‘Elite’: el flirteig de conveniència entre streaming i ‘influencers’

  • La quarta temporada de la sèrie torna a firmar un ‘win win’ amb la indústria de la influència

  • El seu repartiment ‘clickbait’ beu d’Instagram alhora que catapulta nous perfils

‘Elite’: el flirteig de conveniència entre streaming i ‘influencers’

El Periódico

7
Es llegeix en minuts
Abel Cobos
Abel Cobos

Periodista

Especialista en cultura digital, tendències i oci.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fa anys que Netflix està assentada a Espanya. Èxits com ‘El inocente’, l’últim del panorama nacional, demostren que les produccions originals espanyoles a la plataforma triomfen. Però el 2018 no estava tan clar i, per això, quan la mateixa tardor van estrenar ‘Élite’, necessitaven assegurar-se que tindria molt èxit. 

Ara, amb la distància temporal, sabem que ho van aconseguir. ¿Com? No amb la qualitat del producte, està clar: amb una mitjana d’aprovat raspat en la majoria de les crítiques, els seus guions tenen poc d’Emmy i més de frase intenseta d’adolescent a Twitter (de fet, hi ha un mem recurrent en què la gent comenta «la temporada d’‘Élite’ arriba forta» quan algú es passa de cursi).

Així que, per triomfar, tocava compensar amb altres factors. Segons la periodista cultural Ainhoa Marzol, «‘Élite’ s’ha basat en dos fonaments principals: la diversitat dels seus personatges i el drama pel broc gros. El drama com a pilar es veu en el fet que el ‘thriller’ és simplement un vehicle per al que ens interessa de veritat: veure com els joves s’enrotllen i es peguen entre ells. Si és que al final els nostres paladars han sigut educats amb ‘Jersey Shore’». De fet, segons Marzol, quan ‘Élite’ ha fracassat és perquè s’ha pres més seriosament del que tocava: «¿Potser es creuen els guionistes que si fóssim gent madura a la recerca d’històries per reflexionar estaríem veient això?».

Un altre aspecte de l’èxit va ser que «es va llançar a la plataforma adequada», afegeix. Netflix, en aquest moment, era la més vista (8,3 milions d’espectadors, més del doble que la següent, Prime Video, amb 4 milions) i, per tant, la que més conversa social generava. A més, el seu format ‘binge-watching’ (publicar de cop tots els capítols per empassar-se la temporada d’una tirada) va ser perfecte: davant una sèrie que, amb una trama fluixa, no ens hauria mantingut al sofà durant mesos amb una emissió setmanal, així es podia devorar en un cap de setmana.

‘La casa de papel’

Finalment, a aquests factors de notorietat se n’hi ha de sumar un altre més i el que ha resultat, probablement, el més rellevant: la indústria ‘influencer’. La «diversitat de personatges» que citava Marzol es va reflectir en un càsting ‘teen’ que va buscar famosets sota les pedres per assegurar-se que els fans acudien com nens al flautista d’Hamelín. Els més rellevants: Miguel Herrán, Jaime Lorente i María Pedraza, tot just sortits (en aquell temps) de ‘La casa de papel’, produïda per Antena 3 i comprada per Netflix, que era en ple pic de popularitat i ha acabat sent la sèrie de parla no anglesa més vista de la plataforma en la seva història. 

De fet, la presència dels tres actors als tràilers (en què apareixien com a gairebé protagonistes) va ser catalogada de ‘clickbait’, tenint en compte que després els seus papers, tot i que rellevants per a la trama, van quedar relegats a un rol més secundari. No obstant, la plataforma va aconseguir l’objectiu: atraure els fans, amb ganes de més després de ‘La casa de papel’, per guanyar un altre punt a Espanya.  

Objectiu comercial complert

Així doncs, les trames fàcils, el ‘binge-watching’ i el reclam ‘influencer’ van complir el seu objectiu: atraure hordes d’espectadors joves que, una vegada van estar ficats en l’univers ‘Élite’, es van enamorar de la resta dels actors, i els van situar com a ‘influencers’ de la mateixa talla. Després de la primera temporada, ja no necessitaven l’ham d’Herrán, Lorente i Pedraza, i van quedar fora de la sèrie. Tot i que, per guió, Pedraza desapareix justificadament, els altres dos són apartats amb excuses poc treballades i bastant simples. Havien complert la seva missió comercial i ja no necessitaven buscar un encaix en les seves històries.

En la segona i tercera temporada s’han anat perfilant i creixent aquests nous ‘influencers’. Per exemple, Ester Expósito (la segona més seguida de l’elenc), Danna Paola (la primera, que, tot i tenir una solidíssima carrera a Llatinoamèrica, encara no havia triomfat a Espanya), Aron Piper, Omar Ayuso o Miguel Bernardeau ara són a tot arreu, i no només a la televisió: te’ls pots trobar en cartells publicitaris, videoclips, llistes de Spotify i un llarg etcètera. 

