Biotecnologia

L’ADN humà pot ser extret gairebé del no-res i utilitzar-se per localitzar persones desaparegudes

També pot identificar sospitosos per l’ADN que queda en l’aire de l’escena d’un crim

Una investigació ha comprovat que l’ADN humà de qualitat es troba en quantitats abundants en l’aigua, la sorra de la platja o en l’aire: pot ser aprofitat per detectar mutacions o l’ascendència genètica d’una població. Fins i tot serveix per localitzar persones desaparegudes o per identificar sospitosos a partir de l’ADN que flota en l’ambient de l’escena d’un crim.

Els científics poden recuperar informació mèdica i ancestral a partir de fragments diminuts de l’ADN humà que es mantenen al medi ambient, ha descobert una investigació de la Universitat de Florida.

Dirigida per David Duffy, un genetista de la vida silvestre, aquesta investigació ha trobat, sense pretendre-ho, l’ADN humà en mostres preses en diferents entorns.

Aquest ADN humà s’aconsegueix amb la mateixa facilitat que el rastre genètic de qualsevol altra espècie i podria recuperar-se intencionalment de substrats ambientals (aigua, sorra i aire), cosa que promet aplicacions mèdiques, forenses i ambientals beneficioses.

No obstant, això també planteja dilemes ètics, des del consentiment, la privacitat i la vigilància fins a la propietat de les dades, que requereixen una consideració més gran i una regulació potencialment nova, destaquen els autors d’aquesta investigació en un article que publiquen al respecte a la revista ‘Nature Ecology & Evolution’.

Interacció amb l’entorn

Interacció amb l’entornAquest rastre genètic és el resultat de la interacció humana amb el medi ambient que, a través d’esternuts, escopinades i altres derivades, deixa la seva empremta a gairebé tot arreu, excepte en illes aïllades i cims de muntanyes remotes.

L’ADN ambiental humà recopilat en aquesta investigació és de tan alta qualitat que els científics van poder identificar mutacions associades amb malalties i determinar l’ascendència genètica de les poblacions pròximes als llocs de la mostra.

Fins i tot podrien fer coincidir la informació genètica amb els participants individuals que s’havien ofert com a voluntaris per recuperar el seu ADN errant, destaquen els investigadors en un comunicat.

Revelació genètica

Revelació genèticaQue sempre hi ha l’ADN a l’ambient era una cosa sabuda, però no se li havia donat gaire importància per ser considerat informació escombraries.

Els científics creien que l’ADN abandonat al medi ambient era massa petit i degradat per ser aprofitat de manera significativa, i molt menys que podria ser utilitzat per identificar un ésser humà individual, assenyala respecte a això el diari NYT.

No obstant, la nova investigació ho canvia tot: ha descobert nivells sorprenents de l’ADN humà a les mostres que ha pres mentre buscava petits segments de l’ADN de tortugues marines.

Va analitzar l’ADN humà amb qui va ensopegar i va constatar que podia obtenir una informació considerable de les persones que havien deixat els seus rastres genètics al medi natural.

N’hi ha prou amb una mostra

N’hi ha prou amb una mostraEls investigadors van recuperar prou ADN mitocondrial, transmès directament de mare a fill durant milers de generacions, per generar una instantània de l’ascendència genètica de la població al voltant del rierol on va prendre la mostra.

Una única mostra mitocondrial va ser prou completa com per complir els requisits de la base de dades federal de persones desaparegudes, destaca NYT.

També va descobrir mutacions clau que s’ha demostrat que comporten un risc més gran de diabetis, problemes cardíacs o diverses malalties oculars en les persones.

Segons les dades obtingudes involuntàriament, algú el material genètic del qual va aparèixer a la mostra tenia una mutació que podria conduir a una malaltia rara que causa un deteriorament neurològic progressiu i, sovint, és letal. Probablement ni aquesta persona ni la seva família ho sàpiguen.

Tecnologia assequible

Tecnologia assequiblePer arribar a aquest resultat, els autors d’aquesta investigació van utilitzar una tecnologia assequible i fàcilment disponible per veure quanta informació podien obtenir de l’ADN humà recopilat del medi ambient en una varietat de circumstàncies. Aquesta tecnologia permet recopilar informació a partir de mostres de l’ADN cada vegada més petites.

Duffy assenyala que les mostres de l’ADN ambiental manejades èticament podrien beneficiar camps que van des de la medicina i les ciències ambientals fins a l’arqueologia i la ciència forense criminal.

Per exemple, els investigadors podrien rastrejar les mutacions del càncer a les aigües residuals o detectar llocs arqueològics no descoberts al buscar l’ADN humà ocult. O els detectius podrien identificar els sospitosos a partir de l’ADN que flota en l’aire de l’escena del crim.