Circulació

La demolició dels peatges de l’AP-7 començarà al novembre

  • Trànsit mantindrà els carrils addicionals en cap de setmana i intentarà obrir nous trams a l’AP-7

  • Els camions hi podran circular els diumenges, però pel carril dret a 80 km/h i sense avançar

  • El Govern central n’està a punt de licitar el desmantellament, que ja està molt avançat a les autopistes de la Generalitat

La demolició dels peatges de l’AP-7 començarà al novembre

Anna Mas

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El final dels peatges té la part simbòlica, el fet que es pugui circular per l’autopista sense pagar, i la part física, la necessitat de retirar les barreres i tota la infraestructura associada. Les carreteres propietat de la Generalitat, la C-32 i la C-33, ja han començat el desmuntatge. No així l’AP-7, que és amb diferència la que més trànsit ha absorbit des de l’1 de setembre. La Generalitat ho ha reclamat repetidament al Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, propietari de l’autopista del Mediterrani, i sembla que a la fi s’hi han posat perquè el picot comenci a fer-ho caure a finals de novembre.

Ho confirma Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit, que qualifica de «lamentable la falta de previsió» en la retirada d’aquest obstacle que està generant seriosos problemes, sobretot durant els caps de setmana. El de la Roca potser és l’exemplar més conflictiu. Mantenen una reunió setmanal amb personal del Ministeri i, pel que sembla, si res ho evita, la licitació de la demolició està per caure perquè les obres de desmantellament puguin començar «a finals de novembre» una vegada realitzat el concurs públic que derivi en una adjudicació a una empresa privada. «Els hem demanat la màxima celeritat perquè tenim un problema permanent cada cap de setmana», afirma el responsable de Trànsit. Contrasta amb la situació a les vies en mans del Govern: van començar la demolició a mitjans de mes amb la idea que a finals d’octubre ja no hi hagi rastre dels peatges.

Sense avançar

Mentre això no arriba a l’AP-7, Trànsit continuarà posant pedaços on pugui, sempre dins de l’escàs marge que atorga una infrastructural tan rígida com una autopista. Durant tres diumenges a la tarda s’hi ha prohibit la circulació de camions per intentar alleugerir el volum de cotxes. Aquesta mesura no tornarà fins a l’any que ve i en dates pactades amb el sector del transport. Però es mantenen certes restriccions: Trànsit ha aprovat que els vehicles pesants hauran de circular per l’AP-7 pel carril dret, a un màxim de 80 quilòmetres per hora i sense poder avançar durant els diumenges per evitar complicar l’operació tornada dels caps de setmana. La mesura s’aplicarà a partir del 3 d’octubre per als camions de més de 7.500 quilos. Només per a aquesta autopista i al tram entre Girona Nord i el Vendrell, en els dos sentits i en la franja horària entre les 15 i les 22 hores.

Notícies relacionades

També es continuaran obrint els carrils addicionals que fins al final dels peatges només s’utilitzaven en moments molt concrets en què era previsible un increment de la demanda, com per Setmana Santa o al principi i final de les vacances d’estiu. Funcionaran els de sempre de l’AP-7, als trams entre el Vendrell i Vilafranca del Penedès i entre Hostalric i Sant Celoni. Trànsit, avança Lamiel, està estudiant, juntament amb el propietari de la via, com obrir nous carrils addicionals en altres punts de l’autopista del Mediterrani on també s’estan registrant problemes. El Govern central ha vist bé la proposta i està buscar la manera de guanyar terreny al sentit contrari al nord i al sud dels vials addicionals ja establerts.

¿Montilla ‘revival’?

Sobre la taula reposa un altre projecte, el de la velocitat variable. Tot i que és menys evolucionat i amb escassos partidaris dins del Servei Català de Trànsit. Potser us passa pel cap l’ocàs del segon tripartit, amb José Montilla com a president i Joan Saura a Interior, quan aquest sistema als entorns de Barcelona va generar gran controvèrsia. Al cap i a la fi, recorda el director de Trànsit, el que es busca és no depassar la xifra fatal, aquests 5.400 vehicles per hora que marquen el límit en què el trànsit es comença a aturar: la velocitat cau i comença la retenció. I això és precisament el que ha estat passant, sobretot a l’AP-7, des que l’1 de setembre es va posar fi als peatges.