Europa avisa que la ZBE pot ser que no sigui «suficient» per reduir la contaminació a Barcelona

L’AEMA veu «efectiva» l’expansió de les superilles per reduir «l’exposició» dels ciutadans a la pol·lució

superilla

superilla

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Agència Europea del Medi Ambient (AEMA) alerta que la zona de baixes emissions (ZBE) pot ser que no sigui «suficient» per reduir la contaminació a Barcelona. «Les ZBE fan que les ciutats redueixin les concentracions en gran manera, però això no vol dir que la seva introducció sigui l’única mesura, o suficient. Les mesures enfocades a un sector no són suficients perquè a les ciutats hi ha diferents fonts d’emissions», avisa l’experta en qualitat de l’aire de l’AEMA Evrim Dogan. Malgrat que el confinament fa «difícil» calcular l’impacte de la ZBE un any després de la seva introducció, Dogan apunta que les últimes dades indiquen que Barcelona pot acabar l’any amb totes les estacions complint els límits de diòxid de nitrogen.

«No hi ha una sola mesura que vagi bé per a totes les ciutats, totes tenen les seves característiques i les capacitats dels ajuntaments són diferents», remarca l’experta en qualitat de l’aire de l’AEMA, que avala l’extensió de les superilles a Barcelona. «Són efectives quant a l’exposició a la contaminació», apunta Dogan, que insisteix que l’augment de zones verdes a la ciutat també afecta la circulació dels fluxos d’aire.

El peatge urbà

Quant a la implantació d’un peatge urbà a la ciutat, l’experta de l’AEMA remarca que s’ha d’anar «amb compte» a l’hora d’introduir-lo i avaluar primer l’impacte que té «globalment» en la qualitat de l’aire. «Algunes ciutats estan implementant aquest tipus de mesures financeres i en veuen els efectes», diu Dogan, que matisa que és complicat veure l’efecte d’aquest tipus de mesures a curt termini. «S’ha de veure la tendència en un llarg termini per entendre l’efecte de les mesures», afegeix. Per l’experta de l’AEMA, les ciutats europees haurien d’enfocar ara els esforços en la transició energètica per reduir la contaminació. «Fa falta més energia renovable i actuar no només en l’àmbit local, sinó multidimensional», assenyala Dogan, que celebra «l’ambició» dels governs locals europeus per reduir la contaminació.

«Estan prenent les mesures de mitigació necessàries. Hi ha hagut una gran millora a les ciutats pel que fa a la qualitat de l’aire», diu Dogan, que demana incrementar els esforços per «conscienciar» els ciutadans sobre la necessitat de reduir la contaminació.

Barcelona, en el camí de complir els límits

Notícies relacionades

Aquest any Barcelona va camí de complir els nivells de qualitat de l’aire. Segons dades provisionals, ara com ara cap estació supera el límits anuals de protecció de la salut, que estan fixats en 40 µg\/m3.

La Comissió Europea va decidir el 2019 portar als tribunals de la Unió Europea Espanya pel nivell de contaminació a Barcelona, el Vallès, part del Baix Llobregat i Madrid. El 2019 dues estacions de la capital catalana superaven el límit de diòxid de nitrogen, mentre que el 2018 i el 2017 tres estacions es van situar per sobre del límit. A aquest compliment de la norma ha contribuït també en part el fet que Barcelona hagi sigut la ciutat europea on més s’ha reduït la contaminació durant el confinament. Concretament, la capital catalana va reduir en un 59% les concentracions de diòxid de nitrogen contaminant entre el 15 de març i el 30 d’abril.

Temes:

Contaminació