TRANSPORT HISTÒRIC

El Tramvia Blau tanca al febrer per iniciar la reforma més gran de la seva història

El transport passarà a circular pels laterals per reorganitzar el trànsit de l'avinguda del Tibidabo

Els treballadors asseguren no saber res de les obres i lamenten que l'empresa no els n'hagi informat

Dues unitats del Tramvia Blau es creuen a l’avinguda del Tibidabo.

Dues unitats del Tramvia Blau es creuen a l’avinguda del Tibidabo. / ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 2017 li va tocar a l’avió del Tibidabo. Aquest any és el torn del Tramvia Blau. Un dels símbols de Barcelona iniciarà l’1 de febrer una reforma integral que afectarà la infraestructura (vies i catenària). Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’operador, no vol precisar de quant temps estem parlant, però no serà coses de setmanes. Parlem de mesos. La notícia ha agafat per sorpresa la vintena de treballadors, que ni tan sols coneixen l’abast del projecte.

L’avinguda del Tibidabo, en un altre temps ciutat jardí ideada pel doctor Salvador Andreu a finals del segle XIX, és un dels carrers més antics de la ciutat. Ha aconseguit mantenir bona part de les mansions originals (moltes estan protegides per Patrimoni) i el vell tramvia ha format part ininterrompuda del paisatge des de 1901. La configuració de la via, tal com està la mobilitat al segle XXI, ha quedat desfasada. En alguns trams, per sobre de la Ronda de Dalt, els combois trepitgen el sentit contrari. Més enllà de ser un museu errant, aquest tramvia és l’únic que va aconseguir sobreviure a l’extinció que aquest transport públic va viure el 18 de març de 1971, quan les línies 49 i 51 van deixar de circular.

Un portaveu de TMB avança que es tracta d’una «actuació de gran envergadura» que en cap cas afectarà els tramvies. Els vehicles, encara que mantenen l’aspecte de sempre, amb l’inconfusible blau, amaguen un malbaratament tecnològic a les seves entranyes. La via es renovarà en els 1.276 metres de recorregut. Però no només això. Es canviaran de lloc per evitar els problemes amb els vehicles privats que usen l’avinguda, sense que consti encara si això afectarà els actuals carrils d’estacionament. Els raïls es traslladaran als laterals (per la part dreta de la circulació), fet que també obligarà a canviar la catenària. «Tota la part fixa de l’estructura es renovarà d’acord amb la reorganització del trànsit al carrer», resumeixen des de TMB.

Notícies relacionades

CIRCULACIÓ / El fet que pugi i baixi pels laterals evitarà aquell moment de certa incertesa en què els combois entren i surten de la parada de la plaça de Kennedy, col·locada a l’extrem est, al costat de l’edifici recentment renovat de la Rotonda. El tramvia té prioritat, però són molts els cotxes que maniobren a la brava per avançar-lo, ja que només arriba als 10 quilòmetres per hora. L’únic inconvenient que pot trobar ara és amb els conductors que vulguin fer girs a la dreta. Potser tampoc agradarà als molts ciclistes que aprofiten precisament aquest lateral per pujar sense la pressió dels vehicles.

Un dels treballadors més veterans del Tramvia Blau explica a aquest diari que a dues setmanes que es talli el servei, encara ningú de l’empresa els ha concretat res. «Hem agafat informació al vol. Sabem que és una obra gran, però res més». Rebran cursos de reciclatge i el més segur és que passin a conduir autobusos. El portaveu de TMB, que tampoc aporta cap termini, detalla que la idea és repetir l’operativa que ja es va fer el 1981, en el moment en què l’operador públic es va fer càrrec del sistema. Encara que en aquesta ocasió la reforma cobra més transcendència. Segurament, la més gran de tota la seva història.