L’espiral de la llibreta

El cor del president Maciàamarat en formol

Sobre el documental ‘El cor de l’Avi’ i altres tripes il·lustres

2
Es llegeix en minuts

Durant la nit de Sant Esteve, en plena digestió de l’excés de família i triglicèrids, va anar de primera una estoneta de nirvana al sofà veient a TV-3 el Sense ficció dedicat al múscul cardíac del president Francesc Macià. El documental, a càrrec del periodista Tian Riba i titulat El cor de l’Avi, narra els avatars de la víscera, amarada en formol i dins d’una urna de plom, una peripècia la mar d’entretinguda, sobretot una vegada Tarradellas la treu d’esquitllentes de Catalunya, a principis del 1939, quan entren les tropes franquistes, i se l’emporta a l’exili francès, juntament amb munts de documentació. Un relat apassionant amb els nazis de fons.

Explica el reportatge que Macià mor al voltant de les 11 del matí del dia de Nadal del 1933 a conseqüència d’una peritonitis. Embalsamen el cadàver a la mateixa Casa dels Canonges, a fi que el poble pogués rendir-li els seus respectes, però en el moment de l’evisceració algú es pregunta què s’ha de fer amb el cor. Sembla que Ventura Gassol, aleshores conseller de Cultura, poeta romàntic mediocre i client assidu del cabaret golfo La Criolla ("la bogeria de la nit portada fins a l’exasperació", en paraules del francès Pierre Mac Orlan), suggereix la rocambolesca idea de momificar la víscera i metal·litzar-la després per exhibir-la a l’església del parc de la Ciutadella, davant la seu del Parlament (l’ocurrència, potser inspirada en els costums dels Habsburg, no es va portar mai a terme). L’embalsamament va durar vuit hores, durant les quals el metge anatomopatòleg Lluís Maria Callís, al capdavant del dispositiu, es va servir a pler cafès i conyac.

chopin i anselmi

Notícies relacionades

Va ser l’escriptora i (no obstant) amiga Mercedes Abad que em va avisar de l’emissió –compartim extravagants devocions–, i en l’entretant, mentre esperàvem que comencés, ens vam enredar en el recordatori d’alguns cors errants: el del poeta Shelley, salvat de les flames; el de Chopin, embegut en conyac –li feia pànic la possibilitat que l’enterressin viu i va demanar que l’hi arranquessin–; i evidentment, el del tenor italià Giuseppe Anselmi, que va definir la seva mateixa víscera, que es custodia al Museu d’Almagro, com "una dinamo muscular i impulsiva" travessada per diferents passions. Abad va dedicar a l’assumpte una formidable crònica que va titular Tripes il·lustres.

La part dolenta de les relíquies laiques és que després, convertides en símbols, demanen custòdia a capa i espasa (que l’hi preguntin al cadàver d’Evita). No sé bé quan va néixer aquesta creença que en el cor rau el centre de la força espiritual i moral de l’individu, però és cert que un va acumulant just allà, a l’altura del plexe solar, els cops de la vida i la por que els que t’importen desapareguin sense rastre.

Temes:

Esteve