Cisma a Anticorrupció
La fiscal del cas que afecta l’exministre d’Hisenda va mostrar la seva discrepància amb el seu superior entorn de correus confiscats. Els correus al·ludeixen a Rato, Aguirre o Monedero.

La instrucció de la causa contra l’exministre Cristóbal Montoro, diversos membres del seu equip a Hisenda i responsables del despatx que va fundar, Equipo Económico, per presumptes destreses en lleis per beneficiar empreses gasístiques "mitjançant pagament", va causar un cisma en el si de la Fiscalia Anticorrupció pel veto imposat pel cap d’aquest departament, Alejandro Luzón, a la fiscal del cas, Carmen García Cerdá. La funcionària volia aprofundir en diversos correus electrònics que semblaven apuntar a un presumpte ús polític d’Hisenda respecte de la instrucció del cas Gürtel, personatges polítics de la talla de Rodrigo Rato, Esperanza Aguirre o Juan Carlos Monedero i fins i tot al·ludien a periodistes com Javier Chicote, de l’ABC.
Davant aquesta situació, García Cerdá va recórrer a un mecanisme d’ús poc habitual, l’aplicació de l’article 27 de l’Estatut Fiscal, que permet a qualsevol membre del ministeri públic mostrar la seva discrepància amb les ordres rebudes per un superior. Luzón no era partidari de practicar més diligències en relació amb els documents adjunts a aquests correus que havien aparegut en la causa, però l’actuació de la fiscal del cas li va obligar a reunir en Junta tots els fiscals Anticorrupció per mirar de sumar suports a la seva posició.
Notícies relacionadesEn la reunió de 26 de setembre del 2023, Luzón va obtenir el suport de 19 companys, mentre que només quatre van apostar per García Cerdá, cosa que va significar que les diligències que ella considerava necessàries perquè avancés la instrucció van quedar vetades, almenys des de la Fiscalia. Aquesta fiscal no va ser apartada, però es va determinar que a partir de llavors actuaria amb Antonio Romeral. Posteriorment, i després de conèixer-se que García Cerdá havia realitzat alguna consulta a la policia judicial sobre els esmentats correus, es va obrir contra ella un expedient sancionador que va concloure amb una sanció de multa de 1.000 euros, recentment confirmada pel Tribunal Suprem, per una falta molt greu de desobediència.
El tinent fiscal d’Anticorrupció, Antonio Romeral, número dos d’Alejandro Luzón, ja havia substituït temporalment García Cerdá quan el ministeri públic va aconseguir tombar amb un recurs la decisió del magistrat de gravar les converses telefòniques que mantenien diversos sospitosos.
- Entrevista Carla Simón: «La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir a mi, tot i que després va arribar la putada de la sida»
- Restauració Tanquen una desena de bars i restaurants de la Costa Brava després del suïcidi del propietari
- Accident a Portugal Almenys 15 morts i 18 ferits al descarrilar un funicular a Lisboa
- Sanitat privada El grup Vithas estrenarà el seu hospital de referència a Catalunya a l’octubre
- Un crim sense resoldre 24 anys desprén L’ADN del jersei d’Helena Jubany obre la porta a un judici
- Cimera a París 26 països, entre ells Espanya, "es comprometen formalment" a desplegar tropes a Ucraïna un cop signada la pau
- Onze de Setembre Illa dissenya una Diada «oberta al món»: «Catalunya és un país ric dins de la seva diversitat»
- Xoc entre poders Illa critica la plantada de Feijóo en l’obertura de l’any judicial: «No podem desmuntar o desprestigiar les institucions»
- Òbit Giorgio Armani, el ‘rei’ de la moda italiana, mor als 91 anys
- Discrepàncies internes Rull rebutja els motius de Giró per anar-se’n de Junts: «Quan hi ha possibilitat d’entesa s’entra a fons, aquí i a Madrid»