Així són els 'tiktokers' més influents

zentauroepp54957708 mas periodico tik tok200916182525

zentauroepp54957708 mas periodico tik tok200916182525

7
Es llegeix en minuts
Abel Cobos
Abel Cobos

Periodista

Especialista en cultura digital, tendències i oci.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

@charlidamelio (Charli d’Amelio)

La musa ‘centennial’

Era el juny del 2019 quan Charli, una nord-americana de 15 anys, es va obrir un compte a TikTok. Aficionada al ball de petita, volia compartir les seves coreografies, sense gaires més pretensions. Però en qüestió de pocs mesos, els seus vídeos acumulaven milions d’espectadors, dins i fora de l’‘app’. Així, les seves coreografies van arribar a la cantant Bebe Rexha, que la va convidar a ballar amb ella en un concert com a telonera dels Jonas Brothers

A partir d’allà, la seva fama «va escalar de pressa», com va recordar més tard en el famós ‘late night’ de Jimmy Fallon. S’havia convertit en la musa ‘centennial’ de desenes de marques, com Hollister, i fins i tot va aparèixer en un anunci de la Superbowl. Però no va ser fins al març d’aquest any, mentre Espanya entrava en quarantena, que es va coronar convertint-se en la usuària més seguida de l’‘app’ (actualment, amb més de 80 milions de seguidors).

Va aprofitar la seva fama per donar una empenta a la carrera de ‘tiktoker’ de la seva germana gran, de 19 anys, que, tot i que s’ha quedat una mica enrere (38 milions de seguidors), continua entrant al top 10 d’usuaris més populars de TikTok, i, junt amb Charli, també en les més cotitzades: segons ‘Forbes’, els seus caixets estan en 4 i 3 milions, respectivament, la segona i tercera xifra més alta que es paga a usuaris de la plataforma. 

@addisonre (Addison Rae)

El fitxatge de Hollywood

És la segona ‘tiktoker’ més seguida del món, tot i que queda molt enrere de la primera posició. Amb 60 milions de ‘followers’, està a 20 del primer lloc, una distància que sembla bastant insalvable. Això, no obstant, no ha sigut un impediment per al seu èxit. De fet, per molts, ha sabut utilitzar els seus recursos millor que Charli: serà la primera ‘tiktoker’ que farà el salt a Hollywood (protagonitzant el ‘remake’ de la pel·lícula de finals dels 90 ‘Algú com tu’) i també és la que més factura en la xarxa social, amb 5 milions de dòlars anuals que obté gràcies a col·laboracions amb marques i publicitat.

El seu èxit és igual de recent que el de Charli. L’any passat, nouvinguda a la universitat, va estrenar el seu TikTok, i el va omplir de balls i coreografies. Els seus vídeos es van posicionar bé i, quan va arribar al milió de seguidors, li van començar a ploure ofertes de marques. Veient que es podia dedicar-s’hi exclusivament, va deixar els estudis i es va mudar a Los Angeles per portar una «vida celebrity», com va assegurar en el seu Instagram. Allà ha fundat la Hype House, una xarxa de recolzament per a creadors de contingut (amb la qual també han col·laborat Charli i la seva germana), que l’ha convertit, no només en ‘influencer’, sinó en «emprenedora de TikTok», com remarca ‘Forbes’. 

@zachking (Zach King)

L’‘avi’ de l’‘app’

Qui cregui que TikTok és una ‘app’ exclusivament per a la generació Z és que desconeix que el tercer ‘tiktoker’ més seguit, amb gairebé 50 milions, té 30 anys. Probablement qualsevol persona que hagi tingut un perfil en una xarxa social en els últims 9 anys s’ha creuat amb un vídeo de Zach King. No n’hi ha per a menys, ha estat a Youtube, Vine, Instagram, Facebook, Twitter i, ara, TikTok, i cap dels seus perfils baixa del milió de seguidors.

Va estudiar cine, però és, sobretot, conegut pel seu domini dels efectes especials, que solen descriure’s com a il·lusions òptiques i trucs de mag, però utilitzant l’edició per crear un miratge. El seu primer viral data del 2011, i va ser un ‘edit’ de dos gats barallant-se amb sabres làser titulat ‘Jedi Kittens’. Pujat a Youtube, va aconseguir un milió de visualitzacions en qüestió de 48 hores. I des d’aleshores no ha parat.

Enumerar els seus èxits seria massa llarg. Ha col·laborat amb Ellen DeGeneres, el canal Syfy, l’il·lusionista i escapista David Blaine, Disney (com a doblador d’un extra de la pel·lícula ‘Zootopia’), ha escrit un llibre, ha treballat amb Youtube com a formador d’edició de vídeo, i un llarg etcètera que omple el currículum de l’únic ‘tiktoker’ amb més de 30 anys de la llista.