Ara que molts d’aquests ‘influencers’ consolidats ja s’han graduat a l’escola protagonista, de cara a aquesta nova temporada, la sèrie ha optat per la mateixa estratègia perquè la «nova generació d’‘Élite’» triomfi: buscar perfils amb empenta a les xarxes. Així, s’afegeixen al repartiment Pol Granch (cantant), Manu Ríos (amb gairebé sis milions de seguidors) i Andrés Velencoso (model i, últimament, actor). Com denunciaven alguns fans, sembla que, per afegir-se a la sèrie, el criteri són els ‘followers’ i no el currículum.

REPARTIMENT ‘CLICKBAIT’

El reclam ‘influencer’ de la sèrie –només els seus protagonistes ja sumen milions de seguidors a Instagram– ha rebut el nom de repartiment ‘clickbait’. Aquí alguns dels seus noms-ham.

Ester Expósito: 26,8 milions de seguidors a Instagram

Ester Expósito: 26,8 milions de seguidors a Instagram

Aquesta madrilenya de 21 anys (2000) va passar d’actriu de papers menors a reina d’Instagram, i tot gràcies a ‘Élite’, el seu primer rol de protagonista en una gran producció. Amb els seus 26 milions de ‘followers’, és l’espanyola més seguida a Instagram, i supera fins i tot Georgina Rodriguez (la ‘‘influencer’’ per excel·lència), Úrsula Corberó i Rosalía. El seu impacte a les xarxes és tal que un vídeo que va pujar ballant durant la quarantena va aconseguir gairebé 90 milions de visualitzacions: un rècord que ni Kylie Jenner ha batut. 

Manu Ríos: 5,6 milions

Manu Ríos: 5,6 milions

Manxec, nascut el 1998 i pluridisciplinari, Manu Ríos és, com diria Carlos Areces, «‘mocatriu’, model, cantant i actriu»: ha cantat a ‘realities’ i Youtube; ha desfilat a Milà, Amsterdam i Los Angeles; ha posat per a Dior, i ha actuat a ‘El chiringuito de Pepe’, de TVE i, ara, a ‘Élite’. Però, malgrat el seu extens currículum, poca gent el coneixerà d’una altra forma que no sigui com a ‘‘influencer’’. I no només d’Instagram, Twitter i TikTok: triomfa digitalment des dels 2000, a la xarxa Tumblr.

Andrés Velencoso: 507.000

Andrés Velencoso: 507.000

Amb la seva llarga carrera no necessita massa presentació: aquest català de 43 anys (1978) fa de model des dels 2000. Ha treballat amb grans noms com Terry Richardson o Karl Lagerfeld i per a marques com Jean Paul Gaultier, Chanel i Louis Vuitton. El 2014 va començar a diversificar la seva carrera, passant del modelatge a l’actuació. El seu rol més rellevant va ser a ‘Velvet Colección’, ‘spin-off’ de la sèrie homònima. Ara, s’ha unit a ‘Élite’: un altre ganxo mediàtic amb què atraure audiències més enllà de la generació Z.

María Pedraza: 11,9 milions

María Pedraza: 11,9 milions

Tot i que ara el seu nom apareix constantment a tota mena de produccions, com la sèrie ‘Toy Boy’ o la pel·lícula ‘Poliamor para principiantes’, aquesta madrilenya de 25 anys (1996) va ser abans ‘influencer’ que actriu. El 2017, el director Esteban Crespo es va trobar amb el seu Instagram (que ja tenia milers de seguidors) i la va convidar a presentar-se a una audició per a la seva pel·lícula. Ella, ballarina, mai havia actuat, així que hi va acudir amb certes reticències. Però l’experiència li va agradar i va repetir, aquesta vegada a ‘La casa de papel’. La resta és història.

Pol Granch: 392.000 

Pol Granch: 392.000 

Notícies relacionades

Cantant, ‘influencer’ i, ara, actor. De 23 anys i ascendència espanyola i francesa, Granch s’acaba d’estrenar en la nova temporada d’‘Élite’ sense cap tipus d’experiència prèvia, almenys, en l’actuació: sap col·locar-se davant les càmeres i per això va guanyar ‘X Factor España’ el 2018, mentoritzat per Laura Pausini. Des d’aleshores, ha publicat un àlbum d’estudi, un EP i una desena de senzills, molt ben rebuts: compta amb dos milions d’oients mensuals a Spotify i vídeos rondant els 10 milions de visites a YouTube.

Jaime Lorente: 14,1 milions

Lorente, nascut a Múrcia el 1991, és un dels ‘influencers’ que van entrar a ‘Élite’ com a reclam publicitari en l’estrena del 2018. Consolidat ja com un actor de masses, deu aquesta fama a Antena 3, que aposta per ell des del 2016, quan va sortir en 27 episodis d’‘El secreto de Puente Viejo’. Un any després, amb la mateixa cadena, va protagonitzar ‘La casa de papel’, ‘pelotazo’ que li va donar l’èxit internacional i en el qual continua com a actor. El seu últim treball, encarnar Rodrigo Díaz de Vivar a ‘El Cid’, de Prime Video.