FENOMEN DE LES SÈRIES

La dura tasca de posar fi a ‘The walking dead’

  • Parlem amb Angela Kang, ‘showrunner’ de la sèrie des del 2017 i part de l’equip des del 2011, sobre la recta final d’un fenomen que es resisteix a morir 

La dura tasca de posar fi a ‘The walking dead’

Jackson Lee Davis / AMC

4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En algun moment (encara per concretar) del 2022 s’emetrà l’últim episodi de ‘The walking dead’, més o menys dotze anys després de l’emissió del primer, aquella obra mestra de Frank Darabont en què el silenci parlava més alt que les paraules o els grunyits guturals. En total hauran sigut onze temporades, l’última d’elles dividida en tres parts de vuit episodis; la segona, o 11B, s’estrena aquest dilluns, dia 21, a FOX. 

La tanda arrenca, òbviament, on va acabar l’anterior, amb alguns dels nostres herois lluitant contra els Segadors i els habitants d’Alexandria lidiant amb una tempesta torrencial. Aquesta temporada final va poder ser un ‘crescendo’ tens, però sembla més aviat concebuda com a llarg clímax. «Quan creem la sèrie, intentem que tot sigui elèctric tot el temps», afirma per videotrucada Angela Kang, ‘showrunner’ de la sèrie des del 2017. «Que les coses no es deixin de moure, sense oblidar-nos, sigui com sigui, de tenir moments més contemplatius; això també és part de l’estil. Però hi ha tanta història per explicar, amb tants personatges... ¡I tots ho estan passant malament tota l’estona! Potser per això sembla un llarg clímax en lloc d’un ‘crescendo’». 

«Suposo que és el que passa quan escrius una temporada final –afegeix–: ho vols dir tot sobre aquests personatges abans d’acomiadar-te’n». Per a Kang, significarà dir adeu a (no tots, com veurem, però sí uns quants) personatges que coneix des de fa més d’una dècada. Després d’escriure per a la mai emesa ‘Day one’ i l’efímera ‘Terriers’, Kang va tenir millor sort amb la seva següent sèrie, The walking dead’, en què va començar el 2011 (segona temporada) com a editora de guió. En la tercera ja era productora; en la cinquena, coproductora executiva, i des de la novena es va convertir en ‘showrunner’. Una cosa que la va agafar una mica per sorpresa: «Sabia que volia ser ‘showrunner’, però no creia que ho seria en aquesta sèrie», ens diu. «Pensava que Scott M. Gimple [el ‘showrunner’ entre la quarta i vuitena temporades] la portaria fins al final. Però a Scott va començar a venir-li més de gust fer coses com a productor. Em va preguntar si voldria agafar el seu lloc, amb el vistiplau de la resta de l’equip, per descomptat. Per a mi va ser una sorpresa. En realitat m’estava preparant per portar una sèrie en algun altre lloc, o escriure la meva pròpia sèrie i vendre-la». 

Amb la pressió al límit

Amb la pressió al límitPregunto a Kang quin grau de pressió sent ara mateix sobre el desenllaç de la sèrie, en una escala del 0 al 10. La seva resposta estressa: «¡És com un 25!», afirma, tot i que just després riu. «Hi ha una cosa que intimida molt al fer aquesta sèrie. No ho escrivim tot primer i després ho produïm; comencem a escriure i la producció comença immediatament, així que sempre tenim la pressió temporal de fer-ho tot una mica alhora. Hi va haver un moment, no fa gaire, que em vaig veure treballant alhora en els vint-i-quatre episodis de la temporada. He fet veritables malabarismes», afirma, cosa que fa sentir aquest cronista una mica malament: ¿li estarem robant un temps preciós?

Realment hem agafat Kang en un moment clau de ‘The walking dead’: els dies en què es decidiran els girs i les paraules finals. «Estem arribant al final de la fase d’escriptura i ens estem concentrant a acabar de filmar aquests últims episodis. Estem lluitant per crear una cosa que resulti èpica i interessant, i que faci sentir la gent que el viatge ha valgut la pena. Vull fer una bona feina per als fans». 

Fans per damunt de tot

Notícies relacionades

Fans per damunt de totConcentrar-se a fer aquesta bona feina podria servir per estalviar-se campanyes ‘online’ per a la reformulació d’aquest final. Avui dia, com sabem, la pressió fan pot aconseguir de tot, des de ressuscitar sèries fins a remuntar pel·lícules. ¿A ‘The walking dead’ se’n té molt en compte l’opinió? «Escrivim les coses amb molta antelació, així que per quan els fans estan reaccionant a alguna cosa, nosaltres ja estem ficats en una altra història», diu Kang. «No mirem Twitter per reaccionar a les reaccions dels fans. Algunes sèries tenen agendes que els permeten fer això, però per a nosaltres és impossible. Hem de confiar en el nostre instint. Els fans han de saber que nosaltres també som fans. Som fans del que Frank Darabont va plantejar en la primera temporada. Som fans de Robert Kirkman i els seus còmics». 

Kang també és, d’altra banda, fan de moltes altres coses, i algun dia espera poder fer aquesta sèrie pròpia. Però encara passarà temps, no només perquè li quedin «molts, molts, molts mesos de postproducció» de ‘The walking dead’, sinó perquè també serà ‘showrunner’ de la sèrie sobre el Daryl (Norman Reedus) i la Carol (Melissa McBride) prevista per al 2023, de la qual, per descomptat, no en pot dir «res», ni tan sols sobre el to o la personalitat. «És alt secret. Però crec que la intenció amb tot el que pugui venir després és que hi hagi veritables factors diferencials».