Recurs econòmic

Més del 40% dels catalans que allotgen a la seva pròpia vivenda ho fan per arribar a fi de mes

La reserva d’habitacions privades per als viatges en família va augmentar considerablement durant el 2022 segons la plataforma Airbnb.

La Unió Europea està valorant crear una nova legislació de lloguers de curta durada, perquè les famílies europees puguin veure’s beneficiades amb aquest tipus d’allotjaments durant els seus desplaçaments.

Més del 40% dels catalans que allotgen a la seva pròpia vivenda ho fan per arribar a fi de mes

Airbnb

5
Es llegeix en minuts

L’auge dels viatges assequibles i en família ha impulsat la popularitat d’Airbnb a Espanya durant l’any 2022, especialment a Catalunya. Segons les dades compartides per Airbnb, els viatgers domèstics representen el grup més gran d’hostes en els viatges dins d’Espanya. A Catalunya, més del 55% dels amfitrions utilitzen els ingressos d’Airbnb per poder continuar vivint a casa seva.

L’any 2022, gairebé un milió de catalans van utilitzar Airbnb per viatjar dins d’Espanya, mentre que més de 300.000 van viatjar a l’estranger. En total, els viatges de catalans amb Airbnb van experimentar un creixement del 40%. Aquestes dades reflecteixen la creixent popularitat de la plataforma a la regió.

Una de les tendències destacades és l’augment en la demanda d’habitacions privades. A Espanya, les nits en habitacions privades van augmentar aproximadament un 85% el 2022. Aquesta opció d’allotjament més assequible ha atret un gran nombre d’hostes, ja que més del 80% de les estades en habitacions privades a Europa van costar menys de 100 euros per nit, amb una tarifa mitjana de 50 euros per nit a Espanya.

Habitacions privades

Habitacions privadesA més de ser assequible, allotjar-se en una habitació privada ofereix als hostes l’oportunitat de connectar amb els amfitrions locals i viure la ciutat com un resident més. En el primer trimestre del 2023, el 75% de les estades en habitacions privades a Espanya van rebre la màxima qualificació de cinc estrelles, cosa que indica la qualitat d’aquestes experiències d’allotjament.

Quant als amfitrions a Catalunya, s’ha convertit en una opció econòmica i beneficiosa per a molts. El 40% dels amfitrions enquestats a la regió van afirmar que els ingressos addicionals els han ajudat a arribar a final de mes. A més, la majoria dels amfitrions a Catalunya (gairebé el 80%) lloguen una sola vivenda a la plataforma, cosa que demostra que són ciutadans comuns i corrents que comparteixen la seva pròpia llar o una segona residència.

En termes d’ingressos, l’amfitrió típic a Espanya va obtenir prop de 4.750 euros el 2022, equivalent a més de dos mesos addicionals del sou mitjana al país. En el cas dels amfitrions a Catalunya, els ingressos van rondar els 6.500 euros en el mateix període. Aquests ingressos addicionals han sigut utilitzats pels amfitrions per cobrir necessitats bàsiques com aliments i altres despeses, i han sigut clau perquè més del 56% dels amfitrions a Catalunya puguin mantenir-se a casa seva.

Perfil de l’amfitrió

Perfil de l’amfitrióÉs important destacar que la majoria dels amfitrions a Catalunya no es dediquen a temps complet a aquesta activitat, ja que el 80% afirma que no és la seva ocupació principal. A més, el 58% dels amfitrions a la comunitat autònoma són dones. L’edat mitjana dels amfitrions a Catalunya és de 48 anys, cosa que indica que persones de diverses edats i gèneres troben a Airbnb una opció per obtenir ingressos addicionals.

L’impacte econòmic dels amfitrions a Airbnb no es limita només a ells mateixos, sinó que també beneficia les comunitats locals. Gairebé el 90% dels amfitrions a Catalunya han portat a terme recomanacions sobre els negocis i llocs d’interès als seus veïnats. A més, gairebé el 70% dels amfitrions a la comunitat autònoma han recomanat als hostes visitar llocs menys coneguts pels turistes.

Aquestes recomanacions tenen un efecte significatiu, ja que la meitat dels diners gastats pels hostes durant la seva estada a Espanya, excloent-ne l’allotjament, es destinen a la comunitat on es troba l’anunci. Això demostra l’impacte positiu que tenen els amfitrions en l’economia local i en el foment del turisme de qualitat.

Un projecte de vida

La Gemma, que treballa pel seu compte a la zona de la Garrotxa, va descobrir Airbnb mentre viatjava. Durant un període de canvis personals i professionals, va decidir provar brindar el servei d’allotjament.


Va comprar un apartament de tres habitacions a prop del centre d’Olot i el va renovar per allotjar-hi hostes. Des d’aleshores, brindar aquest servei l’ha ajudat a cuidar-se de si mateixa i de la seva salut sense haver de treballar gaires hores, diu, i ha canviat per complet la seva actitud envers la feina.


Els seus hostes els ho agraeixen. «La Gemma va ser molt amable i atenta durant tota la nostra estada», en diu un, «per si necessitàvem ajuda o qualsevol recomanació. Ens vam sentir com casa». Un altre afegeix: «Ella i el seu fill ens van rebre a la nostra arribada i ens van donar molts consells per disfrutar d’Olot i els seus voltants».


A més de les recompenses econòmiques, la Gemma aprecia les relacions que ha establert amb els hostes, especialment amb una simpàtica família de Lleida que torna cada any per les mateixes dates. Després de cada estada, si s’obliden de ficar alguna cosa a la maleta per tornar a casa, Gemma els ho guarda per a la seva pròxima visita.



«M’encanta el sistema», diu la Gemma sobre anunciar a Airbnb. «No és com en un hotel, és més personalitzat, al teu gust i les teves preferències. M’encanta conèixer gent d’arreu del món». Cada nova reserva em crea nous reptes i expectatives».

Airbnb, part de la solució

Notícies relacionades

Airbnb, part de la solucióA mesura que es discuteixen noves normatives per als lloguers de curta durada a la Unió Europea i a Espanya, Airbnb busca ser part de la solució. La plataforma ha introduït innovacions, com recerques flexibles i categories, per distribuir els viatges i diversificar les reserves més enllà de les destinacions i dates més populars. Airbnb reconeix els desafiaments associats al turisme massiu i està disposat a treballar en col·laboració amb les autoritats locals i alinear-se amb els principis de la Unió Europea per garantir un accés equitatiu als serveis d’allotjament per a totes les famílies.

Mónica Casañas, directora general d’Airbnb Marketing Services SL, va destacar la importància de l’allotjament de viatgers com un salvavides econòmic per a les famílies a Espanya, especialment en un context d’augment del cost de vida. Així mateix, va ressaltar el compromís d’Airbnb al col·laborar amb les autoritats locals i complir les noves normatives en desenvolupament.

Temes:

Airbnb