tecnologia de control
El Govern utilitza dades de mòbils per vigilar desplaçaments de més de 500 metres
El Divendres Sant, 31,5 milions d'espanyols no es van moure més de mig quilòmetre, segons el Ministeri de Transports
El Ministeri de Transports està utilitzant les dades de posicionament d’uns 13 milions de telèfons mòbils per estudiar la mobilitat dels ciutadans, especialment els desplaçaments de més de 500 metres, tant durant l’estat d’alarma decretat per frenar el coronavirus com en la posterior fase de desescalada del confinament.
El departament que dirigeix José Luis Ábalos ofereix diàriament en la seva web les dades que dona aquesta anàlisi, que, per exemple, indiquen que aquest 10 d’abril, en plena Setmana Santa, 31,5 milions d’espanyols no es van moure més d’aquesta distància, més del doble dels 14,6 milions que no ho feien abans del confinament.
Experiència prèvia en estudis sobre mobilitat
Així ho ha anunciat la secretària general de Transports, María José Rallo, que ha detallat que el ministeri està aprofitant l’experiència que ja tenia a realitzar estudis sobre mobilitat i demanda de transports a partir de les dades de telèfons mòbils per estudiar la corresponent al període d’estat d’alarma.
Rallo ha explicat que es tracta d’un estudi realitzat juntament amb la Secretaria d’Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial del Ministeri d’Afers Econòmics, a partir de l’«adaptació dels algoritmes» dels estudis que ja estaven fent per «analitzar ara el grau de responsabilitat dels ciutadans».
Dades «anonimitzades»
L’alt càrrec del departament ha garantit, no obstant, que s’utilitzen les dades «anonimitzades» i que es compleix escrupolosament amb la legislació de protecció de dades i de garantia de drets digitals. Segons ha detallat, amb aquesta eina d’anàlisi analitzen els viatges de més de 500 metres que es realitzen no només a escala nacional, sinó també provincial i per comunitats.
Notícies relacionadesEn concret, l’objectiu de l’estudi és disposar d’una «caracterització de la mobilitat en l’àmbit nacional, de comunitat autònoma, provincial i local, per recolzar les tasques de seguiment de l’evolució de la malaltia, per avaluar l’efectivitat de les mesures de restricció de la mobilitat adoptades, així com contribuir a la presa de decisions durant el període de desescalada», segons detalla el ministeri en la seva web.
Resultats actualitzats diàriament
Així, amb aquest objectiu, l’anàlisi compara la mobilitat diària amb la d’una setmana tipus equivalent prèvia a la crisi. Els resultats de l’estudi s’actualitzaran diàriament durant l’estat d’alarma i durant tot el posterior període de desescalada. La informació disponible cada dia correspondrà a les dades reals de mobilitat de jornades prèvies, amb «el temps necessari per a la disposició i tractament de les dades», detalla el ministeri.
- Conflicte a l’escola catalana Vaga a l'educació a Catalunya: ¿on és avui dijous i on toca demà divendres?
- Mossos Detinguda una dona víctima de violència masclista després de ser desnonada d’un pis municipal a Reus
- Denúncia d’un exalumne Judici al capellà pederasta del col·legi Pare Manyanet per abusos a un menor: "Em va dir que, si ho explicava, la pròxima vegada seria sense roba"
- Crisi humanitària Cuba registra una apagada al 70% del país després d’esgotar les reserves de combustible
- Un jutjat decidirà si manté o anul·la la sanció de la Generalitat a Orriols per les declaracions sobre immigració
