reivindicació històrica

Foment promet que les vies de Montcada estaran soterrades el 2023

El ministre Íñigo de la Serna ha puntualitzat que les obres no començaran fins d'aquí tres anys

El ministeri s'ha compromès a aportar 300 milions per sufragar els treballs

fcosculluela37403708 montcada i reixac 23 02 2017 manifestaci n para solicitar el170518200756

fcosculluela37403708 montcada i reixac 23 02 2017 manifestaci n para solicitar el170518200756

3
Es llegeix en minuts
ALBERT SEGURA / MONTCADA I REIXAC

Les vies del tren de la línia R2 desapareixeran del paisatge de la localitat de  Montca­da i Reixac el 2023. Així ho ha anunciat el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, que ahir va presentar l’acord al qual s’ha arribat amb l’Ajuntament de Montcada i el Govern de la Generalitat per soterrar les vies i cosir, literalment, el municipi. Les obres duraran tres anys i permetran dotar la línia d’una tercera via per facilitar el pas alternatiu de trens. Tot i així, les obres trigaran a començar: no ho faran fins al 2020.

Alguns van batejar la jornada d’ahir de dia històric però, a diferència del 2007, no es va brindar amb cava. Aquell any, el llavors conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal; el secretari d’Estat d’Infraestructures, Víctor Morlán, i qui llavors era alcalde de la ciutat, César Arrizabalaga, firmaven l’acord de soterrament, que s’havia de desenvolupar alhora que es construïa el túnel d’alta velocitat. Les penúries econòmiques van deixar aquell pla en un calaix i no se’n va saber res més.

EL NOU PROJECTE

La paraula donada llavors pel Govern va perdre el seu valor després d’interminables pròrrogues del projecte, que han obligat a fer-ne un de nou deu anys després. Sense la tuneladora de l’alta velocitat que s’havia d’utilitzar per soterrar les vies, ara el nou disseny passa per un sistema constructiu a través de pantalles que afectarà uns quatre quilòmetres de vies, tres dels quals quedaran soterrats. Així, es començarà a actuar des del Punt Verd de Vallbona, a Barcelona, i es finalitzarà al límit del terme municipal de Montcada amb la Llagosta, just per sota de l’autopista C-33. Foment aprofitarà els treballs per millorar la xarxa de Rodalies, amb una tercera via que permetrà agilitzar el trànsit ferroviari, alhora que propiciarà que es puguin crear trens semidirectes que no s’aturin en algunes de les estacions.

«Em costa molt de donar terminis i compromisos, però hi ha determinades situacions en què s’ha de recuperar la credibilitat, i un no pot fallar», va prometre ahir De la Serna, potser per justificar que les obres no començaran de seguida i que la ciutadania de Montcada haurà d’esperar, ja que els treballs no arrencaran fins al 2020. Abans s’hauran de redactar els dos projectes informatius corresponents i els seus estudis d’impacte ambiental, que donaran pas al projecte constructiu. Serà llavors quan es determini el cost total de l’actuació, que donarà pas a unes obres que s’allargaran uns 38 mesos i a les quals l’Estat ha promès aportar 300 milions d’euros.

L’ÚLTIMA VÍCTIMA

Notícies relacionades

«Avui és un dia històric que demostra que la lluita i la perseverança acaben donant els seus fruits. Avui és el dia en què per fi es fa justícia a un municipi i a les seves víctimes», va assenyalar l’alcaldessa, Laura Campos. I no són poques víctimes, perquè les morts a les vies del tren a Montcada ja s’eleven a 169, l’última aquest dilluns passat, quan un home va ser atropellat a Montcada i Bifurcació. «La freqüència d’aquestes morts és inadmissible. No hi ha excepcions. La nostra responsabilitat serà treballar perquè això no passi», va afegir De la Serna.

El compromís es va presentar entre soroll de trens a la Casa de les Aigües, construcció ubicada al costat de les vies de la R2. Cada dia, uns 250 combois travessen el municipi, que ja té marcat al calendari el 2023 com l’any en què, aquesta vegada sí, els trens deixaran d’interrompre les vides dels seus veïns.