Mundo fan: De la ‘Súper Pop’ masegada al retuit

  • Entre el ‘boom’ dels Pecos i el de BTS –superestrelles del pop coreà– hi ha 40 anys. Les administradores dels seus clubs de fans a Espanya expliquen com viuen les seves 'idolatries' respectives.

Mundo fan: De la ‘Súper Pop’ masegada al retuit
2
Es llegeix en minuts
Núria Navarro
Núria Navarro

Periodista

ver +

A finals dels 70, les fans s’agermanaven a través del casset, el programa ‘Aplauso’ (TVE) i la ‘Súper Pop’, publicació assortidora de fotos i pòsters amb què forrar carpetes i habitacions. Quatre dècades després, arribada l’economia de l’atenció, creen fronts a les xarxes i organitzen mobilitzacions instantànies amb la perícia del ‘dircom’. Dues èpoques i una mateixa pulsió –l’amor incondicional al mite en vida– que encarnen la capitana dels fans dels Pecos –el duo baladista format pels germans Javier i Pedro Herrero (només el primer, el ros, segueix en ruta)–, i la portaveu del club de BTS, la ‘boy band’ més addictiva del pop coreà.

Seguidora inveterada dels Pecos des dels 11 anys, Patricia Varpe (Barcelona, 54 anys, informàtica), en vista que els seus ídols no eren a cap xarxa social, el 2008 va crear un grup a Facebook –«al principi només d’amics»– per anunciar concerts, mostrar relíquies –un tros de camisa arrencada, per exemple– i compartir records de quan trencaven el control dels pares i ballaven ‘Acordes’ sense que corregués l’aire.

Però ja al capdavant de la pàgina pública del club de fans (25.000 seguidors) i del grup privat ‘35 anys de Pecos’ (14.000), Varpe va haver de tancar el ‘messenger’ perquè no li donava la vida en contestar preguntes i traslladar peticions –algunes de tipus sanitari–, per centrar-se a subministrar informació i organitzar ‘quedades’ per als concerts, majorment de gent de mitjana edat. Això, amb la complicitat de l’ídol, «una boníssima persona», que «felicita cadascun dels seguidors pel seu aniversari». 

Res a veure amb els inabastables BTS, perquè els set integrants –Jin, Suga, J-Hope, RM, Jimin, V i Jungkook– tenen estatus diví i la companyia que els ha ‘formatejat’, Big Hit Music, cotitza a la borsa. Paula Simón (Esplugues de Llobregat, 28 anys, administrativa i cantant) és l’administradora de BTS Spain, la primera ‘fanbase’ del grup a Espanya: 170.000 seguidors a Twitter, 23.000 a Instagram i 70.000 a Facebook.

«L’estiu del 2017 van publicar que buscaven traductors d’anglès i vaig començar fent coses per a la web», explica el seu inici Simón, que el 2019 va viatjar 30 hores en bus per assistir als dos concerts que van fer a París. A base de perseverança –i d’aprendre una mica de coreà–, ella i set agitadores més de Galícia, Eivissa, València, Huelva i Barcelona van aconseguir donar visibilitat a un grup, llavors, sense promoció a aquest costat d’Occident. «Estem pendents 24/7 del grup, tenim una taula tipus Excel a Google en què anem penjant informació i ens organitzem per retuitejar avenços i ‘teasers’, muntar esdeveniments i recaptar fons». 

Notícies relacionades

A diferència del club dels Pecos, que només admet mostres d’admiració, les de BTS es fiquen en altres bassals. Com les ‘kpopers’ nord-americanes, que van ensenyar a l’esquerra internauta com paralitzar l’estratègia a les xarxes de l’extrema dreta –van trolejar la policia de Dallas i van punxar un míting de Trump a Oklahoma–, les espanyoles van fer el mateix al compte de Vox utilitzant el ‘hashtag’ #FachaQueVeoFachaQueFancameo.

Perquè, malgrat l’aparent vacuïtat del K-pop, els nois de BTS aposten per mostrar la vulnerabilitat i parlar de relacions tòxiques, igualtat i salut mental. «Gràcies a BTS, m’he atrevit a fer passos endavant –explica Simón–. Per exemple, a publicar la meva música, que abans em feia vergonya».