29 març 2020

Anar al contingut
Alia Shawkat: l'amiga 'arty' de Brad Pitt

Steven Lippman

ACTRIU APODERADA

Alia Shawkat: l'amiga 'arty' de Brad Pitt

La premsa rosa els ha relacionat, però ara per ara només han sigut vistos en sortides culturals

Juan Manuel Freire

Últimament, s’ha sentit parlar massa d’Alia Shawkat com ‘la possible nòvia de Brad Pitt’, una cosa discutible per diversos motius: 1.) pel que sembla, no són nòvios sinó companys de sortides culturals, pictòriques, musicals... i 2.) ¿per què no anomenar Brad Pitt ‘el possible nòvio d’Alia Shawkat’?

Ella no és, en realitat, cap desconeguda. Ja fa temps que va aconseguir sortir de la ciutat ‘resort’ de Palm Springs i fer-se notar com a actriu. Portava la interpretació a la sang: el seu avi per part de mare va ser l’actor Paul Burke (‘El valle de las muñecas’, ‘El cas Thomas Crown’). Els seus pares també han treballat al cine, i de fet, Alia va compartir amb el seu pare, Tony Shawkat, un dels seus primers projectes: ‘Tres reis’, en què no era filla del seu pare, sinó del gran Cliff Curtis.

Quatres anys després, va cridar realment l’atenció com a part del repartiment coral de la telecomèdia de culte ‘Arrested development’. Li va tocar un dels millors papers: Maeby Fünke, la cosina carismàtica i experta estafadora per qui perdia el cap el jove George-Michael (Michael Cera). Després d’aquest rol revelació, li van ploure les propostes, però poques que la convencessin. «No volia ser la típica jove i ingènua ‘it girl’», va dir a ‘The Guardian’ fa tres anys. «A més, tampoc tenia la imatge adequada per fer-ho». Es va traslladar de Los Angeles a Nova York amb el seu nòvio músic i es va dedicar a pintar, una cosa que encara avui continua fent, com sabran els seguidors del seu compte d’Instagram.

Personatges proactius

Coneguda feminista, Shawkat ha rebutjat gairebé sistemàticament els papers de dona passiva, obstinada tan sols a casar-se i tenir descendència. L’hem vist patinar a ‘Roller girls’, en què era la millor amiga del personatge d’Ellen Page; tocar el baix a ‘The runaways’ i la guitarra a ‘Green room’, o com a col·lega punk de Greta Gerwig a ‘Mujeres del siglo XX’.

A la televisió també va anar trobant papers a la seva mesura. Incloent-hi el primer com a protagonista: l’assistent personal convertida en detectiu amateur de ‘Search party’, aquella espècie de ‘Girls’ amb misteri detectivesc pel mig. A més, la vam veure a ‘Transparent’ com l’addicta al sexe que formava trio amb Sarah (Amy Landecker) i Len (Rob Huebel).

Còmoda amb el seu cos, Shawkat va revelar també la seva falta de complexos a ‘Duck butter’, una pel·lícula coescrita i coproduïda per ella mateixa en què formava una peculiar parella amb Laia Costa: dues noies que es coneixen i decideixen passar juntes 24 hores, cada hora puntejada per un orgasme.

¿Què dèiem sobre els papers de dona passiva i acrítica? No són per a Alia. Últimament, l’hem vist recuperar la seva cara més sardònica com a germana del (doble) Paul Rudd de ‘Cómo vivir contigo mismo’. «¿De debò que tens enveja de tu mateix?», li diu en un moment clau a la versió dolenta de Rudd, o la menys bona, més ben dit.

Quan creu que es pot començar a avorrir, tempteja nous desafiaments i es posa en embolics tan importants com l’obra-marató ‘The second woman’, és a dir, la mateixa escena de ruptura interpretada amb 100 actors diferents (professionals i no) durant 24 hores. El seu amic Brad no va pujar a l’escenari, potser per qüestions d’agenda. Potser la pròxima vegada. Aquests dos haurien de ser amics ‘arty’ fins al final.