Lluita contra la violència de gènere
L'AMB impulsa la segona fase de la campanya ‘Al bus, cap abús’
L’Àrea Metropolitana de Barcelona vol prevenir i frenar les agressions i abusos que es produeixen, ocasionalment, en el servei de Bus Metropolità i implicar els passatgers en la seva detecció i rebuig
Els cartells de la campanya ‘Al bus, cap abús!’, presents al transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona /
Amb motiu del Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra la Dona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), llança la segona fase de la campanya 'Al bus, cap abús!', una iniciativa que busca frenar les agressions i situacions d’abús que, ocasionalment, encara es produeixen en el transport públic, en particular en els autobusos metropolitans. Sota el lema 'Som L.A.G.E.N.T del Bus', l’organisme busca implicar directament els usuaris i lluitar de manera conjunta contra aquesta xacra social, que es produeix en general, en tots els espais públics.
"Les agressions que es produeixen en el transport públic i que volem prevenir i combatre són aquelles que habitualment no es denuncien. Ens referim a mirades, comentaris o tocaments que, ocasionalment, continuen produint-se a bord del bus", afirma el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón. "Són totalment inadmissibles i hem de ser contundents amb aquestes accions. D’aquí el lema de la campanya: ¡Al bus, cap abús!", conclou.
Mirades, comentaris o tocaments s'invisibilitzen i no es denuncien
Seguretat, equitat i inclusió
El transport públic s’ha convertit en un espai clau en la lluita contra la violència i l’assetjament. Les enquestes més recents de l’AMB reflecteixen una realitat persistent: una part significativa de la ciutadania viatja en alerta, i les dones, en particular, experimenten una sensació de vulnerabilitat més gran que els homes. No es tracta només d’episodis greus, sinó també de comportaments quotidians, comentaris o gestos inapropiats, que erosionen la percepció de seguretat.
A aquesta realitat s’hi suma una dada rellevant: l’Índex de Satisfacció del Client 2024 (ISC 2024) evidencia una diferència clara en l’ús del transport públic. El 68% de les persones que viatgen als autobusos diürns són dones, davant el 31,2% dels homes. En el servei nocturn, el Nitbus, la proporció és pràcticament equitativa: 50,3% de dones i 49,1% d’homes. Aquesta presència femenina més gran als busos diürns reforça la necessitat de mesures específiques que garanteixin la seva seguretat. Per això, l’AMB insisteix que el repte no és només millorar el servei, sinó també reforçar la sensació de seguretat: "Hem de planificar i establir els serveis atenent les demandes i necessitats dels usuaris i posar també el focus en la prevenció. El nostre objectiu no és només oferir un bon servei, sinó fer-ho pensant en el benestar de les persones, incorporant criteris de seguretat, equitat i inclusivitat", apunta Cordón.
Els cartells de la campanya ‘Al bus, cap abús!’, presents al transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona. /
La campanya «Al bus, cap abús!» de l’AMB apel·la directament a la intervenció dels passatgers quan detectin una situació d’assetjament. «No volem generar alarmisme», puntualitza el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB."Busquem i demanem la complicitat dels usuaris del Bus Metropolità, sovint són altres passatgers els primers i els únics que detecten aquestes situacions, i en aquell moment la seva intervenció és clau", diu.
Aquesta iniciativa ha sigut impulsada pel grup La Mirada, liderat per un equip de tècniques de Mobilitat de l’AMB que incorpora la visió feminista de manera transversal en els serveis i projectes metropolitans de mobilitat.
Parades intermèdies a demanda
Notícies relacionadesEn la línia de millorar la qualitat de l’experiència de l’usuari i de protegir els col·lectius vulnerables, l’AMB ha ampliat recentment un servei característic del Nitbus: les parades intermèdies a demanda. La mesura, que va començar com una prova pilot fa uns anys i està pensada especialment per a dones i menors, ja està activa en un total de 16 línies d’autobús metropolità nocturn (Nitbus) i en 17 municipis. En concret, permet que els usuaris s’acostin més al seu destí i baixin en un punt intermedi del recorregut, reduint així el temps que han de caminar sols.
El Nitbus de l’AMB és un servei essencial i imprescindible per a la mobilitat nocturna. Operatiu de 22.00 a 6.00 h i amb una freqüència de pas d’entre 15 i 20 minuts, és actualment l’únic mitjà de transport que garanteix els desplaçaments nocturns, de dilluns a diumenge, a la metròpolis de Barcelona.
- La torre de la Sagrada Família que va veure Gaudí fa 100 anys
- 25N | Dia contra les violències masclistes Set de cada deu casos d’agressió sexual a BCN són violacions
- Baixa temporal Andreu Buenafuente abandona TVE de manera inesperada per prescripció mèdica: «He de parar una mica»
- Nadia Comaneci: "Em van posar un 10, però sempre vaig pensar que ho podria haver fet millor"
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- FÒRUM ESPAÑA 360 Javier Moll: «L’Espanya de les Autonomies és una de les fites més grans de la nostra democràcia»
- Funció pública Pujada salarial dels funcionaris: què ofereix el Govern, a quants treballadors afecta i quan es cobraria
- Premis de la TV Èxit català als Emmy: Oriol Pla (‘Yo, adicto’), millor actor, i el documental de Rubiales guanyen el guardó internacional
- Després de la condemna a García Ortiz Teresa Peramato, nova fiscal general de l’Estat
- L’èxit de dues campiones del món Jenni i Esther conquisten Amèrica