@lorengray (Loren Gray)

La cantant destronada

A principis d’any era la més seguida a TikTok. Però la seva fama va ser efímera: el 2020, mentre es quedava estancada, la resta d’‘influencers’ pujaven i la relegaven a la quarta posició, així que perdia la força que l’havia convertit en la «més influent de l’‘app’» segons ‘Billboard’. 

La seva història amb TikTok comença abans que l’aplicació es digués així: es va estrenar el 2015, quan TikTok era Musical.ly. Allà hi pujava cançons, versions i vídeos musicals. Com els va passar a altres artistes de la talla de Shawn Mendes, un productor la va descobrir i li va oferir un contracte. Va llançar una desena de singles i va arribar a la cúspide amb ‘Queen’, el seu vídeo més vist, amb 16 milions de reproduccions a Youtube. Gràcies a la seva veu dolça i al fàcil estil pop de la seva música, el 2019 es va convertir en la ‘tiktoker’ més seguida. 

Però van arribar les polèmiques: es va dir que era una còpia de Billie Eilish (un vídeo del canal de xafarderies What’s The Tea? ha arribat als 1,8 milions de visualitzacions acusant-la de plagi) i la seva reputació va caure en picat. Des d’aleshores, els seus vídeos musicals amb prou feines arriben al milió de visualitzacions, i es queda molt enrere en la carrera de la popularitat de TikTok. Està lluny de ser la seva fi (segons ‘Forbes’, està valorada en 2 milions de dòlars), però la seva rellevància digital no fa bona pinta.  

@riyaz.14 (Riyaz Aly)

L’‘influencer’ indi

El mercat indi de TikTok és el més gran del món. Dels 2.000 milions de descàrregues globals, 500 milions pertanyen al mercat indi, molt per sobre dels gairebé 200 milions de la Xina i els 130 dels Estats Units. Per tant, no és estrany que un dels usuaris més seguits sigui un ‘influencer’ del subcontinent indi. 

Els seus vídeos són pràcticament incomprensibles per al mercat internacional: bromes gravades en la seva llengua, l’hindi, ‘play back’ de cançons índies i escenes tipus Bollywood deixen clar que el seu contingut està enfocat exclusivament a l’audiència del seu país, la qual cosa confereix al seu èxit molt més mèrit, és l’únic membre de l’aristocràcia ‘tiktoker’ que no es filma en anglès. Això sí, el seu contingut més viral traspassa les fronteres de l’idioma, especialment les històries mudes d’1 minut (la durada màxima permesa per l’‘app’) amb un argument una mica confús en què sol venjar-se per unes banyes o embolics amorosos, un gènere de vídeo bastant replicat pels ‘tiktokers’ del país.

I tot i que aquest adolescent de 17 anys és el cinquè ‘tiktoker’ més seguit, el seu compte, realment, està en la sisena posició. Amb 46 milions de ‘followers’, el perfil de la mateixa ‘app’, @tiktok, el supera per 3 milions. 

@spencerx (Spencer Polanco Knight)

Boig pel ‘beatboxing’

És, junt amb Zach, l’altre mil·lennista de la llista. La diferència entre tots dos és que Spencer X, de 28 anys, no va començar com a adolescent a les xarxes, sinó que és un nadiu de TikTok, ‘app’ a la qual deu la seva fama. 

Notícies relacionades

Quan explica la seva trajectòria, ho fa com si fos una espècie d’història d’amor pel ‘beatboxing’, passió a què s’ha dedicat tota la seva vida. No recorda quan va començar, però sap que des que té ús de raó estava fascinat per aquesta disciplina i que volia ser «la primera celebritat ‘beatboxer’». Va aconseguir convertir-se en un mestre de la tècnica estudiant «de manera obsessiva» amb vídeos de Youtube. Però va arribar a l’estatus de professional unint-se a bandes i mai rebutjant cap bolo. 

Tot i que durant uns anys va anar a la universitat, va decidir deixar-ho per perseguir el seu somni. Per això va optar per TikTok. Al cap de mig any va aconseguir 10 milions de seguidors, es va mudar a Los Angeles i va trucar a portes fins que el van reclamar. Ara, amb 43 milions de seguidors, té un valor net d’1 milió de dòlars que aconsegueix amb publicitat per a marques com ara Uno, Oreo i Sony. A més, ja està treballant en el seu primer ‘single’, amb el qual espera, per fi, ser el primer ‘beatboxer’ que arrasi en el món ‘mainstream’.