Èxit a Netflix

El fenomen Miércoles Addams: moda gòtica, un ball viral i ¿representació de l’autisme?

Tot just dues setmanes després de la seva estrena, el ‘reboot’ dirigit per Tim Burton i protagonitzat per Jenna Ortega ha acaparat el número 1 en les llistes de Netflix de 83 països i s’ha convertit en una gran influència per als joves fans

El fenomen Miércoles Addams: moda gòtica, un ball viral i ¿representació de l’autisme?

NETFLIX INSTAGRAM

4
Es llegeix en minuts

‘Miércoles’ va arribar a Netflix el 23 de novembre, i en poc temps ha batut rècords a la plataforma i s’ha convertit en la sèrie de moda. El seu èxit es deu en part a la participació d’un elenc prometedor i encapçalat per Jenna Ortega, actriu en auge des del seu brillant paper protagonista en la sèrie ‘You’. També a la direcció de Tim Burton, qui a més tenia un compte pendent amb els Addams perquè havia d’estar al comandament de la primera pel·lícula però quan el projecte es va posar en marxa ell ja estava ocupat amb ‘Batman Returns’. I, per a què negar-ho, a l’inqüestionable efecte nostàlgic que genera la fosca saga de la família, sobretot per als que es van criar amb ells en els seixanta i els noranta. 

Tanmateix, són els joves els que, principalment, s’han encarregat de devorar els vuit episodis d’aquesta producció i portar-la al podi de les més vistes a la plataforma. I és que hi ha alguna cosa en Miércoles que ha enganxat els espectadors que, per un motiu o altre, s’han sentit molt identificats amb el personatge.

«Si fos una persona real, patiria ‘bullying’»


 

Parlem, per descomptat, d’una adolescent que viu apartada dels corrents dominants. No es preocupa per encaixar. És més, es delecta de ser una estranya i, no només no se sent avergonyida per la seva raresa, sinó que també defensa els altres marginats i s’enfronta als aprofitats amb una calma infrangible. 

És per això mateix que milers d’usuaris reivindiquen a les xarxes la naturalesa del seu caràcter, assegurant que si Miércoles fos una noia de carn i ossos hauria patit assetjament escolar, i que només se l’admira perquè està interpretada per una actriu convencionalment atractiva que emula una conducta que, en pantalla resulta interessant, però en el món real seria rebutjada. «La meitat dels que ara sou tan fans de Miércoles li hauríeu fet ‘bullying’», escrivia una usuària de TikTok. «Els que tant admiren Miércoles són els mateixos que em van destrossar la vida a l’escola per ser diferent», n’assegura una altra.   

¿Té autisme?


Però alguns van més enllà de la seva personalitat poc convencional i apunten que la protagonista demostra en certs moments actituds similars a les presents en persones autistes. La majoria de l’etona sent repulsió per haver de socialitzar amb d’altres, no entén ni utilitza cap senyal emocional, parla amb una sinceritat devastadora i es concentra durant llargues hores en els seus passatemps favorits d’una forma gairebé obsessiva. 

Aquesta teoria no s’ha confirmat. De fet, Tim Burton ha revelat que es va inspirar en les seves experiències personals per construir el personatge, per la qual cosa tot podria ser part de la conducta habitual en qualsevol adolescent. A més, no s’ha d’oblidar que tots els Addams mostren inclinació envers el pertorbador, i que qualsevol comportament fora del comú podria estar pensat per alimentar aquesta aura fosca. Sigui com sigui, són molts els espectadors autistes que asseguren que s’han vist representats en ella. 

Un ball excèntric que s’ha tornat viral 


I com que avui dia TikTok arriba a tot arreu, la moda Miércoles també ha pres la xarxa social. I és que en la sèrie destaca una escena en la qual la protagonista balla de forma excèntrica, i els fans no han dubtat a replicar-la. Creada per la mateixa Jenna Ortega i inspirada en la pel·lícula musical ‘Sweet Charity’, del 1969, la coreografia s’ha convertit en una de les més virals de l’aplicació. 

Això sí, els usuaris han optat per substituir la cançó de la seqüència original, ‘Goo goo muck’, de The Cramps, per ‘Bloody Mary’, de Lady Gaga. Un exemple més de com l’aplicació és capaç de reviure cançons llançades anys enrere. Ja va passar amb ‘Master of Puppets’, de Metallica, després de la famosa escena d’Eddie Munson a ‘Stranger Things’, tot i que aquesta sí que va aparèixer a la pantalla. La cantant nord-americana ha respost davant el sobtat pic de popularitat del seu tema: «Miércoles, ets benvinguda a la casa de Gaga quan vulguis», comentava a Twitter. 

Reviu la moda gòtica


Notícies relacionades

I un altre dels punts que ha fet d’aquesta sèrie una cosa icònica, és la creativitat del seu vestuari. En la Miércoles dels anys seixanta, interpretat per Lisa Loring, i la Miércoles dels noranta, de Christina Ricci (qui a més apareix en aquest ‘reboot’ donant vida a la professora Marilyn Thornhill), destacava una indumentària protagonitzada indubtablement pels vestits negres amb coll blanc en contrast. Però, en aquesta nova versió de Tim Burton, es modernitza l’estètica de la protagonista per adaptar-los a la tendència coneguda com a «goth-girl» o noia gòtica. Moda que pot veure’s a les passarel·les i que s’adapta a la sèrie amb una estètica més col·legiala, conforme a l’uniforme de l’institut, però que manté aquest estil sobri i lúgubre. 

Conjunts adaptats als estàndards actuals, i en els quals podem trobar peces de marques tan accessibles com Zara, MiuMiu i Urban Outfiters, o sabates Dr Martens i les plataformes de Naked Wolfe. A més, la dissenyadora de vestuari, Collen Atwood, va declarar al mitjà nord-americà ‘USA Today’, que Billie Eilish es va convertir en una inspiració directa per a la construcció estilística del personatge, basant-se en la seva aura fosca i enigmàtica. Potser per això ha connectat tan bé amb els gustos dels més joves que, sens cap dubte, incorporaran alguns tocs Miércoles al seu armari.