El Govern accelera les futures dessalinitzadores
La Tordera 2, que produirà 60 hm3 d’aigua cada any, serà la primera instal·lació que estarà a punt, previsiblement el 2029.

La ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, va definir les dues futures dessalinitzadores de Catalunya com a "actuacions de gran importància", després del pas fet ahir pel Consell de Ministres. El Govern va aprovar la modificació del conveni de gestió d’Acuamed, l’empresa estatal d’aigües, perquè es construeixin les dues plantes i després se cedeixin a la companyia ATL (Ens d’Abastament d’Aigua Ter Llobregat), titularitat de la Generalitat de Catalunya.
Segons Ribera, la primera dessalinitzadora a emprendre’s, perquè compta amb "un estat de tramitació més avançat", serà Tordera 2, a Blanes (Selva), una planta que servirà com a ampliació de l’actual dessalinitzadora existent. Produirà 60 hm3, el triple d’aigua de la que genera en el dia d’avui. Aquesta quantitat equival a la capacitat de l’embassament Darnius Boadella, a l’Alt Empordà, que es troba al 22,7% del seu volum màxim. Mesos enrere, després d’una reunió entre la ministra i el conseller David Mascort, es va anunciar que la dessalinitzadora de la desembocadura del Tordera estaria a punt el 2029. No obstant, Ribera va afirmar ahir que es podria acabar a finals del 2028: "La Generalitat ja ha avançat en el desenvolupament del projecte i en la posada a disposició dels terrenys". Això, a priori, ha d’agilitzar els pròxims tràmits. El primer serà la licitació, que, segons la ministra, serà "immediata". Aquesta infraestructura tindrà la capacitat de proveir d’aigua tant les comarques de Girona com la regió metropolitana de Barcelona. Sobre el paper, ha de servir per continuar reduint el transvasament d’aigua del Ter cap a Barcelona i així blindar el cabal ambiental del riu.
Inversió de 513 milions
Notícies relacionadesL’altra dessalinitzadora pendent és la del Foix, entre Cubelles i Cunit. Aquesta segona planta, l’execució de la qual està prevista per a finals del 2028 o principis de l’any 2029 si no hi ha canvis, serà la segona que es construirà i podrà subministrar aigua tant a les comarques de Tarragona com a les de Barcelona.
La inversió total ascendeix a 513 milions d’euros: 223 per a la del Foix i 290 per a la del Tordera. Les plantes es finançaran amb fons europeus en concepte de crèdits que s’hauran de tornar. És a dir, s’acabaran sufragant amb els impostos dels ciutadans.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- Comissió bilateral El PSC defensarà la singularitat de Catalunya en matèria de finançament
- Comptes reials La suma total dels sous dels Reis i Sofia es congela en 554.714 euros
- Canvis a la Cambra catalana El Parlament vol frenar els discursos d’odi amb una reforma del reglament
- Discurs de benvinguda. Full de ruta El Rei apel·la a la necessitat del desenvolupament sostenible
- Conferència de l’ONU a Sevilla Sánchez s’afegeix a Macron en favor d’una ecotaxa als bitllets d’avió