Infraestructures

Primer laborable de Rodalies en obres: desconcert dels viatgers; normalitat, segons Renfe

Els usuaris lamenten la falta d’informació i la reducció de trens en alguna línies. Els responsables del servei admeten «incidències puntuals» i confien que els canvis es consolidin aviat

Primer laborable de Rodalies en obres: desconcert dels viatgers; normalitat, segons Renfe

Ferran Nadeu

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Recordeu el primer dia d’obertura del túnel de les Glòries per entrar a Barcelona. O quan la seva línia de bus de tota la vida canviava de recorregut per donar cabuda als nous traçats de la xarxa ortogonal. O qualsevol obra que modifica el sentit d’un carrer que agafem diàriament. Els canvis en el transport afecten l’hàbit humà més elemental, el de moure’s d’un costat a l’altre. En el cas de les obres de Rodalies, a l’obligació d’adaptar-se a la nova realitat s’uneixen, tal com documenten els viatgers, els problemes amb els horaris, estretors al vagó i la reducció de l’oferta durant la nit. Així ha sigut el primer dia amb els trens catalans a mig gas. Els responsables del servei, en canvi, parlen de «normalitat amb incidències puntuals» i recorden que els possibles inconvenients tenen com a finalitat anar a millor en el futur.

La Marcela ha arribat a l’estació de Vilafranca del Penedès a les 8.30 hores disposada a iniciar el seu trajecte habitual fins a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), això és, primer l’R4 fins a Martorell i des d’allà, l’R8 fins a la facultat. Una hora de trajecte, aproximadament. La primera novetat, el canvi d’horaris. El primer tren havia de passar a les nou, però no s’ha presentat, segons el seu relat, fins a les 9.40 hores. Ha arribat a Martorell poc després de les 10. L’R8, a conseqüència de les obres del corredor Mediterrani, està tallada entre aquesta estació i la de Rubí. Ha hagut d’esperar fins a les 11 per agafar el bus alternatiu, i una vegada a Rubí, seguir el seu camí fins a les aules, on ha arribat gairebé al migdia, tres hores i mitja després d’haver validat el seu bitllet de Rodalies. «Aniré amb cotxe sempre que pugui», afirma aquesta noia després de compartir el seu testimoni.

Qüestió de confiança

La coincidència de diferents obres de millora a la xarxa ferrocarril catalana obliga a disminuir el nombre de trens, sobretot els que passen pel túnel de la plaça de Catalunya de Barcelona. Feia dos anys que Adif, Renfe i el Govern planificaven aquesta alteració del servei, que afecta mitja dotzena de línies. Han desplegat informadors per les estacions, els nous horaris són a la web de Rodalies i el compte de Twitter del servei ha tret fum tot el matí responent queixes i dubtes dels viatgers. Malgrat això, molts usuaris s’han queixat que les dades d’internet i els dels plafons informatius no coincideixen. I clar, ¿de què o de qui cal refiar-se?

Com la Judith, que poc després de les 8 del matí compartia una foto de les andanes de l’estació de l’Hospitalet. A la imatge es veu el baixador ple a vessar de gent que esperava un tren de l’R4. «¡Quina vergonya!», etzibava aquesta usuària, que assegura que de cap manera és habitual que hi hagi tanta gent esperant a aquesta hora. La mateixa escena es repetia, per exemple, a Cornellà, on a les 7.45 hores l’andana també semblava el primer dia de les rebaixes. Sobre aquesta línia, molts viatgers del tram central, entre Castellbisbal i Terrassa, s’han queixat de l’escassetat de trens (quatre per hora, sis en hora punta), cosa que ha causat que alguns vagons, segons el seu testimoni, hagin anat excessivament plens.

Nous horaris

L’R1, que fins al febrer del 2023 té origen i final a l’Hospitalet, té ara les mateixes freqüències de passada que l’R4, fet que també ha generat plens en alguns dels convois d’hora punta. Totes dues, l’R4 i l’R1, mantenen els trens cada 10 minuts d’abans de les obres, però només en hores punta. Durant la resta de la jornada, el tren passa, o així està previst, cada quart d’hora.

Tot això passava el dia que el president de Renfe, Isaías Táboas, era a Catalunya. A Cornellà, per ser exactes, on ha visitat la maqueta dels nous trens de gran capacitat que fabrica l’empresa Stadler. Junt amb la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, ha destacat que la jornada s’està desenvolupant amb normalitat, més enllà d’«algunes incidències puntuals». «En tot l’inici de servei hi ha hagut una certa normalitat que s’anirà consolidant durant els pròxims dies. Per demà i demà passat esperem que ja estigui consolidat», ha remarcat Castillo, que ha indicat que les diferents actuacions suposen «un canvi radical de tots els horaris».

Notícies relacionades

Aquestes modificacions, que es noten especialment a l’R1 i l’R4, permeten, segons ha assenyalat Castillo, millorar el servei de l’R3, que no està afectada per les obres, i que, malgrat ser una línia de via única, ha pogut afegir quatre circulacions diàries més. La responsable del servei també ha destacat que tots aquests projectes, que tenen un pressupost d’uns 471 milions d’euros, «són un signe d’inversió, una inversió amb uns nivells més elevats que mai». El pla ferroviari català 2020-2030, de fet, té assignats prop de 6.400 milions d’euros.

Per la seva banda, Táboas, que ha demanat diferenciar les afectacions per les obres de les incidències per «anomalies tècniques» que «de tant en tant es produeixen» a la xarxa, ha admès que les actuacions que s’estan portant a terme provoquen alguns inconvenients, però ha remarcat que «són per donar més capacitat, més fiabilitat i més regularitat al servei».