PASSAREL·LA POLÈMICA

¿Sobreviuran els 'àngels' en l'era #MeToo?

¿Té futur el xou de llenceria més famós al món post-Weinstein? El debat sobre la desfilada de Victoria's Secret està servit

zentauroepp45677055 mas periodico victoria secret instagram181030164203

zentauroepp45677055 mas periodico victoria secret instagram181030164203

6
Es llegeix en minuts
Noelia Sastre

No són bons temps per a Victoria’s Secret. La marca de llenceria més venuda als EUA tornarà a treure els seus esculturals ‘àngels’ en la desfilada de moda més vista del món, just quan comença la campanya nadalenca de vendes. Però ni els números ni la imatge acompanyen aquesta vegada la firma: L Brand, la seva empresa matriu, va reportar el segon quadrimestre de l’any uns ingressos nets de 99 milions de dòlars i 36 cèntims per acció, davant els 139 milions i 48 cèntims de l’any anterior. 

Pèrdua d’ingressos

Segons els experts, hi ha tres raons per a la davallada. D’una banda, els competitius preus de marques per a mil·lennistes com Aerie d’American Eagle. Tampoc hi ajuda que moltes de les 1.200 botigues de Victoria's Secret als EUA i el Canadà estiguin ubicades en ‘malls’, els grans centres comercials en declivi davant el comerç ‘online’. I sens dubte, la irrupció del moviment #MeToo i les denúncies per acabar amb la cosificació de les dones ho posen difícil a una marca que continua apostant per les (suposades) mesures perfectes i els cabells per la cintura com a exemple de bellesa femenina. 

ESPECTACLE. 800 milions de persones de 192 països veuen el xou de Victoria's Secret cada any. La marca es gasta 12 milions de dòlars en l’organització de la glamurosa desfilada.

Les seves models, és clar, creuen que tenen un lloc en el moviment feminista, que l’espectacle anual del gegant de la llenceria «envia un missatge de poder, i més encara al món post-Weinstein”. Així ho defensen Sara Sampaio i Lais Ribeiro. “És hipòcrita i injust dir que les dones no poden ser sexis. Hem de celebrar la nostra sexualitat, avui més que mai. Els ‘àngels’ som un grup molt variat, ho fem perquè volem i no hauríem de deixar-ho només perquè ens prenguin seriosament”, va declarar Sampaio a 'The Hollywood Reporter' en la presentació del llibre del fotògraf Russell James i els seus 10 anys al 'backstage' de la desfilada.

Política i moda

Però al carrer no pensen com elles. Segons YouGov, consultora que mesura la percepció dels consumidors, la imatge de Victoria's Secret ha caigut vuit punts en dos anys entre dones de 18 a 49 anys. L’analista Ted Marzilli recorda: “Tot i que les vendes ja havien descendit abans de #MeToo i #Time’sUp, aquests moviments han fet que els clients pensin dues vegades sobre el que valoren en una marca. La política i la moda poden semblar cosins llunyans, però cada vegada estan més relacionats”. I afegeix: “Aquest any s’ha utilitzat el negre a la catifa vermella com a missatge polític i molts dissenyadors han utilitzat la passarel·la en un clar exemple que la gent avui utilitza la moda com a plataforma contra l’assetjament sexual, la discriminació o la desigualtat”.

"Quan veig la
desfilada de Victoria's
Secret em pregunto:
¿és així com
volem 
presentar-nos
al món?",
diu l'executiva
Elissa Sangster

També Elissa Sangster, directora de Forté Foundation, grup que advoca per augmentar el nombre de dones en llocs executius diu a 'The Guardian': “Treballem per ser respectades, però quan encenc la televisió i veig la desfilada de Victoria's Secret em pregunto: ¿és així com volem presentar-nos al món?”.

Un altre estudi de Wells Fargo conclou que més de la meitat dels clients de Victoria's Secret es queixen dels preus i veuen la marca més “forçada” o “falsa” en un moment en què es valora el que és natural. ¿Tot això significa que deixaran de fer la desfilada anual? De moment aquest any continua, tot i que fa temps que els estilistes apunten el seu final. “¿Quantes vegades més pots treure una model amb unes ales? És pesat i fa 10 anys que ho és”, sentencien.

