De la vagina com a ‘claveguera’ a la masturbació mèdica contra la histèria: la llarga batalla de l’orgasme femení

De la vagina com a ‘claveguera’ a la masturbació mèdica contra la histèria: la llarga batalla de l’orgasme femení
  • El plaer femení ha sigut un camp de batalla que ha oscil·lat entre el control (més) i l’emancipació (menys)

  • El món va començar amb deesses del sexe que el monoteisme hebreu va liquidar, i va seguir amb cinturons de castedat per arribar a l’època victoriana amb metges masturbant pacients com a teràpia

4
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La sexualitat femenina ha deixat de ser tabú. Les dones busquen plaer, ho disfruten i tenen orgasmes. I això no les converteix ni en vicioses, ni en boges, ni en diabòliques. Floretes amb què se les ha qualificat al llarg de la història. Ni converteix al seu òrgan genital en «un temple construït sobre una claveguera» ni «la porta d’entrada del diable», com assegurava Tertul·lià, un dels Pares de l’Església. ¡Amén! ¿Bajanada? Ni de bon tros. Per molt evident que pugui semblar el que s’ha dit fins ara, el cert és que aquesta llibertat (o realitat) sexual actual té pocs anys de vida. Durant mil·lennis l’orgasme femení ha sigut un camp de batalla que ha basculat entre el control i l’emancipació, guanyant per golejada la repressió. Coartar la sexualitat de la dona ha sigut la millor manera sotmetre-la i dominar-la. 

‘Massatges uterins’ contra la histèria

Mals temps per al plaer femení hi ha hagut molts, entre els més salvatges, els anys de la puritana i hipòcrita (la doble moral campava al seu aire) època victoriana. Al segle XIX, la industrialització i una millor educació van donar com a resultat dones cada vegada més emancipades. Així que calia lligar-les curt i què millor que fer-ho a través de la seva vagina. De manera que la cultura victoriana es va obsessionar amb el plaer de la dona i la masturbació. Coses, totes dues, que per a les suposades ments benpensants del moment, eren font de tots els mals que afectaven els súbdits de sa graciosa majestat. «L’obsessió victoriana per erradicar la masturbació femenina moltes vegades tenia a veure amb la por que les dones rebessin educació», afirma la politòloga i crítica cultural Naomi Wolf a ‘Vagina. Una nueva biografía de la sexualidad femenina’. Afegeix més: «S’ha d’entendre com una reacció contra els perills que comportava l’emancipació de la dona de la llar patriarcal».  

Així, l’orgasme no estava ben vist ni tan sols en els coits conjugals –«una dona decent rares vegades desitja gratificació sexual per a si mateixa», afirmava el ginecòleg William Acton en 1857– i l’autoexploració agradable, que portava, com a poc, a la perdició, es podia arrencar de soca-rel amb una cliterodectomia. La mutilació genital femenina, a més, solucionava la histèria que, curiosament, es podia arreglar, també, amb ‘massatges uterins’. Un eufemisme, aquest últim, per al qual en realitat eren masturbacions legals fetes per metges a dames de bé per alliberar els trastorns nerviosos. Així, la possibilitat de tenir un orgasme sense perdre la posició social va generar tanta demanda que alguns metges, esgotats alhora que enriquits, van inventar màquines masturbadores elèctriques per a les seves pacients. Tan increïble com cert. 

Vagina màgica i sagrada

Una brutalitat, la del segle XIX, que poc tenia a envejar a la de l’edat mitjana, moment en què l’obligada continència femenina s’obtenia, si es presentava, amb un cinturó de castedat. Un objecte de tortura que tant impedia mantenir relacions sexuals com la higiene de les dames, i sotmetia tota la població sense penis a patir doloroses úlceres i problemes de salut. Tot i que malgrat totes aquestes atrocitats, al principi dels temps el verb era deessa. Sí, totes les religions primitives (dels sumeris als egipcis) tenien una deïtat del sexe femenina amb vagina màgica i sagrada. I un consort masculí per copular amb plaer. Però en aquestes va arribar el déu patriarcal hebreu i ho va torçar tot.  

Notícies relacionades

Pau de Tars va ser bel·ligerant amb la sexualitat en general i la de la dona en concret. Per al sant, la primera era dolenta i vergonyant; i la segona, particularment dolenta i vergonyant. Els seus ensenyaments es van convertir en sinònim de cristianisme, i el cristianisme en sinònim de cultura occidental. Els Pares de l’Església tampoc van fer curt amb el tema. ¿Recorden la «claveguera» de Tertul·lià del principi del text? Doncs no acaba aquí la cosa. La caça de bruixes també es va acarnissar amb les dones i el seu plaer. Així que es pot dir que la prèdica del monoteisme amb un Déu masculí no va ser una benedicció per a l’orgasme femení.  

La revolució sexual

Els vents van començar a bufar a favor de les dones i el dret a disfrutar del seu propi cos amb l’entrada del segle XX. Hi van ajudar els nous moviments culturals; les dones fent manifestacions polítiques, socials i artístiques sobre la seva sexualitat –de Gertrude Stein a Josephine Baker passant per Georgia O’Keeffe i Edna St. Vincent Millay–; l’aparició dels primers mètodes anticonceptius fiables, i les dames afrodescendents del blues celebrant la sexualitat femenina sense vergonyes ni culpes. La resta –fins a arribar al moment actual en què les dones s’han convertit en les principals consumidores del negoci de benestar sexual– passa pels anys 70, el cèlebre informe de Shere Hite i l’anomenada, i inconclusa, revolució sexual.