Univers de culte massiu

‘Obi-Wan Kenobi’: retrobament amb el mestre Jedi i el seu aprenent passat al costat fosc

‘Obi-Wan Kenobi’: retrobament amb el mestre Jedi i el seu aprenent passat al costat fosc

Lucasfilm/Disney

  • Parlem amb Ewan McGregor, Hayden Christensen i la ‘showrunner’ Deborah Chow sobre l’esperada sèrie, situada entre la primera i segona trilogies de ‘Star wars’

5
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Al seu moment, la segona trilogia (per ordre d’estrena) de ‘Star Wars va ser rebuda amb fredor, si no amb acritud, per uns crítics que van veure més freda artificiositat que nova esperança en els escenaris digitals defensats per George Lucas. Treballar tampoc va ser cap plaer, com va reiterar Ewan McGregor, versió jove del mestre Jedi Obi-Wan Kenobi. I, no obstant, des de divendres, dia 27, veurem l’actor escocès de nou en el paper disset anys després: Disney+ estrena (amb doble episodi) ‘Obi-Wan Kenobi’, sèrie limitada en la qual Obi-Wan lidia amb el trauma de l’Ordre 66 (el pla de purga Jedi de Palpatine) i, pel que sembla, es retroba amb el passat al costat fosc Anakin Skywalker molt abans del seu duel en ‘La guerra de les galàxies’.

Quan aquelles pel·lícules es van estrenar, només vam sentir la veu dels crítics, que van decidir que no eren bones

Ewan McGregor

La raó d’aquest ‘revival’ és senzilla: tot i que als crescuts amb les pel·lícules originals ens costi creure-ho, existeix tota una generació (d’uns vint anys d’avui) per a la qual les preqüeles van ser la seva porta d’entrada a l’univers ‘Star Wars’. Ara és possible jugar amb la seva nostàlgia. «Quan aquelles pel·lícules es van estrenar, només vam sentir la veu dels crítics, que van decidir que no eren bones», explica McGregor a uns quants mitjans, incloent el nostre, en ‘junket’ virtual. «Però al final aquells nois per a qui les vam fer s’han anat fent sentir». Després de veure com les escenes de romanç entre Anakin i Padmé (Natalie Portman) eren parodiades moltes vegades durant anys, per a Christensen ha sigut un alleujament saber que alguns adoren els films dels dosmils amb sinceritat. «Si ara torno és per aquesta base de fans», ens diu. «Ha sigut reconfortant. No soc capaç d’expressar el que significa que un admirador s’acosti a tu i t’expressi tot el seu afecte per Anakin». 

Orígens tumultuosos 

Orígens tumultuosos En un primer moment no s’havien de retrobar els vells amics, però la directora i ‘showrunner’ Deborah Chow (signant d’un parell d’episodis de ‘The Mandalorian’) va insistir que no era possible explicar la història d’Obi-Wan sense fer referència a Anakin o Vader. Chow va treballar en el projecte des del principi, quan Hossein Amini (‘Drive’) estava al capdavant dels guions. Les seves idees van acabar a la paperera, segons va explicar ‘The Hollywood Reporter’, perquè s’assemblava massa a ‘The Mandalorian’: era una altra història de vell llop protegint una petita criatura, en aquest cas Luke Skywalker. A més, segons algunes fonts, Dave Filoni i Jon Favreau, tàndem darrere de la sèrie de Grogu, van animar Chow a fer una sèrie «més gran». 

El que jo buscava en el to, a diferència de ‘The Mandalorian’, era més poètic i atmosfèric

Deborah Chow

Quan pregunto a Chow per les diferències entre el projecte inicial i el que finalment ens arriba, amb Joby Harold com a guionista en cap, la seva resposta és una mica corporativa: «Vam passar per un llarg procés de desenvolupament. Vaig treballar amb Hossein i després amb Joby. Si va ser tan llarg és perquè era una història molt exigent, sobretot pel fet que es desenvolupa entre les dues trilogies. Els guionistes han hagut de fer un procés de recerca fins arribar on volíem arribar».

Quan em contesta a una pregunta sobre influències cinematogràfiques, Chow sembla que revela una mica els canvis que ha patit ‘Obi-Wan Kenobi’ des de la seva primera gestació: «El que jo buscava en el to, a diferència de ‘The Mandalorian’, era més poètic i atmosfèric. Si ‘The Mandalorian’ bevia de les fonts del ‘western’ clàssic, jo pensava en exemples més recents i molt basats en els personatges com ‘La propuesta’ o ‘ L'assassinat de Jesse James comès pel covard Robert Ford’». I, citant aquestes pel·lícules, Chow ens guanya per complet. 

Personatges torturats 

Personatges torturats ‘Obi-Wan Kenobi’ ens torna a portar a aquesta galàxia llunyana, molt llunyana, uns deu anys després de ‘La venjança dels Sith’, en la qual Obi-Wan veia com el seu millor amic i aprenent es passava al costat fosc. Els Jedi han sigut purgats, o quasi; alguns, com el nostre heroi, viuen ocults de tot i de tots. Kenobi no troba la manera de recuperar la fe. Vader, ara ja malvat, va a la caça del seu vell mentor, que és com dir el seu jo anterior. «Crec que en la sèrie hi ha una gran exploració d’aquests personatges», opina Christensen. «Vader està intentant enterrar Anakin tan profund com sigui possible, però alhora és incapaç d’oblidar la seva relació amb els Jedi, deixar enrere la pèrdua de Padmé... Hi ha molt conflicte interior».

Notícies relacionades

En la seva eliminació dels Jedi, Vader compta com a exèrcit principal amb els Inquisidors, grup de sicaris que va debutar en pantalla en la sèrie animada ‘Star Wars Rebels’. Rupert Friend encarna el seu líder, el Gran Inquisidor; Moses Ingram (la millor amiga de Beth Harmon a ‘Gambito de dama’) encarna el primer malvat negre de la saga, Reva la Inquisidora. «Si en aquesta galàxia hi ha ‘wookies’ i hi ha robots, també hi ha d’haver alguna cosa més que gent blanca», apunta Moses. «Sé que això significarà molt per a molta gent».

Tecnologia evolucionada

Tecnologia evolucionadaCuriosament, sembñla que per a McGregor encaraés divertit parlar de com es va avorrir rodant les preqüeles. Explica a aquest diari: «Van ser difícils de fer perquè, en aquell moment, Lucas estava experimentant amb les càmeres digitals i els decorats creats digitalment a partir de pantalles blaves o verdes. Recordo que rodar l’‘Episodi II’ va ser molt difícil. Vaig passar un munt de temps només en un planeta que no veia, amb alienígenes alts que tampoc veia. Tota l’estona parlàvem amb pilotes de tennis lligades a pals». Té més bones paraules per a la revolucionària tecnologia StageCraft, aquesta cúpula de pantalles LCD que envolta els actors en entorns creïbles. «Quan estàs en aquests escenaris, si et trobes al desert, miris on miris, veus desert». No pilotes de tennis lligades a pals.