El president de Renfe diu que el maquinista va passar 60 vegades pel punt de l'accident de Santiago

"El coneixement que ha de tenir de la línia és exhaustiu", afirma Gómez-Pomar

Operaris d’Adif inspeccionen la zona del descarrilament,  dijous a Santiago.

Operaris d’Adif inspeccionen la zona del descarrilament,  dijous a Santiago. / Lalo R. Villar (AP)

2
Es llegeix en minuts

El president deRenfe,Julio Gómez-Pomar, ha afirmat aquest divendres que el conductor deltren Alvia que va descarrilar dimecres a prop de Santiago de Compostel·la havia passat 60 vegades pel punt on es va produir l'accident i que havia de tenir un coneixement "exhaustiu" de la línia.

"Per aquest punt hi passen sis trens diaris i aquest maquinista ha passat 60 vegades per aquest punt. El coneixement que ha de tenir de la línia és exhaustiu", ha dit en declaracions a Antena 3.

Segons la seva opinió, "un revolt que té un traçat de 80 quilòmetres per hora (...) són coses que coneix perfectament un maquinista". Segons fonts de la investigació, el maquinista va reconèixer al delegat del Govern a Galícia,Samuel Juárez, que en el moment de l'accident el tren anava a 190 quilòmetres per hora tot i que la velocitat màxima era de 80 quilòmetres per hora.

Línia mixta

A més, Gómez-Pomar ha apuntat que tots els conductors tenen al davant un quadro de velocitat màxim on està especificada lavelocitat a què han de circular en els diferents trams. "Si hi ha algun senyal transitori de reducció de velocitat, el té incorporat  a aquest quadro", ha afegit.

També ha aclarit que la línia on es va produir l'accident, que ha causat la mort de 80 persones, no és una línia d'alta velocitat on es pugui circular a 300 quilòmetres per hora al llarg de tot el seu recorregut. Es tracta, ha explicat, d'una línia mixta i de transició en què "s'està construint la definitiva alta velocitat".

El president de Renfe ha negat que a la xarxa ferroviària hi hagi 'punts negres' on es produeixin més accidents. "Podem parlar de zones on es pot circular a més velocitat i de zones on es pot circular a menys velocitat, però en absolut de punts negres", ha afirmat.

Anàlisi amb deteniment

Notícies relacionades

Per un altre costat, ha assenyalat que el segon maquinista que viatjava en el tren ho feia com a passatger perquè estava sent traslladat per iniciar el seu servei a Ourense, de manera que no té cap responsabilitat en els fets. "No era a la cabina del conductor", ha precisat.

Finalment, quan li han preguntat si aquest descarrilament pot perjudicar la reputació de Renfe, Gómez-Pomar ha contestat que un accident d'aquesta magnitud obliga la companyia a analitzar-ho tot "amb moltíssim deteniment" per veure "si hi ha coses per aprendre", però ha afegit que això es faria "a Espanya i en qualsevol país del món".