Gwyneth Paltrow: el negoci de les mares 'premium'

L’actriu ha construït un imperi al voltant de la maternitat i els estils de vida exclusius. Aquesta setmana ha celebrat un seminari sobre benestar i exerceix d’emprenedora en un programa d’Apple.

zentauroepp38767646 mas periodico gwyneth paltrow170609155342

zentauroepp38767646 mas periodico gwyneth paltrow170609155342

5
Es llegeix en minuts
NÚRIA MARRÓN

És possible que aquesta setmana a l’actriu en hores baixes Gwyneth Paltrow li hagi calgut algun tractament extra dels que sol publicitar a la seva web Goop, consagrada a la moda, l’oci i aquest 'continuum' de benestar personal que va des dels batuts detox i el ioga fins a les boles de jade que –com ha explicat als seus seguidors– van tan bé per recobrar la força vital i netejar la negativitat quan una dona se les introdueix per la vagina. Aquests últims dies, dèiem, Paltrow ha incrementat els nivells d’activitat en la seva ja atrafegada vida d’emprenedora: dimarts es va estrenar com a jurat al programa 'on line' d’Apple 'Planet of the Apps' –un 'MasterChef' per a nous talents de les aplicacions– i ahir va oficiar de summa sacerdotessa en una trobada a Los Angeles sobre –¡ho han endevinat!– salut i benestar que, per cert, va penjar el 'sold out' setmanes abans de celebrar-se malgrat que els tiquets oscil·laven entre 500  i 1.500 dòlars si un realment s’encapritxava en veure-la menjar en directe kale i llavors xia. 

Cal dir que, als mons de Paltrow, salut és un concepte ampli i sovint abracadabrant. El seminari d’ahir, titulat 'In goop health', incloïa, per exemple, la possibilitat de fer fotografies de l’aura com a mètode de diagnosi mèdica, teràpies amb vidres, cures de son, remeis florals i, és clar, manicures no tòxiques per a mans sempre perfectes com les de l’actriu, que està aixecant un imperi on line basat en la bellesa, la moda i els estils de vida saludables, sovint extravagants i sempre caríssims, que ella publicita oportunament cada vegada que se li ocorre prescriure rentats de vagina al vapor o vibradors de 12.000 euros.   

D’acord: la cascada de titulars sorpresos i el frenesí de verins que, periòdicament, desencadena a les xarxes podrien suposar la ruïna per a qualsevol altre negoci. Però quan es tracta de Gwyneth Paltrow, no hi ha boutade que no sumi al seu compte de resultats. I si no ho fan ja, sens dubte el seu model empresarial es disseccionarà a les escoles de negoci. En argot del gremi, el cas Paltrow podria resumir-se així. El 2008, mentre llanguia esperant que li truqués el seu representant (aquells anys, el telèfon només va sonar dues vegades: per proposar-li 'Iron man' i 'Two lovers'), se li va ocórrer impulsar una web i un butlletí de notícies amb «una mica de tot» el que conformava la seva vida, aleshores consagrada a l’oci i la maternitat. Ella

–mare d’Apple, de 13 anys, i Moses, d’11– definia el seu públic potencial com aquells que voldrien conèixer «un bon lloc per menjar a Londres, consells sobre on allotjar-se a Austin, les últimes receptes preparades i alguns pensaments» dels seus «savis» de capçalera. Així, mentre un gruix de subscriptors esperaven el mail setmanal per partir-se de riure o posar els ulls en blanc a causa de, per exemple, els polvos sexuals amb què amaneix els seus batuts matutins, la seva web anava ampliant confins. 

Recentment, 'The Business of Fashion' posava així les coordenades al seu negoci. La web compta amb un milió de visites úniques al mes i el seu públic principal està format per dones d’entre 25 i 45 anys que guanyen més de 60.000 dòlars a l’any, fet que sens dubte explica el furor dels anunciants i que es venguin shorts per 300 euros i cremes antiedat per 195. Aquest nínxol en expansió també explica que l’imperi editorial Condé Nast hagi anat a la recerca d’ella per publicar una revista, 'Goop', amb periodicitat trimestral (la primera sortirà al setembre) i que l’any passat aconseguís recaptar entre 15 i 20 milions de dòlars procedents del capital de risc per seguir creixent. L’última adquisició de la companyia –amb oficines a Los Angeles, Nova York i Londres, i 60 empleats, quan dos anys enrere amb prou feines comptava amb 15– ha sigut una empresa de suplements dietètics que ha portat la nostra heroïna a un sector, el de les vitamines i els complements alimentaris, que als EUA mou 36.700 milions de dòlars a l’any.

¿I quin n’és el secret? Doncs ni més ni menys que encarnar l’última distopia sociològica alimentada per la indústria dels estils de vida i els seus 'spin doctors' d’Instagram i les revistes femenines. Sí, parlem de les anomenades yummy mummies (una cosa així com mares delicioses o que estan bones), un model social emergent format per dones que, en paraules de la periodista de 'The Times' Nirpal Dhaliwal, «estan finançades per un marit que treballa fins a la mort a la City, vesteixen de dissenyadors, porten l’última bossa imprescindible i les seves ungles i cabells sempre estan perfectament arreglats».

En aquesta equació, no obstant, l’únic accessori prescindible és el magnat financer, perquè Paltrow i les seves col·legues de ram com Gisele Bündchen, Jessica Alba i fins i tot Ivanka Trump han aixecat tot un sector econòmic al voltant del fet de ser mares i estar bones, un presumpte oxímoron que elles marquetinitzen en forma de consells, webs, llibres de receptes, marques de roba i productes de bellesa.

Notícies relacionades

I així com les lluites feministes denuncien la doble jornada laboral que pesa sobre les dones i com la precarització del treball i la dictadura del mercat suposen un xoc frontal contra la vida –¡emprenedors! ¡que ni els nens ni la mala salut interfereixin en la vostra productivitat!–,

Gwyneth i les seves amigues abanderen una maternitat perfecta, conjuntada i lliure de conflictes, en la qual les cures semblen circumscriure’s a disposar de diners per fer-te mascaretes de fang del mar Mort, fornejar galetes de gingebre i contractar mainaderes que apliquin el 'mindfulness' a les enrabiades dels nens. ¿Recorden aquella figura de la superwoman dels 80 que exigia ser bona mare, millor professional i excepcional esposa? Doncs semblava impossible, però el mite ha empitjorat amb tota aquesta xerrameca que et sembla dir que, si tens problemes, és perquè no et cuides, ni emprens ni, per descomptat, medites prou.