Gran Canària aconsegueix contenir un incendi que ha devorat gairebé mil hectàrees
Les autoritats temen que els forts vents previstos puguin complicar l'extinció
Més de mil persones han hagut de ser evacuades, tot i que no hi ha hagut danys personals
zentauroepp49409746 soc190811191701 /
Un incendi declarat dissabte al cim de Gran Canària ha pogut ser contingut aquesta tarda de diumenge després de devorar gairebé mil hectàrees i obligar a desallotjar un miler de veïns. Un desplegament de mitjans aeris i terrestres tracten d’extingir el foc, tot i que la situació podria empitjorar en les pròximes hores a causa de la previsió de forts vents, que podrien arribar a ràfegues màximes d’entre 40 i 70 quilòmetres per hora.
El president de les Canàries, Ángel Víctor Torres, ha comparegut aquesta tarda de diumenge en roda de premsa per explicar l’evolució de l’incendi originat al paratge de La Peña de Juncalillo, al municipi d’Artenara. L’origen va ser la negligència –manejant maquinària– d’un veí de Telde, que va ser detingut. Com a conseqüència de l’avenç del foc va ser necessari evacuar una vintena de nuclis de població de Tejeda, Artenara i Gáldar, i centenars de veïns van passar la nit de dissabte en albergs. No obstant, molts han tornat avui a casa.
Torres, que ha informat que la Muntanya Sagrada de Gran Canària –declarada al juliol Patrimoni de la Humanitat– no ha patit danys, ha destacat el “magnífic” treball desenvolupat pels efectius terrestres, entre 500 i 600 persones que continuen treballant en diferents torns en les tasques d’extinció. També dels operatius aeris, deu helicòpters i una avioneta, que han permès contenir el foc en un perímetre d’uns 23 quilòmetres entorn de més de 900 hectàrees afectades. Per a això han cavat rases i humitejat tot aquest contorn, amb el repte que les flames no el traspassin i arribin a cotes més altes.
Meteorologia decisiva
Notícies relacionadesEl desenvolupament de l’incendi en les pròximes hores estarà en mans de la meteorologia. D’una banda, es preveu una baixada de les temperatures al cim, cosa que beneficia els treballs d’extinció, però en paral·lel s’ha activat la prealerta a partir de la pròxima mitjanit per vents que poden ser importants, d’entre 40 i 70 quilòmetres per hora. Això suposa una “mala notícia” perquè l’arribada del vent pot fer que la contenció aconseguida sigui insuficient, ha destacat el president canari. Si el vent és superior a 70 quilòmetres per hora, hi ha un “risc alt” que es revifi el foc, cosa que podria dificultar l’operatiu.
Segons les últimes dades, encara queden prop de seixanta persones allotjades en albergs habilitats pels ajuntaments. Es té constància que una vivenda s’ha vist afectada, però caldrà esperar a l’extinció completa per valorar-ne altres conseqüències.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Previsió meteorològica L’episodi de pluges intenses «estàtic» s’acarnissa a Badalona, el Maresme i el Vallès a l’espera de més precipitacions
- Crisi ramadera L’últim senglar infectat canvia l’escenari: «Reforçarem la vigilància en l’entorn de Sant Cugat per detectar més casos»
- Professor i pedagog Mor als 87 anys Joaquim Arenas, un dels pares de la immersió lingüística
- Escàndol internacional Trump, Clinton i la trama Epstein d’abús sexual: les claus
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