El mercat xinès

Encara així, aquesta empresa fundada el 1977 com a resposta a la roba interior “empaquetada i lletja” va ser el primer grup de llenceria mundial entre el 2006 i el 2016, amb vendes que van passar de 4.500 a 7.000 milions de dòlars en una dècada. Avui el lloc se'l juguen a la Xina, amb un mercat de 200 milions de dones joves que duplica l’americà i sorpreses com la que el juliol passat va fer el gegant de llenceria xinès Cosmo Lady al nomenar nova cap d’estratègia comercial  Sharen Jester Turney, la dona que va dirigir Victoria's Secret fins al 2016, durant els seus anys de glòria.

La desfilada torna a Nova York

Després de Londres, Miami, Los Angeles, París i Xangai, el xou torna a la ciutat on va néixer l’1 d’agost del 1995, tot i que aquella primera presentació va ser lluny de l’espectacle actual. Va ser a l’hotel Plaza i va passar inadvertida. No hi va haver càmeres, ni ales, ni ‘fantasy bra’ de diamants, ni actuacions, però sí unes decoroses bates de seda rosa que recorden les que ara lluen els àngels en la seva trobada amb els mitjans abans de la desfilada, televisada per CBS uns dies després.

DEBUTANT. La model canadenca amb vitiligen Winnie Harlow s’estrena a la passarel·la.

Des d’aleshores, ‘tops’ com ara Gisele Bündchen, Naomi Campbell, Rosie Huntington-Whiteley, Heidi Klum, Tyra Banks, Helena Christensen i Miranda Kerr han desfilat per a la firma.  Aquest any hi ha debutants com Winnie Harlow, absències com Lily Aldridge per embaràs o Alessandra Ambrosio, que es va acomiadar l’any passat després de 17 temporades. Tornen Gigi Hadid i Kendall Jenner, que es van estrenar el 2015 però van faltar el 2017 (la primera perquè li van denegar el visat per entrar a la Xina, la segona per exclusivitat amb La Perla). I si l’any passat van col·laborar amb Balmain, ara serà la dissenyadora grega establerta a Londres Mary Katrantzou qui firmi la col·lecció càpsula.

TORNADA. Kendall Jenner torna a la desfilada després d’un any d’absència per exclusivitat amb una altra firma, La Perla.

800 milions d’espectadors

És la desfilada de moda més seguida del món: 800 milions de persones de 192 països la veuen cada any. Per fer-ho possible la marca es gasta 12 milions de dòlars i inverteix unes quantes setmanes en càstings. En les models busquen cabells, altura, corbes, mesures, pit, ventre pla i molta actitud. Les més veteranes expliquen com es preparen: Adriana Lima confessa que abans del càsting fa dieta de batuts de proteïnes durant 10 dies, i un dia abans de la desfilada deixa de beure aigua i de menjar. També està sempre assegurat un punt de drama, com quan la mare de les Hadid va penjar una foto de les seves filles petites, nues i amb ales. O quan Cara Delevingne va negar que li prohibissin participar per estar «massa grassa». Només cinc espanyoles han desfilat per a Victoria's Secret: Helena Barquilla (1995), Esther Cañadas (1997), Eugenia Silva (1999), Clara Alonso (2008) i Blanca Padilla (2014 i 2017).

Els ‘àngels’ oficials

Notícies relacionades

Mig centenar de models participen en el xou cada any. Però només 37 han sigut àngels oficials en aquestes 22 edicions, entre elles Karen Mulder i Heidi Klum. La diferència és al contracte: s’han de comprometre amb la marca almenys 50 dies a l’any, fer promoció, aparèixer en esdeveniments especials, catàleg, publicitat o viatges. Aquestes models no poden participar en altres campanyes de moda o perfums. La seva prioritat és Victoria's Secret. A més, han de tenir almenys 18 anys i una “aparença saludable”, perquè la marca no accepta aquest 'look' ultraprim que llueixen a la passarel·la. De fet les que firmen com a àngels solen deixar-la, amb alguna excepció com Candice Swanepoel, que va tenir problemes amb Victoria's Secret per desfilar per a Givenchy i Marc Jacobs