Les sol·licituds d'ajuda d'addictes a drogues i alcohol desborden les oenagés

L'any passat Projecte Home va atendre gairebé 2.000 persones, la xifra més elevada en els seus 20 anys de funcionament

Una xeringa abandonada a Ciutat Vella, una imatge del 2004 difícil de veure ara que els toxicòmans gairebé no es punxen als carrers de Barcelona.

Una xeringa abandonada a Ciutat Vella, una imatge del 2004 difícil de veure ara que els toxicòmans gairebé no es punxen als carrers de Barcelona. / ARXIU / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts

L'oenagé Projecte Home Catalunya ha alertat aquest divendres que les peticions de tractament de persones amb addiccions a les drogues i l'alcohol augmenten cada any i estan desbordant la capacitat de les entitats socials que es dediquen a això.

Segons ha explicat aquest divendres en roda de premsa el director de Projecte Home, Oriol Esculies, actualment aquesta entitat atén a Catalunya 310 persones, 50 més que l'any passat.

Esculies ha advertit que les oenagés d'ajuda contra les addiccions "no donen l'abast" davant l'increment de peticions de joves i adults per rebre tractament, sobretot d'addiccions al cànnabis en el cas dels joves, però ha valorat positivament que el nombre de persones que sol·liciten ajuda vagi en augment.

EL MÀXIM EN DUES DÈCADES

El 2015, aquesta oenagé va atendre un total de 1.900 persones, "la xifra més elevada" en els seus 20 anys de funcionament a Catalunya, "una de les comunitats autònomes on hi ha més entitats", que es veuen "desbordades" actualment, ha apuntat Esculies en declaracions recollides per Efe.

Segons ell, més enllà d'"iniciatives particulars", avui dia "no hi ha cap estratègia a llarg termini massiva i universal" d'aplicació de plans de prevenció, "que existeixen i són eficaços", i ha assegurat que "la prevenció és el factor decisiu per frenar l'abús d'alcohol i cànnabis entre els adolescents i els joves".

Sobre la regulació dels centres de consum de cànnabis, Esculies ha apuntat que no està d'acord amb la seva legalització "si no incorpora què farà per prevenir el consum", i ha afirmat que "cada vegada s'ha d'invertir més en la lluita contra aquestes substàncies i en la prevenció, el tractament i la reinserció" dels addictes.

Esculies ha destacat que "qualsevol canvi legislatiu ha d'anar acompanyat per una aposta clara dels governs".

ALCOHOLISME

Així mateix, ha afirmat que el principal perfil de les persones que demanen ajuda correspon al d'un home adult que principalment consumeix alcohol (45%) o cocaïna (38% ). Segons Esculies, el 79% dels adolescents i joves atesos, amb una edat compresa entre els 13 i els 24 anys, prenen cànnabis com a substància principal, que també "va associada a un ús abusiu de l'alcohol".

Sobre aquest grup, ha declarat que els adolescents hi solen arribar per iniciativa familiar o dels seus professors, ja que "el grau de consciència d'un adolescent sobre la problemàtica d'aquest consum és molt baix".

Segons l'entitat, 1 de cada 3 adolescents pateix patologia dual, és a dir, la seva addicció va acompanyada d'un trastorn psicològic, i també s'observen altres característiques recurrents, com el fracàs escolar (un 63% abandona els estudis), la desmotivació, episodis de violència i conflictes en les relacions socials.

Notícies relacionades

Sobre el baix percentatge de dones que van a aquesta oenagé -el 12% dels adults i el 16% dels adolescents són dones-, Esculies ha reconegut que "l'estigma social pel que fa a les drogues és més gran entre aquest sector i costa més reconèixer-lo i demanar ajuda".

"Moltes vegades tenen càrregues familiars que dificulten que puguin fer el tractament", ha assenyalat  Esculies, que ha afegit que "el sistema actual és incapaç d'atendre les dones".

Temes:

Oenagés Drogues