30è ANIVERSARI

Bret Easton Ellis: sobreviure a ‘American Psycho’

Trenta anys després de publicar la incendiària novel·la, l’autor escriu poc, dirigeix un ‘podcast’, exerceix d’antimil·lennista i assisteix a la preparació d’una sèrie sobre el llibre

Bret Easton Ellis: sobreviure a ‘American Psycho’
3
Es llegeix en minuts
Noelia Sastre

Quan Bret Easton Ellis (Los Angeles, 1964) va publicar ‘American Psycho’ fa 30 anys, tenia la mateixa edat que el protagonista de la seva novel·la i estava gairebé tan desesperat com ell, tot i que per raons molt diferents. Aquell ‘best-seller’ instantani era la seva tercera obra, la de més èxit però també la més polèmica, condemnada com a ultraviolenta i misògina per l’‘establishment’ literari, cancel·lada per la que fins aleshores havia sigut la seva editorial, Simon & Schuster (que va pagar 300.000 dòlars d’avançament) i recuperada aquell 1991 per Knopf a través del segell Vintage. 

L’autor rebia amenaces de mort i temia sortir al carrer. Va ser el preu que va pagar per escriure, als 27 anys, una novel·la que amb el temps es convertiria en història de culte: la d’un ‘yuppie’ psicòpata que al Nova York de finals dels 80 expressa en un llarg monòleg les seves obsessions, odis, sadismes i buits. El ‘yuppie’ es diu Patrick Bateman, té 27 anys, ha estudiat a Harvard, treballa a Wall Street, li agrada la roba cara, freqüenta restaurants de luxe, és un torturador amb banda sonora i un assassí en sèrie de prostitutes, vagabunds, taxistes i artistes de carrer, menysprea les dones i es posa fins al capdamunt de cocaïna.

En definitiva, una cruíssima crítica social contra el trasbalsat món que va acabar per esclatar-nos a la cara en el canvi de segle i que es va fer mundialment famosa amb la pel·lícula protagonitzada per Christian Bale el 2000. També se’n va fer un musical a Broadway i Lionsgate prepara una sèrie de televisió, tot i que es desconeix si reprendran la idea d’un Bateman de 50 anys entrenant el seu succesor. 

Visionari generacional

«Ara em sento còmode al parlar d’‘American Psycho’. Quan va sortir vaig repetir a tall de defensa que era una denúncia contra els ‘yuppies’ i els seus excessos. Però el cert és que es tracta d’una cosa molt més personal», va declarar l’escriptor el 2010. «És una novel·la sobre la meva soledat en una societat que em resultava tan atractiva com repulsiva. Un lloc en què volia encaixar però que em feia venir ganes de vomitar» 

L’autor d’‘American Psycho’ creu que ara no es podria publicar mai una cosa així per la «castradora correcció política progressista». «D’alguna manera, la vida del protagonista és el que pots veure avui a Instagram: ‘foodies’, ‘runners’, ‘influencers’». Tot i que en aquesta societat de les pantalles «és impensable que una novel·la sigui l’eix d’una conversa cultural, especialment entre els joves».  

Trenta anys després, Ellis dirigeix un ‘podcast’, tuiteja molt i escriu més aviat poc. Des d’‘American Psycho’ ha publicat un títol cada lustre. Entre els quals, una col·lecció d’històries curtes (‘Los confidentes’, 1994), una novel·la (‘Glamorama’, 1998), una biografia fictícia (‘Lunar Park’, 2005), la seqüela de la qual va ser el seu debut literari, ‘Menys que zero’, publicat el 1985, quan tenia 21 anys (‘Suites imperiales’, 2010), i la seva primera obra de no ficció, ‘Blanco’ (2019), en què es despatxa a gust contra l’esquerra i els mil·lennistes com el seu nòvio, el cantant Todd Michael Schultz.

«Els anomeno ‘la generació covarda’ perquè visc amb un. El meu nòvio és tan gandul que és incapaç de fer qualsevol cosa sense demanar-ho a l’Alexa. M’irrita que els mil·lennistes tinguin una obsessió constant amb sentir-se oprimits per la seva sexualitat, el seu color, el seu cos. I com que ser una víctima és molt trist, tothom sent empatia per ells», insisteix.  

Notícies relacionades

Per completar la bibliografia d’aquest escriptor traduït a 27 idiomes només cal sumar-hi ‘Las leyes de la atracción’ (1987). Adorat pel cine, quatre de les seves vuit obres s’han adaptat a la gran pantalla, amb actors com Robert Downey Jr., Billy Bob Thornton o Winona Ryder. I ell mateix firma guions, com ‘The Canyons’ el 2013. 

‘Podcast’ i records

Aquell any va néixer el seu ‘podcast’. Primer en obert i des del 2018 a Patreon, plataforma de recolzament a creadors. Ellis hi disserta sobre els mitjans, el cine, la música i la vida amb notables convidats, com Judd Apatow, Gus Van Sant o Kevin Smith. I com que continua anant al cine, escoltant discos sencers i llegint en paper, es compromet des de la seva web (on ven samarretes i records a tall de ‘rock star’) a editar i viure «de les virtuts de la literatura i els llibres». Llibres físics, com la seva nova edició d’‘El gran Gatsby’, un dels seus títols preferits.