Anar al contingut

SETMANA DE REBAIXES

Recomanacions per defensar-se davant d'una mala experiència de compra pel Black Friday

Quan les compres 'online' surten malament o es produeixen errors cal tenir molt clar com i a qui reclamar

Pilar Enériz

Recomanacions per defensar-se davant d'una mala experiència de compra pel Black Friday

Un dels dies més esperats de l’any pels aficionats a les compres online és el Black Friday, que se celebrarà divendres 29 de novembre. Tenint en compte que cada any les compres augmenten, com ha informat EL PERIÓDICO, creixen també les males experiències, en aquest cas cal tenir en compte algunes de les recomanacions elaborades per Trusted Shops, la marca europea de confiança per al comerç electrònic. Des de la seva fundació el 1999, aquesta companyia, amb seu a Colònia, ha certificat més de 25.000 comerços online a tot Europa.

Dret a la devolució

L’usuari sempre té dret a la devolució, encara que s’hagi comprat amb un gran descompte. Ni el Black Friday ni cap altre descompte fan que un producte estigui exempt del dret de devolució de 14 dies obligatori que es té al comprar online. El període comença quan es rep el producte. La devolució pot efectuar-se sense un format específic per correu electrònic, per telèfon o a través de la botiga si disposa del formulari corresponent. A més, l’establiment ha d’informar del dret de devolució, si no estarà incomplint amb el deure que exigeix la llei.

Danys al producte

Si l’empresa envia la mercaderia amb una companyia de logística que ha triat ella mateixa, és responsable de possibles danys o pèrdues al producte fins al moment que arriba al comprador. Qualsevol incidència que es produeixi en l’enviament del producte és responsabilitat de l’empresa si ha triat ella mateixa la companyia de logística. És a dir, si es compra un smartphone online i l’usuari sol·licita que li porti a casa una empresa de logística en concret, la responsabilitat és del comprador, l’empresa n’està exempta. No obstant, si el dispositiu arriba amb la companyia de logística que ha triat l’empresa que ven el producte, sempre és responsabilitat seva. Fins i tot si deixen el producte a un veí o pateix un retard, pot reclamar a la botiga on es va comprar. Això només s’aplica si no s’ha autoritzat l’empresa a deixar el paquet al veïnat. Si s’ha decidit que el deixin a una altra persona, és responsabilitat del comprador.  

Terminis d’entrega

Si no s’indiquen els terminis d’entrega es pot rescindir el contracte. Les botigues online estan obligades a especificar els terminis d’entrega dels productes. Això es pot fer de manera aproximada o exacta. En cas de no complir amb el termini d’entrega, el consumidor tindrà la possibilitat de rescindir el contracte i fer una reclamació d’indemnització. Si la botiga no ofereix una informació clara sobre els terminis d’entrega, és un primer indici que la botiga pot ser un frau.

Precaucions

És recomanable assegurar-se que estem operant amb una botiga segura. Abans de fer qualsevol compra s’ha de revisar el contacte i l’avís legal, les opinions i els segells de qualitat. Aquests aspectes ajudaran a identificar una possible botiga falsa. Cal allunyar-se de les establiments que només accepten el pagament per endavant o que no informen convenientment dels aspectes legals. Cal recordar també que la garantia de reemborsament dona una seguretat addicional. No oblidar tampoc clicar els segells de qualitat per comprovar que són autèntics, no només una imatge fixa.

Davant de l’allau de compres en a xarxa que es preveu per demà, Denisee Studerus, experta legal de Trusted Shops, ha recomanat als usuaris: ‘Divendres es dispararan les compres online en botigues de tota mena. Animo que us compreu tot el que us vingui de gust, és una gran oportunitat, però cal tenir en compte els drets i hi heu de vetllar’.