims i a preus que s'amortitzen amb l'estalvi en transport públic. Conseqüència, molt visible avui i més que ho serà, la saturació dels carrils, que es tornen perillosos perquè la majoria són massa estrets per permetre que uns usuaris n'avancin d'altres amb seguretat.

Solució: prendre carrils als cotxes i desdoblar els carrils bici. Si no tots, la immensa majoria. De passada augmentaria de manera automàtica la disciplina viària. Gairebé tota la trama de l'Eixample ha passat de quatre carrils per als automòbils privats a dos, però en la pràctica, per falta d'urbanitat, els dos es converteixen en un. Doncs deixem-ho en un per als cotxes, un per al transport públic, un per aparcar i el quart, d'igual amplada i doble sentit, per a bicis i vehicles portàtils no contaminants. D'aquesta manera sí que els estimularíem. I al revés, si no ho fem, si no desdoblem, estarem perjudicant el progrés general i la salut individual dels ciutadans.