DEBAT SOBRE EL TRANSPORT URBÀ

Taxi vs. VTC: el cara a cara definitiu

José María Goñi, president d'Unauto, diu que Uber i Cabify tornaran a Barcelona abans de nou mesos

"Els estarem esperant", respon Tito Álvarez, líder dels taxistes, segur que la guerra no ha acabat

250219 taxi vtc 16 9 ep / periodico

8
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aquesta trobada s’ha anat gestant des de fa un mes. Barcelona llavors es trobava immersa en el caos amb els taxistes ocupant la Gran Via i els VTC aparcats en plena Diagonal. Aleshores no va poder ser perquè les agendes dels dos protagonistes eren irreconciliables. Les seves posicions també ho són, però finalment ha sigut possible reunir-les al voltant d’una mateixa taula per parlar sobre el que està passant amb el transport de persones en l’àmbit urbà. Alberto Álvarez, que tots anomenen Tito, és el líder del sector del taxi; José María Goñi és el president a Catalunya d’Unauto, la patronal dels vehicles de lloguer amb conductor. Batman i Joker, Lex Luthor i Superman, Rocky i Ivan Drago. Que cadascú decideixi qui és qui. El cara a cara se celebra el dilluns 18 de febrer al terrat de l’Hotel H10 Marina, amb vista a una ciutat que va seguir atònita els esdeveniments d’aquells dies. És la primera vegada que debaten un davant l’altre, i s’imposa, primer, agrair tant la predisposició com el to. Això és el que opinen de tot el que ha passat. I del que ha d’arribar.

La conversa succeeix en un moment en què els VTC han tornat a ser franca minoria a Barcelona després que Uber Cabify decidissin que el decret aprovat pel Govern a finals de gener, que imposa la precontractació de 15 minuts a aquests vehicles, entre altres mesures, no els permet continuar operant. Una victòria per al taxi, que espera que l’Àrea Metropolitana de Barcelona remati la feina d’aquí un parell de mesos amb una normativa pròpia (que inclourà multes de fins a 6.000 euros en cas d’incompliment) que augmenti aquest temps de preserva, tal com va prometre l’alcaldessa Ada Colau. Goñi assumeix aquest primer revés, però està convençut, i aquest és el primer titular, que tant Uber com Cabify tornaran a la capital catalana aquest mateix any. “Calculo que abans de nou mesos tornaran a ser operatives”,assegura. Sorprèn el seu optimisme. Es recolza en les demandes que tenen previst interposar contra el reglament català i en una inestabilitat política –amb eleccions generals, municipals i europees a la vista– que, al seu parer, juga a favor seu.“Els estarem esperant, sabem perfectament que tornaran”, respon Álvarez. Facin joc.

Álvarez i Goñi, cara a cara, a l’Hotel H10 Marina / FERRAN NADEU

Les intervencions d’un i de l’altre són un fidel reflex de l’estratègia, buscada o no, que han seguit els dos sectors en aquests últims temps. El taxista parla més de cor, de drets laborals i socials, de dic petit però valent contra el capitalisme salvatge. L’empresari dels VTC parla de lliure competència, de mà estesa, de legislació favorable, de tendència mundial de la qual cap ciutat pot quedar al marge. Per això és complicat desenredar tot aquest embolic: busquen coses diferents basant-se en preceptes aparentment antagònics. Es nota sobretot quan parlen de les noves tecnologies. El que per a Goñi és una “oportunitat i la primera onada d’un tsunami que ens està a punt d’arribar”, per a Álvarez són“aplicacions disruptives que volen canviar-ho tot per poder operar fent la feina d’altres”. “Darrere seu només hi ha voltors financers que venen a crear misèria. Al principi, són guais i molt ‘cool’,però després la gent ja ha anat veient de què van. Això no té res a veure amb la mobilitat i el futur”. “Va d’especular i explotar els conductors”,es queixa el taxista. “No som competència deslleial, perquè així ho han dit les sentències a favor nostre. El taxi ha decidit exterminar-nos per quedar-se sol, però no s’adona que té pendent una revolució tecnològica i que la seva imatge està enfonsada, respon el representant de la patronal.

El mal endèmic de les llicències

Només es posen més o menys d’acord al parlar de les llicències de taxi, que s’han convertit en un bé patrimonial, en una herència per als fills o en una llaminera jubilació en el cas que s’opti per vendre. Passa el mateix amb les parades dels mercats municipals. I, en menor mesura, perquè tenen data de caducitat, amb les places públiques d’aparcament. En el cas que ens incumbeix, la compra genera un deute en el taxista que l’obliga a fer malabars (un munt d’hores al volant) per poder assumir el crèdit. Un peix que es mossega la cua. “Hi hauria d’haver un preu fix raonable –sosté Álvarez–. No em sembla lògic que la credencial valgui 150.000 euros, però no podem oblidar –passa a l’atac– que els que van establir aquests preus són els mateixos que s’han passat a l’altre bàndol (als VTC) i s’han folrat amb la compravenda de llicències d’aquests cotxes".

