Anar al contingut

ELS PREMIS DE LA TELEVISIÓ

'Joc de trons' aconsegueix el colofó d'or en els Emmy de 'Fleabag'

La saga d'HBO es corona com a millor drama i la creació de Phoebe Waller-Bridge arrasa en comèdia

Idoya Noain

Potser va ser amor de l’Acadèmia de la Televisió dels Estats Units per una última temporada que molts han debatut. Potser un homenatge i reconeixement davant de tota una sèrie que en vuit temporades ha fet història en el mitjà, evolucionant des d’uns inicis d’èxit modest fins a acabar aglutinant el món davant les pantalles i assolint estatus de fenomen cultural, social i mediàtic. L’únic indubtable és que, tal com es preveia, ‘Joc de trons’ ha conquerit aquest diumenge en la 71a edició dels Emmy el seu quart guardó com a millor sèrie de drama.

És un colofó d’or per a la saga fantàstica d’HBO. Amb l’estatueta obtinguda al teatre Microsoft de Los Angeles per Peter Dinklage com a actor de repartiment, són 12 els Emmys que ha aconseguit aquest any sumant els creatius, fet que l’eleva com la sèrie dramàtica més premiada de la història. I, tot i que aquest diumenge no hagi arrasat com alguns creia que faria, és un èxit, especialment en una edició dels Emmys en la qual els acadèmics han decidit donar moltes sorpreses. Benvingudes en molts casos, però sorpreses.

Gloriosa ‘Fleabag’

Molts pensaven, per exemple, que els Emmys oferirien un comiat similar al de ‘Joc de trons’, però en comèdia, a ‘Veep’ i a Julia Louis-Dreyfus, que, després d’una pausa per tractar-se un càncer de mama, optava amb la seva setena i última temporada a fer un ple de set estatuetes en set candidatures com a actriu de comèdia. O que repetiria èxit ‘The Marvelous Mrs. Maisel’. Però la comèdia d’HBO se n’ha anat amb les mans buides i la d’Amazon s’ha hagut d’acontentar amb premis per als seus dos intèrprets de repartiment. Perquè la nit ha sigut, gloriosament, d’una altra producció d’Amazon, ‘Fleabag’, i de la seva creadora i protagonista, Phoebe Waller-Bridge.

La brillant segona temporada de la sèrie britànica, adaptada d’un monòleg de Waller-Bridge, ha arrasat amb els guardons de millor comèdia, actriu i guió, als quals s’hi ha sumat també un de direcció. I, tot i que la seva creadora hagi fet broma sobre l’escenari dient que la pluja de premis s’estava «tornant ridícula», feia temps ja que en els grupets de la indústria s’especulava amb el seu coronament (l’Emmy creatiu al millor repartiment en va donar algunes pistes).

Si bé el triomf de l’actriu britànica superant Dreyfus es pot considerar una de les grans sorpreses de la vetllada, no ha sigut l’única. Jodie Comer ha deixat la seva companya de repartiment Sandra Oh una altra vegada òrfena d’Emmy (i ja són vuit intents com a actriu) a l’aconseguir l’Emmy com a millor protagonista de drama per ‘Killing Eve’ (una sèrie que també va ajudar a crear Waller-Bridge). I ‘Ozark’, la producció de Netflix, acaba amb dues estatuetes.

La força dels discursos

En una gala sense mestre de cerimònies i amb molts alts i baixos en les bromes dels presentadors, o en algunes de les suposades gràcies preparades pels realitzadors per a la cadena Fox, l’autèntica força de la nit ha estat en alguns dels premis i en alguns dels discursos.

Quan ‘Chernobyl’ ha recollit l’Emmy a millor minisèrie, un dels tres de la vetllada, el seu productor ha mostrat l’esperança que «d’alguna petita manera la gent hagi recordat el valor de la veritat i el perill de la mentida» amb aquest aplaudit treball d’HBO. I hi ha hagut també aplaudiments i emoció quan el jove Jharrel Jerome ha recollit l’estatueta com a millor actor de minisèrie per ‘Así nos ven’. Al pati de butaques hi havia els protagonistes reals de la tremenda història d’injustícia racial narrada per Ava DuVernay per a Netflix. I quan Jerome ha dedicat el premi als «cinc exonerats», ells han alçat el puny, i els presents els han retut un sonor homenatge.

El públic també s’ha posat dempeus quan Billy Porter ha rebut per ‘Pose’ l’Emmy a millor actor de drama, ja que ha fet història al ser el primer negre obertament homosexual premiat en la categoria. I han aplaudit d’allò més la seva intervenció, en què ha citat l’autor i intel·lectual gai negre James Baldwin al dir: «Van fer falta molts anys vomitant tota la porqueria que m’havien ensenyat sobre mi mateix, i que em vaig mig creure, abans que pogués caminar en aquesta terra com si tingués dret a ser aquí. Hi tinc dret. Vosaltres hi teniu dret. Tots hi tenim dret».

També Patricia Arquette, premiada pel seu treball de repartiment a ‘The Act’, no només ha donat les gràcies per «estar rebent els millors papers als 50», sinó que ha alçat la veu per demandar «el final de la persecució de les persones transgènere», recordant emocionada la seva germana Alexis, que va morir. «Doneu-los feina. Són éssers humans. Desfeu-vos d’aquest odi», ha clamat.

Però si un discurs corria ja com la pólvora mentre seguia la gala era el de Michelle Williams, reconeguda com a millor actriu de minisèrie pel seu treball a ‘Fosse/Verdon’. I és que la seva intervenció ha sigut un al·legat per la igualtat salarial però també per a més. «Els meus caps mai van pretendre saber millor que jo el que necessitava per fer la meva feina. Van entendre que quan poses de relleu una persona, apoderes aquesta persona per connectar amb el seu propi valor inherent», ha dit. «La pròxima vegada que una dona, i especialment una dona de color perquè guanya 52 centaus per cada dòlar que cobra per la mateixa feina un home blanc, et digui el que necessita per fer la seva feina escolta-la, creu en ella, perquè un dia pot estar davant teu i agrair-te que li permetessis triomfar gràcies, i no malgrat, al seu ambient al lloc de treball».

El palmarès dels Emmys ha inclòs també la consolidació de diversos èxits, des del treball de Bill Hader com a protagonista de la comèdia negra ‘Barry’ fins al millor programa de varietats per a ‘Last week with John Oliver’. Als creadors de ‘Saturday night live’ no els deuen quedar prestatgeries per posar estatuetes, però des d’aquest diumenge en tenen dos més.

HBO manté, ara per ara, el tron

En termes globals, HBO ha aconseguit mantenir el seu domini. Si l’any passat va empatar amb Netflix en estatuetes, aquest ha tornat a distanciar-se’n, amb un total de 34 Emmys (incloent-ne un per guió de ‘Succession’) davant els 27 de la plataforma de ‘streaming’. Però Amazon n’ha sumat 15 més. La lluita pel tron entra en una nova fase. I l’any que ve el canal de cable ja no tindrà dracs...