Xarxes socials

BeReal, l’anti Instagram que atrau en massa els joves (però que no acaba amb el postureig)

  • La plataforma, sense filtres, seguidors ni ‘likes’, pren força com a alternativa a Instagram

  • Els experts alerten que els nascuts a partir del 2000 creixen en un «univers de competició per mostrar la seva millor versió»

BeReal, l’anti Instagram que atrau en massa els joves (però que no acaba amb el postureig)
3
Es llegeix en minuts

Els adolescents d’avui, nadius digitals i usuaris multiplataforma en temps real, busquen un espai en el qual poder estimular la seva autenticitat. Amb aquest objectiu va néixer BeReal, una aplicació llançada el 2020 pels francesos Alexis Barreyat i Kévin Perreau i que pretén, com el seu nom indica, potenciar una versió més real i «sense filtres» dels seus usuaris. Segons l’Álex, un jove de 16 anys que utilitza l’‘app’ diàriament, es tracta d’un mètode que utilitzen els nois de la seva edat per «rebel·lar-se cap a Instagram i cap a tot el ‘postureig’ que hi ha a les xarxes». El moment de més creixement de l’aplicació va ser a principis d’aquest any, quan el nombre de descàrregues mensuals va augmentar de 200.000 a un milió. «M’agrada perquè, en comparació amb altres aplicacions, aquesta t’ofereix una experiència més íntima», valora l’Álex. Malgrat això, l’adolescent ho té clar: BeReal, que evita tant sí com no pujar al carro de l’atractiu «culte a la imatge», no ha aconseguit superar el gegant d’Instagram.

Els més joves continuen apostant per la xarxa social dels ‘influencers’ per excel·lència. Tot i que molts asseguren que el concepte que promou BeReal és bo, a la pràctica els resulta una cosa «dubtosa». Una enquesta elaborada pel diari a 70 usuaris de l’‘app’, confirma que el 87% pensa que aquesta no acaba de ser la solució a l’autenticitat que promet. La Núria, la Paula i la Roxana, tres amigues que passen la tarda en una terrassa de Barcelona i que manegen BeReal des de fa uns mesos, comparteixen que alguns dels seus amics «no són ‘reals’ de veritat» dins de l’aplicació. «Molts esperen a publicar les seves fotografies en el moment en què estan fent una cosa entretinguda», assegura la Paula. «Això pot no agradar a altres persones que sí que ho són (‘reals’), perquè veuen que tothom està fent coses divertides i, potser, ells no», simpatitza la Núria. La psicòloga especialitzada en infància i adolescència, Agnès Brossa,explica que això es deu al fet que, per als joves, les xarxes socials són «un univers de competició amb l’objectiu de mostrar la seva millor versió».

«Presumpta felicitat»

Notícies relacionades

«Una demostració constant de presumpta felicitat en la qual cap publicació és innocent. És la manera de determinar que estan per sobre de la resta», analitza Brossa. Des de l’equip fundador de BeReal, David Aliagas comenta que els responsables miren de conscienciar, a través de les xarxes socials, sobre «la veritable finalitat de l’aplicació». «BeReal és una ‘app’ simple. Sense filtres, sense seguidors i sense ‘likes’. Tot el que es pot interpretar com a tòxic en una xarxa social nosaltres ho hem intentat eliminar», afirma Aliagas. La interiorització d’aquest estil de vida per part dels joves, tanmateix, s’ha convertit en «un cercle que es retroalimenta del qual és difícil sortir» perquè, segons la psicòloga Brossa, «si no formes part d’aquest món virtual, és com si no existissis». «El seu model és molt elevat i, a fi d’aconseguir acceptació, busquen dels altres per autoafirmar la seva validesa», avalua l’experta.

Noves normes socials

No obstant, tal com remarca Brossa, no tot el que passa a les xarxes és negatiu. «No es tracta de demonitzar aquestes plataformes, ja que també poden fomentar el pensament crític dels adolescents i potenciar la unió entre amics», considera la psicòloga que, a més, opina que els joves estan creant «noves normes socials sobre l’ús de les xarxes i les noves tecnologies». La Paula i la Rita, dues amigues d’origen gironí, reconeixen que BeReal ha recuperat l’essència que va atraure el públic a descarregar Instagram: captar moments commovedors, simples i espontanis amb amics. «Pots somriure i ser tu realment», valora la Paula, referint-se a les possibilitats que l’‘app’ ofereix. Aplicacions com BeReal, com Aliagas valorava, alerten els usuaris que no estan sent «realistes amb les seves vides» i, gràcies a això, molts adolescents s’estan sumant a aquest «canvi de percepció» sobre la qual cosa simbolitzen les xarxes socials per a ells, trobant espais en els quals poder sentir-se més còmodes amb ells mateixos i amb els seus pròxims.