03 d’abr 2020

Anar al contingut

MESURA CONTRA EL MASCLISME

Les parades contra l'assetjament masclista s'obren pas als autobusos nocturns

Terrassa i Bilbao han aprovat establir la parada a demanda de les dones, com ja fa Nantes i està a punt de fer París

Barcelona i València estudien els seus propis plans mentre que Madrid diu que en el seu cas no és necessari

Manuel Vilaseró

Les parades contra l'assetjament masclista s'obren pas als autobusos nocturns

FERRAN NADEU

La iniciativa pionera d'algunes ciutats franceses de posar en marxa mesures en els transports públics per lluitar contra les situacions d'assetjament a les dones comença a tenir ressò a Espanya. L'exemple concret és la norma que l'Ajuntament de Nantes aplica des de fa mesos i que permet que les dones baixin dels autobusos nocturns fora de les parades reglamentàries. La mesura ha sigut copiada a Bordeus i la regió parisenca i a Espanya ja ha sigut aprovada a Bilbao i Terrassa. Barcelona ha anunciat que estudia els plans ja implantats en altres ciutats per posar en marxa el seu.

El País Basc ha agafat la davantera en aquest assumpte. Amb l'objectiu de millorar la seva seguretat i reduir el risc que siguin agredides al baixar de l'autobús en parades allunyades de la seva residència o situades en zones desprotegides o mal il·luminades, els autobusos públics de Bilbao, Sant Sebastià i Vitòria estan en vies d'implantar el concepte de parada a demanda de les dones. La mesura, impulsada per EH Bildu a les tres capitals, ha trobat un decidit suport de la resta de formacions.

Algunes reticències

A Bilbao, la ciutat que ha fet el primer pas, la proposta ja ha sigut incorporada al reglament de Bilbobus amb la unanimitat de tots els partits. Abans de l'estiu, els autobusos bilbaïns –‘gautxoris’, ocells nocturns en eusquera–, posaran la mesura en marxa en diverses línies a manera d'experiència pilot. S'hi sumaran ben aviat els ‘mussols’ de Sant Sebastià i els autobusos nocturns de Vitòria.

Actualment, els tècnics dels tres ajuntaments elaboren els corresponents protocols en coordinació amb les companyies d'autobús per superar algunes reticències. Encara que han recolzat la mesura, els conductors de Bilbao temen que, si no es regula bé, el nou sistema pugui causar problemes d'incompliment d'horaris i descontrol. Una opció ben valorada és instal·lar pals a manera de parades intermèdies que tan sols s'activarien de nit.

Limitació de moviments

Aquesta parada intermèdia també beneficiarà altres usuaris, com els de mobilitat reduïda, però la iniciativa està destinada, sobretot, a lluitar contra la violència masclista.

Les associacions de dones defensen aquestes mesures recolzant-se en un informe elaborat per l'Institut Basc de la Dona-Emakunde que revela que la sensació de seguretat de les dones és del 79% enfront del 89% dels homes. Aquesta circumstància pot provocar que limitin els seus moviments, donat que l'ús quotidià del taxi, especialment car al País Basc, és inassumible per motius econòmics.

Més freqüències de nit

Una altra ciutat que podria seguir el mateix camí és València, que preveu aquesta opció des que el 2014 la plataforma Dones i Igualtat va fer una lectura de gènere de les dades de mobilitat de la ciutat. Segons explica la regidora d'Igualtat, Isabel Lozano, arran de la constatació que les dones utilitzaven més els transports públics “van sortir com a propostes les parades intermèdies i una mesura que ja s'ha fet, que és l'augment de les freqüències de nit, entre altres iniciatives perquè estiguessin menys temps a les parades”.

Ara, l'ajuntament té previst estudiar si es poden establir aquestes parades intermèdies. “Pot ser una mesura complementària i útil tot i que encara no hi ha cap decisió perquè requereix un gran esforç organitzatiu i de gestió. Ho estudiarem amb els tècnics i la gerència de l'empresa per analitzar què comporta pel que fa a canvi operatiu, al reglament de prestació del servei o la seguretat dels mateixos conductors”, explica Giuseppe Grezzi, regidor de Mobilitat i responsable de l'Empresa Municipal de Transports (EMT).

"Abast metropolità"

A Catalunya ha sigut el consistori de Terrassa el primer a prendre una mesura d'aquesta mena; ho va fer fa poc més d'una setmana a proposta del grup municipal de la CUP. A Barcelona n'han pres nota. La regidora de Feminismes de l'ajuntament barceloní, Laura Pérez, valora la mesura com una "molt bona iniciativa" que no es descarta aplicar a la capital catalana. "Estem estudiant tots els models que s'han anat aprovant per avaluar com podríem aplicar-ho aquí. Potser es podria fer una prova pilot en algun punt concret. No pot ser que les dones decideixin tornar abans a casa seva perquè tinguin por d'agafar el bus nocturn perquè la parada els queda lluny. És una qüestió de dret a la ciutat". Segons la regidora, es tracta d'una "qüestió d'abast metropolità".

Madrid no compta amb un servei d'autobús a demanda per a dones ni té en un horitzó pròxim posar-lo en marxa. "No hem detectat cap problema d'inseguretat en els trajectes d'autobús de les línies nocturnes i no creiem, per tant, que aquí hi hagi aquesta necessitat", ha manifestat un portaveu de l'àrea de Mobilitat i Medi Ambient del consistori de la capital d'Espanya.