MÀRQUETING ELECTORAL

Posa un gos en la teva campanya

El binomi candidat-gos s'ha convertit en tot un clàssic de la comunicació política

zentauroepp50784454 mas periodico combo perros al baghdadi  alberto fernandez  a191107122751

zentauroepp50784454 mas periodico combo perros al baghdadi alberto fernandez a191107122751

4
Es llegeix en minuts
Juan Fernández
Juan Fernández

Periodista

ver +

Res humanitza més un ésser humà que la companyia d’un animal. I si aquest animal és un gos, llavors l’intent de semblar millor persona té l’èxit assegurat. I això ho saben bé els assessors polítics, que quan poden filtren imatges dels seus líders envoltats de cànids, i a aquest recurs s’hi aferren igualment famosos de tot ordre i condició per augmentar les seves parròquies de seguidors i marques comercials d’ampli espectre per atreure consumidors als seus productes. El millor amic de l’home s’ha revelat com la millor eina de màrqueting.

En la setmana de la campanya electoral, la notícia que ha galvanitzat moltes converses, especialment a les xarxes socials, no ha tingut res a veure amb cap proposta per millorar la vida dels ciutadans, sinó amb la irrupció de Lucas, el cadell de caniche toy que Albert Rivera va presentar en un vídeo com la seva «arma secreta» per preparar el debat electoral, que es va celebrar dilluns.

Albert Rivera, dilluns, al costat de Lucas i de la cap de llista de Cs al Congrés per València, María Muñoz. / MIGUEL LORENZO

Jutjant pel to dels comentaris que va generar l’ocurrència, la majoria jocosos i molts de directament feridors contra el líder taronja, podria semblar que el tret li va sortir per la culata. No obstant, en el món de la comunicació política no sempre és negatiu fer parlar. Al contrari, que parlin d’algú, encara que sigui malament, ja és un triomf.

Operació gos

«La figura de Rivera s’havia anat desdibuixant en la precampanya, així que necessitava fer alguna cosa urgentment per cridar l’atenció. En aquest sentit, l’operació del gosset li ha sortit a la perfecció, perquè li ha donat el protagonisme que buscava», opina l’assessor de màrqueting polític Isaac Hernández. El ressò del debat confirma aquesta anàlisi: el líder de Ciutadans no va nomenar Lucas en la trobada amb els altres candidats, tot i que havia promès que se les veuria amb qui li ataqués, però el gos només es va colar aquella nit en infinitat de mems i fotomuntatges en al·lusió a la participació del polític taronja en la tertúlia, en dura competència amb el tros de rajola més famós del terra de Barcelona.

«Un gosset
transmet
tendresa i
sensibilitat»,
afirma Isaac
Hernández,
assessor
de màrqueting polític

Ja posats a cridar l’atenció, Rivera podria haver acudit a una àmplia varietat de recursos –la seva carrera política n’és plena–, però Lucas li aportava una cosa que ni una foto despullat ni un míting en territori hostil podien donar a un líder titllat últimament d’esquerp i muntabronques. «Un gosset mai falla. Transmet tendresa, sensibilitat i responsabilitat davant del deure de cuidar-lo, tant entre els que tenen mascota com entre els que no», apunta l’expert en comunicació política.

Un talismà

El cert és que pocs polítics es resisteixen a utilitzar el talismà del gos. Després de la seva arribada a la Moncloa, a Pedro Sánchez li va faltar temps per posar al costat de Turka, la seva gossa d’aigües, als jardins on mesos abans s’havien fet fotos Mariano Rajoy i Rico, el seu pointer anglès. Pablo Iglesias s’ha deixat veure en diversos actes públics al costat dels seus gossos Tirso Leona, i el debut polític de l’actual presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, no va ser cap altre que gestionar el perfil en xarxes socials de Pecas, el jack terrier d’Esperanza Aguirre, probablement el gos més famós de la vida política espanyola.

El truc del gos té un predicament similar en països llunyans. Bo Sunny, les dues mascotes de la família Obama, van tenir molt protagonisme en la vida pública de la Casa Blanca durant la presidència del líder demòcrata, i la setmana passada el seu substitut, Donald Trump, no es va resistir a publicar al seu compte de Twitter un fotomuntatge que el mostrava condecorant Conan, el pastor belga malinois amb un olfacte que va ser clau per localitzar i aniquilar el líder de l’ISIS Al Bagdadi

Conan, el gos caçaterroristes nord-americà. / AFP

Notícies relacionades

Al gos caçaterroristes l’espera una lloança amb honors en la seva tornada a Washington, tot i que haurà de capturar molts malfactors per arribar a ser tan influencer com Dylan, el collie canyella del recent vencedor de les eleccions argentines. El peronista Alberto Fernández li va crear un perfil a Instagram fa deu mesos i ja té 183.000 seguidors.

El peronista Alberto Fernández amb el seu gos Dylan.

En vista de l’impacte mediàtic que ha tingut «el cadell que fa olor de llet», els assessors de Rivera també li han obert diversos comptes en xarxes socials, però de moment només s’han animat a seguir-lo 3.000 followers a Twitter i 900 a Instagram. «El risc d’utilitzar gossos per guanyar vots és la credibilitat. Si normalment no tens mascotes, al final el recurs queda forçat», adverteix Isaac Hernández.