MEDI AMBIENT

La plataforma Zeroport apressa a frenar l’«onada especulativa» d’Aena

Reclamen frenar qualsevol intent d’ampliar l’aeroport del Prat, que es protegeixi tot el delta del Llobregat i que els diners previstos es destinin a serveis essencials

La plataforma Zeroport apressa a frenar l’«onada especulativa» d’Aena
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Si els empresaris defensen amb arguments, els contraris a l’ampliació del Prat intenten emparar-se amb fets provats. Com que Aena té un deute de més de 7.000 milions d’euros, que el sector de l’aviació afirma que no es tornarà a nivells previs a la pandèmia abans del 2027 o que les emissions contaminants (bàsicament diòxid de carboni) creixerien de manera proporcional a l’increment volgut de passatgers, uns 30 milions anuals. Dins les instal·lacions d’Esade, a Barcelona, unes 200 entitats econòmiques pertanyents a diferents ‘lobbys’ defensaven l’anomenat hub internacional. Un auditori, per cert, en què amb prou feines hi havia presència de dones. Fora hi havia la plataforma Zeroport, que aglutina totes les organitzacions contràries a aquesta mossegada de 500 metres de la tercera pista sobre els terrenys de La Ricarda, els més purs, diuen els que en saben, de tota la desembocadura del Llobregat.

En l’acte al carrer, amb entitats socials, ecologistes i veïnals, la cosa ha quedat bastant clara: «Això és un caprici de les elits econòmiques». Sara Mingorría, investigadora en economia verda de l’Institut de Ciències Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona, ha recordat que el Govern va aprovar la declaració d’emergència climàtica el 2019, cosa que també va fer l’Ajuntament de Barcelona a principis del 2020, i ha reclamat el compliment de les lleis aprovades en matèria de canvi climàtic, tant les d’aquí com les comunitàries. A la seva manera de veure, és fàcil d’entendre, ja que si la Unió Europea fingeix una reducció d’emissions del 40% el 2030 respecte als valors de 1990, posar més avions sobre el cel de la capital catalana sembla anar en sentit contrari a aquest objectiu. Per tot això, no només es postulen contra el creixement de l’aeròdrom del Prat. També contra tota proposta d’ampliació de qualsevol altra infraestructura. La seva posició, per cert, compta amb el recolzament d’organismes com Greenpeace.

Notícies relacionades

La plataforma vol que els 1.700 milions d’euros que es destinarien a estirar la tercera pista de l’aeroport es destinin «als serveis públics essencials» i la transformació i relocalització de l’economia per fer front al canvi climàtic i l’emergència energètica, social i laboral. Una manera de recordar que actuar de manera amable amb el planeta pot ser també una manera de guanyar-se la vida. També han reclamat un pla de viabilitat i redimensionament d’Aena que inclogui el tancament d’aeroports deficitaris que ja perdien diners a cabassos abans de la pandèmia. Precisament, l’estretor que travessa el gestor públic és, segons els ecologistes, la raó per la qual ara es busca aquesta mena de «‘pelotazo’» al delta del Llobregat. «És una onada especulativa i innecessària», han resumit.

I no es queden només amb la reivindicació de frenar l’ampliació del Prat. Aposten fins i tot per un cert decreixement amb l’eliminació dels vols curts que tinguin alternativa ferroviària. I reclamen al Govern que posi fi als «privilegis fiscals i els subsidis de l’activitat tant del port com de l’aeroport», així com incloure tot l’àmbit del parc agrari del Baix Llobregat dins el paraigua de protecció de la xarxa Natura 2000. En resum: «El creixement infinit és impossible en un planeta finit». O com solen dir els joves del moviments Fridays for Future, no hi ha planeta B.