Infraestructures

Comencen les obres a Rodalies Renfe: afectacions, calendari i alternatives

Set línies modifiquen el traçat o el reforcen a conseqüència de les obres de millora a la xarxa ferroviària catalana

Comencen les obres a Rodalies Renfe: afectacions, calendari i alternatives

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Rodalies, després d’un cap de setmana de relativa normalitat, afronta aquest dilluns el primer laborable amb les alteracions de servei generades per l’inici d’una marató d’obres. L’inici dels treballs es produeix molt poc després del tall de tres hores de la R1, la línia del Maresme, a conseqüència d’una avaria a la catenària a l’altura de Badalona. L’ànim està caldejat, però fa dos anys que Renfe, Adif i el Govern (titular dels traçats i els horaris) planifiquen les accions que estan per venir, així que haurem de confiar que tot sortirà segons el previst. Totes les afectacions tenen a veure amb els trens que passen pel túnel de la plaça de Catalunya. En resum, per poder executar les obres del corredor mediterrani, la transformació de l’estació de Molins de Rei, el soterrament de vies a Sant Feliu de Llobregat i la construcció de la Sagrera. Tot això obliga a reprogramar diverses línies. Anem pas a pas.

Línia R4

Des de les 20 hores del 23 d’abril fins a les sis del matí del 24 d’abril, la via quedarà tallada entre Castellbisbal i Martorell per a tots els trens de l’R4 (Sant Vicenç de Calders-Manresa). Els viatgers disposaran de servei alternatiu per carretera.

A partir d’aquell moment, l’R4 mantindrà el servei habitual entre Manresa i Terrassa però experimentarà canvis a Martorell, ja que els trens que tenen allà l’origen i final el tindran ara a Castellbisbal, amb quatre trens per hora i sentit fins a Terrassa (set en hores punta) i amb un servei de bus complementari (la línia no es talla) entre Castellbisbal i Martorell, tram que passarà a ser de via única fins el febrer del 2023 per l’adaptació al trànsit en ample estàndard, requisit indispensable per a les mercaderies del corredor Mediterrani.

Línia R11

La línia R11 (Barcelona Sants-Portbou) passarà a tenir origen i final a Montcada i Reixac el dia de Sant Jordi. Els viatgers que hagin d’arribar a la capital catalana hauran de canviar d’estació de Rodalies (cinc minuts caminant) per poder agafar un tren de l’R4 cap a la gran ciutat.

Línia R8

Les obres del corredor mediterrani generen un important tall en aquest recorregut. L’ R8 (Martorell-Granollers Centre) passa a tenir origen i destí a Rubí, amb la qual cosa el tram Martorell-Castellbisbal-Rubí disposarà, fins el febrer del 2023, de servei de bus alternatiu.

Línia R1

També fins a l’abril del 2023, tots els trens de l’R1 (Molins de Rei-Maçanet-Massanes) tindran origen i final a l’Hospitalet de Llobregat, amb la qual cosa queden fora de servei els baixadors de Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí i Cornellà. Els viatgers tenen com a alternativa l’R4, que coincideix en aquest recorregut amb l’R1 fins a Arc de Triomf, cosa que obligarà, en el cas de seguir cap al Maresme, a fer transbord en alguna estació anterior. L’R1 tindrà sis trens per hora i sentit en hora punta, quatre durant la resta de la jornada.

Línia R2 Nord

La línia de l’aeroport R2 Nord queda tallada en dos i modifica el traçat durant els dies 23 i 24 d’abril. Al nord, la línia funcionarà entre Maçanet i Montcada i Reixac. En aquest punt, els que segueixin cap a Barcelona, els tocarà també canviar d’estació per agafar algun comboi de les línies R4, R7 i R12. Els trens amb destí a l’aeroport del Prat funcionaran des de la T2 fins a l’estació de França.

Tota aquesta reprogramació dels trens que passen pel túnel de la plaça de Catalunya permetrà que l’R3 tingui quatre freqüències més (dues per sentit) entre Barcelona i Vic, i que l’R7 (Sant Andreu Arenal-Cerdanyola Universitat) allargui en hora punta matinal quatre trens fins a Molins de Rei, cosa que permetrà connectar més i millor la Universitat Autònoma de Barcelona amb els municipis del Baix Llobregat.

Temes:

Adif Renfe Trens