Mobilitat

El Govern preveu que la T-Mobilitat estigui operativa a tot Catalunya a finals del 2024

El nou títol de transport ja funciona en els 36 municipis de l’AMB i s’ampliarà a les set corones metropolitanes a finals d’any. Després vindrà la retirada de les targetes de cartró sense xip i el sistema de cobrament per quilòmetres

El Govern preveu que la T-Mobilitat estigui operativa a tot Catalunya a finals del 2024

JORDI COTRINA

  • La Generalitat ja ha licitat les màquines validadores per valor de 21,6 milions d’euros

  • Zones com l’Empordà, el Pirineu o la Garrotxa s’integraran a la fi al sistema tarifari global

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Si tot va segons el previst i no hi ha contratemps, la T-Mobilitat serà operativa a tot Catalunya a finals del 2024. Passarà 10 anys després de la firma del contracte amb les empreses que van rebre l’encàrrec de la gran unificació del transport, amb un nou sistema tarifari que elimina les corones i que cobra en funció dels quilòmetres recorreguts. Abans d’arribar a aquest punt, sempre segons la predicció del Govern, s’acabarà d’integrar la regió metropolitana de Barcelona. I alhora, s’incorporaran al sistema integrat zones del territori que encara anaven per lliure, com el Pirineu o l’Empordà. La metàfora es fa sola: llum al final del túnel de la revolució del transport públic a Catalunya.

Que les coses avancen ho demostra la licitació de les màquines validadores que s’encarregaran de llegir la T-Mobilitat en trens, autobusos i tramvies repartits per tot el territori. El concurs va sortir divendres i té un preu de sortida de 21,6 milions d’euros que no estan inclosos al contracte mare del projecte, que van firmar l’octubre del 2014 les empreses Caixabank, Indra, Marfina i Fujitsu sota el títol de Soc Mobilitat per valor de 58 milions d’euros. El cost total, de fet, ja supera per ara els 100 milions després de les ampliacions de pressupost aprovades el 2017, 2020 i 2021. Aquests 21 milions són un altre afegit, però el Departament de Polítiques Digitals i Territori insisteix que no es pot parlar de sobrecost.

Notícies relacionades

La idea inicial era que la T-Mobilitat estigués activa el 2016. Ricard Font, secretari general de la conselleria ha aportat aquest dilluns detalls del nou calendari. Per a finals del 2024 s’espera que tot estigui en marxa. Però a aquest punt s’arribarà de manera gradual. En el dia d’avui, el títol ja funciona (estan integrades la T-Usual i la T-Jove i T-Casual està per caure) en els 36 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, i a finals d’any la idea és que arribi a les set corones, és a dir, gairebé 300 localitats, amb el límit posat en ciutats com Manresa, Igualada, Vic o el Vendrell. Entrat el 2023, segurament a la tardor, està prevista l’apagada analògica a tota aquesta zona.

Deixaran de funcionar les targetes de cartró sense banda magnètica (sí que es mantindran les de cartró amb xip). Dos mesos després (segurament, inicis del 2024), es procedirà a introduir el sistema quilomètric, és a dir, a cobrar en funció de la distància. A finals del 2024, amb totes les màquines ja instal·lades i amb uns mesos de prova en l’entorn de la capital catalana, es procedirà a integrar la resta de Catalunya, de manera que la T-Mobilitat salti al 2025 totalment desplegada. Sempre, segons les previsions de la Generalitat, és clar.