Transport alternatiu

Un carruatge tirat per cavalls: els usuaris de Rodalies ironitzen sobre el futur tall de l’R3

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Divendres passat es van donar a conèixer els detalls del tall de la línia R3 de Rodalies que començarà el 12 d’octubre i que es prolongarà durant tres mesos. Les obres de desdoblament de les vies entre Parets del Vallès i la Garriga obliguen a aturar el servei per poder treballar sobre la infraestructura. Xavier Flores, secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, va ser l’encarregat d’aportar els detalls de l’obra, que porta agafat un pla de transport alternatiu per carretera. L’associació Promoció del Transport Públic (PTP), que coneix bé les vicissituds de la cosa pública respecte al món ferroviari, va organitzar una ‘performance’ dissabte per reclamar a Renfe més informació i que el servei de transport alternatiu per carreteres sigui realment eficient.

L’esdeveniment es va organitzar a la plaça del Silenci de la Garriga. Es van reunir unes 80 persones i la idea era escenificar un futur distòpic sobre l’afectació d’aquest projecte destinat a disminuir les incidències en la línia que uneix l’Hospitalet i la Tor de Querol. Així, a tall d’exemple del que no volen, van crear una parada fictícia del servei de bus alternatiu que ha d’unir aquesta localitat i Barcelona en les hores punta. Com a transport per a l’ocasió, assenyala Daniel Pi, portaveu de la PTP, es va elegir un carruatge tirat per un cavall, que de fet era una euga, de nom Lluna.

«Les reivindicacions es poden fer a crits o de manera divertida, i hem optat per aquesta segona. Però el que està clar és que no volem que el transport alternatiu es converteixi en una cosa improvisada». Pi lamenta que, quan queden només deu dies pel tall, la ciutadania «encara no sàpiga on seran les parades o quins seran els horaris exactes». «Creiem que el directe a Barcelona hauria d’ampliar el seu horari més enllà de les hores punta. I que diguin que passarà cada mitja hora no n’hi ha prou. ¿A quina hora ha d'estar la gent a la parada?».

Notícies relacionades

Tampoc tenen informació, i l’exigeixen, sobre possibles reforços de línies de bus que gestiona la Generalitat, com l’E12 que uneix Vic i Barcelona o la que va de la Garriga a l’estació de Granollers Centre (R2 Nord, a 11 quilòmetres). Recorden el cas de Vilafranca, municipi afectat per les obres de l’R4 a l’altura de Castellbisbal que ha vist incrementada la demanda de viatgers en bus, sense que, segons l’opinió de la PTP, s’hagi traduït en un increment del servei per carretera.

Rere les pertinents fotos i vídeos, el carruatge es va aventurar a fer una petita volta per la plaça. Com a passatgers, un parell de xavals del poble. Una festa. I també una reivindicació que porta una crida incorporada: els usuaris estan esperant la informació. «Falta molta informació. I només falten 10 dies», insisteix Pi.