Helen Reddy: la cantant que va 'alliberar' les mestresses de casa

zentauroepp55603042 unspecified   circa 1970   photo of helen reddy  photo by mi201028153659

zentauroepp55603042 unspecified circa 1970 photo of helen reddy photo by mi201028153659 / Michael Ochs Archives

4
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Helen Reddy va viatjar a Nova York el 1966, després de guanyar un concurs televisiu a Austràlia i així obtenir la possibilitat de gravar un disc amb la productora musical Mercury Records. Quan hi va arribar, acompanyada de la seva filla i carregada amb una maleta i 235 dòlars a la butxaca, la discogràfica se la va treure de sobre; al seu catàleg, li van dir, ja hi havia moltes veus femenines. Durant els següents quatre anys, mentre patia el rebuig d’una trentena de companyies abans que Capitol Records li oferís un contracte, poc podia imaginar que el 1972 arribaria al número 1 en les llistes d’èxits i es convertiria en una icona feminista de l’època. El títol de la cançó que li va proporcionar tot això, ‘I am woman’, és també el del ‘biopic’ que ara arriba a la cartellera; aquí es recorden els primers 20 anys en la carrera de Reddy, morta fa poc més d’un mes als 78 anys –la cantant va viure durant dècades afligida de la malaltia d’Addison–, i es retrata el seu tòxic matrimoni amb Jeff Wald, que també era el seu agent i addicte a les drogues.

Tilda Cobham-Hervey, actriu que interpreta Helen Reddy al cine.

Va ser Wald, de fet, qui va posar en marxa l’estratègia que va catapultar ‘I am woman’ al cim. Després de la negativa de Capitol a publicar-la com a ‘single’, l’hi va oferir a una emissora de ràdio local als afores de Washington DC, on vivien una gran quantitat de dones dedicades al tipus de treballs llavors considerats femenins. A l’escoltar la cançó, aquestes oients van saturar l’emissora de peticions telefòniques; volien escoltar-la de nou. En qüestió de mesos, estava sonant en transistors de tot el país. En erigir-se en símbol feminista, això sí, va trigar una mica més. Va passar el 1973, quan Reddy va obtenir un Grammy i, durant el seu discurs d’acceptació, va dir: «M’agradaria donar les gràcies a Déu, perquè Ella ho fa tot possible». 

 

Perfil poc transgressor

‘I am woman’ va veure la llum en un moment en què les dones començaven a obrir-se camí en l’escena musical anglosaxona, llavors notòriament sexista. Artistes com Joni Mitchell, Carly Simon, Patty Smith i la britànica Suzi Quatro començaven a qüestionar prejudicis i demostrar que elles també podien escriure i produir el seu propi material i liderar les seves pròpies bandes.

«M’agradaria donar
les gràcies a Déu,
perquè Ella ho
fa tot possible»,
va dir el 1973 al
recollir un Grammy 

Reddy, és cert, lluïa un perfil menys transgressor. Cantava amb un timbre suau i sense perdre el to calmat, i el seu hàbitat natural eren els programes televisius de varietats; fins a cert punt s’entén que Alice Cooper l’anomenés «la reina del rock per a mestresses de casa». I potser va ser aquesta accessibilitat el que va elevar ‘I am woman’ a la categoria d’himne. La seva lletra destil·lava optimisme i orgull femení, però també es mostrava conscient del dolor que aquella lluita per la igualtat de gènere portaria, i fugia del tipus d’actitud dogmàtica i bel·ligerant de vegades atribuïda al moviment feminista. Que tot i així molts crítics cataloguessin la cançó de misàndrica i perillosa –els seus primers versos són «Soc una dona, escolta el meu rugit»– no va fer més que remarcar tot allò de què les dones s’havien d’alliberar ràpid. 

Incursió en el cine

El 1973 i el 1974, Reddy va ser líder de vendes a nivell mundial, però posteriorment la seva carrera musical no va trigar a perdre pistonada. Mentrestant es va obrir camí en el món del cine: va debutar a ‘Aeropuerto 75’ (1974), a la pell d’una monja que utilitzava la seva guitarra per animar una nena malalta a bord d’un vol condemnat al desastre, i posteriorment va coprotagonitzar la fantasia ‘Pedro y el dragón Elliot’ (1977) –també va oferir un cameo a ‘Sgt. Pepper’ (1978) i una aparició estel·lar a ‘Vacaciones en el mar’ (1980).

 

Notícies relacionades

Quan es va retirar del món de l’espectacle el 2002, es va llicenciar en hipnoteràpia i va exercir com a terapeuta i oradora motivacional, i el 2006 va publicar un excèntric llibre de memòries en què predicava la seva creença en el sobrenatural i la reencarnació. El 2012 va celebrar diversos concerts als Estats Units abans de tornar a dir adeu, de manera definitiva. El 2015 es va fer públic que patia demència senil. 

El cantant
Alice Cooper 

va encunyar per a ella
el sobrenom de
‘la reina del
rock per a
mestresses de casa’

En tot aquell temps, mai va tornar a encapçalar el missatge que contenia ‘I am woman’. I no li ha fet falta per continuar sent considerada, en alguns àmbits, una figura essencial de l’activisme. Al cap i a la fi, no hi ha més que tornar a fixar-se en els seus versos –«pots doblegar-me però mai trencar-me / perquè això només serveix per fer-me / més determinada per aconseguir el meu objectiu»– per comprendre que són tan rellevants ara com quan els va cantar per primera vegada.