Direcció: l’abocador de Nerva

Ecologistes adverteixen d’un barco atracat a Sevilla amb 6.000 tones de sorra tòxica

  • Els activistes denuncien que la presència de residus contaminants al port sevillà pot repercutir en la salut dels ciutadans

Ecologistes adverteixen d’un barco atracat a Sevilla amb 6.000 tones de sorra tòxica

EFE / JULIO MUÑOZ

2
Es llegeix en minuts
Europa Press

Ecologistes en Acció ha advertit aquest dissabte que un barco de transport a l’engròs anomenat ‘Shannon River’, de bandera panamenya, ha atracat al port de Sevilla, on desembarcarà 6.000 tones més de sorra tòxica que s’afegeixen a les 12.800 arribades la setmana passada des de Montenegro amb destinació Nerva (Huelva).

Segons ha criticat l’organització en un comunicat, aquests residus contaminats venen de la drassana d’un poble del país balcànic, on s’han anat acumulant durant el seu funcionament, des de 1927.

Així, han assegurat que l’empresa francesa Valgo, contractada per descontaminar la drassana, ha extret 110.000 tones de residus tòxics de diversa mena. D’aquests, gairebé 70.000 tones «ja han sigut portades al port de Sevilla, per ser enterrades a l’abocador de Nerva».

Materials contaminants

A partir d’ara, «s’espera que comencin a enviar 40.000 tones més, és a dir, vuit barcos més, de material més bast però també molt contaminat, com terra i pedres, també a Sevilla, per ser enterrat al mateix abocador».

Ecologistes en Acció ha lamentat les condicions de càrrega i descàrrega de substàncies tòxiques al port de Sevilla, «a causa de la perillositat de les emanacions i pols derivades d’aquestes operacions, exigint que es facin mesuraments de contaminació atmosfèrica que puguin repercutir en la salut de la ciutadania».

Així mateix, han demanat a les dues ministres competents en inspecció de residus perillosos i duanes, «la posada en marxa dels mecanismes necessaris per al control i seguiment de tot el que es relaciona amb aquests trasllats de materials tòxics i perillosos».

Els ecologistes han indicat que el tràfec de barcos que traslladen residus perillosos i contaminants pel riu Guadalquivir és molt alt. Segons la informació facilitada per la Junta d’Andalusia, les tones de residus tòxics importades per enterrar a Nerva a través del port de Sevilla el 2018 van ser 43.088 tones procedents d’Itàlia, més 1.001 de rebudes de Grècia i 20 de Malta.

Notícies relacionades

«Aquests residus van ser autoritzats per l’autoritat competent, la Junta d’Andalusia, al tractar-se de residus de la Unió Europea, excepte els de Montenegro, que requerien el consentiment de l’esmentada administració per ser autoritzats pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, al tractar-se d’un país extracomunitari», han afirmat.

Finalment, han assenyalat que és «urgent» que el Govern andalús «decreti el tancament definitiu» i «iniciï el pla de seguiment i control» que estableix l’Autorització Ambiental Integrada vigent, durant 20 anys, previ a l’execució del pla de restauració de la zona, «i no pensen cedir davant aquesta vergonya d’Andalusia, que és un abocador tòxic enganxat a un poble, que està considerat la claveguera d’Europa».

Temes:

Ecologia