COL·LOQUI D'EL PERIÓDICO I EL BBVA SOBRE INNOVACIÓ I TECNOLOGIA

Óscar Vélez: «La tecnologia es compra, però la transformació va més enllà»

El director de Transformació de Clients Empresarials treballa per acostar la innovació digital a les pimes

zentauroepp48491958 barcelona   05 06 2019   econom a   oscar v lez fotografiado190607123709

zentauroepp48491958 barcelona 05 06 2019 econom a oscar v lez fotografiado190607123709 / JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Les grans corporacions també es transformen. És el cas del BBVA, que ha canviat d’estratègia en la manera d’innovar tant en productes per a particulars com en oferta per a pimes. El laboratori on es desenvolupa l’oferta digital per a les petites i mitjanes firmes és la factoria empresarial que dirigeix Óscar Vélez.

¿Què és la factoria empresarial?

El 2014 vam crear la factoria de particulars, i el resultat d’aquest laboratori van ser productes com la que avui és la millor ‘app’ del món... L’any passat vam decidir replicar aquest model i vam crear la factoria de transformació empresarial.

¿Com treballen?

Tenim 300 persones en un espai ampli, on combinem des d’especialistes del BBVA fins a especialistes de més de 20 proveïdors de totes les àrees: risc, negoci, disseny, tecnologia, processos, científics de dades... Tots ells no estan organitzats per departaments, que seria el model tradicional, sinó per projectes, que actualment són 17. Aquest concepte ens permet treballar d’una forma molt diferent i entregar solucions a una velocitat que abans era impensable. Les estem entregant quatre vegades més ràpid del que ho fèiem abans.

¿És traslladar la forma com treballen les ‘start-ups’ a una gran empresa?

Sí, és clar, però parlem d’una ‘start-up’ escalada a una gran empresa. Són models de treball inspirats en Google i Amazon, que fa anys que van incorporar aquesta manera de treballar ja no només per al desenvolupament del ‘software’, sinó també en la resta de l’organització. A Espanya, totes les persones dels serveis centrals ja treballen en aquest format Agile.

Ha de costar canviar el xip en una empresa d’un negoci tan tradicional...

On és la dificultat de la transformació en una empresa com la nostra és en el canvi cultural. La tecnologia es compra, però la transformació va més enllà. És un procés que és lent: va començar amb la factoria de transformació digital, després alguns departaments... i s’ha anat ampliant a la resta. Sense un canvi cultural no es pot canviar la manera de treballar, i si no transformes la manera de treballar, no ets capaç d’adaptar-te a la nova realitat.

Expliqui’m alguns projectes que hagin nascut d’aquesta factoria...

Es poden dividir en quatre blocs. Primer, tenim iniciatives encaminades a fer més fàcil i convenient operacions de clients que abans es feien només en canals físics: transaccionalitat, contractació de finançament, saber els límits de risc, consultar avals... Una altra línia de treball és l’orientada a fer que els que no són clients puguin inscriure-s’hi de forma molt ràpida. Un altre bloc són les qüestions legals: tenir un marc legal digital que permeti al client i a nosaltres poder interactuar amb tota seguretat. I finalment, les solucions que ajudin al procés de decisió de les empreses gràcies a les seves pròpies dades, amb productes com One view, on no només diem el que li passa sinó que avancem el que li passarà en els pròxims dies. 

Tot gràcies al big data...

Gràcies a les dades que gestionem dels clients, i sempre amb el seu consentiment conscient, podem donar solucions de valor; que el client vegi com utilitzem les seves dades en el seu benefici. L’important és que aquestes solucions són per a pimes, que és a qui intentem acompanyar en tot moment i donar solucions, perquè les grans empreses tenen més recursos. La tecnologia es pot comprar, però parlem d’una cosa diferent.

Notícies relacionades

¿Quin objectiu tenen a mitjà termini?

Un dels aspectes més importants és la funció d’assessorament del gestor a la pime. Els nostres plans passen per portar aquesta tasca d’acompanyament al món digital, complementant-se amb el gestor. Que aquestes dades ens serveixin, junt amb el gestor, per prendre les millors decisions; és a dir, combinar el gestor amb tecnologia per decidir millor. El nostre objectiu és que a la pime li vagi bé; si li va bé, ens anirà bé a nosaltres. 

Temes:

BBVA