Goñi, amb el seu inseparable barret, durant la conversa / FERRAN NADEU

En això no li falta raó: molts dels que van aprofitar el buit legal entre el 2009 i el 2015, quan es va liberalitzar el transport de persones en vehicles de fins a nou places, formaven part de les entitats nacionals del taxi. El mateix Goñi havia sigut president de la Federació Catalana del Taxi. En comparació, el malestar que se’ls va quedar als culers amb el fitxatge de Luis Figo pel Reial Madrid no és res. Ell es defensa: "Jo vaig evitar que Julio Sanz, de Teletaxi, comprés 5.000 llicències VTC per un defecte de forma. Vam aconseguir que el Suprem no les hi donés, així que els taxistes haurien de fer-me un monument". Álvarez sospira, com si contingués les ganes de llançar-lo a la piscina. 

El representant d’Unauto va més enllà del debat sobre el preu de la credencial i insta a “retirar la llicència a un taxi o a un VTC quan el titular es jubili”.Aquest pla de reestructuració evitaria l’especulació en els dos sectors, però és una cosa que l’Administració no s’ha plantejat. Encara. Sobre la proposta, Álvarez retreu que els que ho posen sobre la taula “s’hagin fet d’or al comprar credencials per 40 euros per revendre-les per milions d’euros”. “Hanutilitzat informació privilegiada per enriquir-se i ara, quan tenen el compte ple de milions, volen posar ordre”.

Un instant del debat celebrat el dilluns 18 de febrer / FERRAN NADEU

La conversa avança amb cordialitat, però se es pot notar l’animadversió que senten l’un per l’altre. Gairebé no es miren als ulls, i si ho fan, és perquè hi ha una acusació personal. Per sort, no abunden. Però hi ha moments en què és inevitable. Goñi treu el telèfon i convida a escoltar un àudio en què Álvarez celebra el tancament d’una de les empreses del president d’Unauto a Catalunya. Assegura que es van presentar a la seva oficina amb un "grup de taxistes pakistanesos". "Els feia por el meu negoci, perquè oferia diferents solucions integrades de mobilitat, des de taxi fins a VTC passant pel transport sanitari. Aquest és el futur, però la meva família em va dir que evités problemes". "El va tancar i el va vendre per un munt de milions d’euros", es defensa Álvarez, que no nega els fets. 

Xantatge o lluita contra el neoliberalisme

Sobre el paper de l’Administració, Goñi denuncia una "situació de xantatge constant en què l’ús de la violència ha tret la raó al taxi". "Si alguna cosa ha quedat clara és que aquí no manen ni l’ajuntament, ni el Govern ni les multinacionals. Aquí manen els taxistes i tothom s’ha dobleguen davant d’ells malgrat que són molts els que a porta tancada et diuen que expulsar Uber i Cabify és una barbaritat". Colau apareix constantment en el relat de tots dos. Álvarez diu d’ella que ha demostrat "ser una persona que defensa els serveis públics", mentre que el seu oponent sosté que és "la gran instigadora de tot aquest problema, sense adonar-se que no ajuda gens el taxi amb la seva política de pa per a avui i gana per a demà". El taxista mira una mica més enllà i adverteix "sobre els partits com el PP, Ciutadans i VOX, que diuen que Espanya ha d’estar unida i després sotmeten la gent a polítiques neoliberals". "No entenc quin tipus de patriotisme és aquest".

Álvarez segueix amb atenció una de les intervencions de Goñi / Ferran Nadeu

Notícies relacionades

El president d’Unauto fa una greu acusació contra un alt càrrec de la Generalitat. Segons la seva versió, Isidre Gavín, secretari d’Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat, els va dir que "hi havia fórmules per enganyar el decret aprovat pel Govern", maniobres per esquivar tant la precontractació dels 15 minuts com l’obligació d’eliminar la geolocalització prèvia a la reserva del servei d’un VTC o la prohibició de circular pels carrers entre client i client. "L’hi vam demanar per escrit, però òbviament s’hi va negar i nosaltres no estàvem disposats a treballar de manera il·legal, perquè els taxistes se n’haurien adonat ràpidament. Tornarem amb el cap ben alt després d’haver guanyat als tribunals". Segons xifres d’Unauto, el 89% dels vehicles de lloguer amb conductor que operaven abans del decret han deixat de circular. "Les noves condicions només són rendibles per a l’11% dels VTC", detalla Goñi. "No ens fa cap pena –diu Álvarez–. Que marxin demostra que estaven fent de taxi i, no, la seva feina".

El futur de la professió també va tenir els seus minuts en el debat. Goñi explica que han estat fent proves amb un vehicle sense conductor i que per 90 cèntims poden portar una persona des de l’Hospital de la Vall d’Hebron fins a Drassanes. "I encara guanyem 20 cèntims". Álvarez avança que han estat parlant amb enginyers experts en ciutats intel·ligents. Els diuen que encara queda mig segle perquè aquestes tecnologies es popularitzin. El president d’Unauto torça el gest; incrèdul. El taxista remata: "I si ens diuen que ve el cotxe autònom, ¿què fem? ¿Ens rendim? ¿No lluitem?". En el fons, la guerra sobre el transport urbà no ha fet més que començar.