Infància Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

L’estiu, temps de conciliació i d’oci educatiu

2
Es llegeix en minuts
L’estiu, temps de conciliació i d’oci educatiu

Manu Mitru

Els infants esperen amb candeletes les vacances escolars d’estiu. Al davant, més de dos mesos: temps per descansar, trencar la rutina i naturalment temps de diversió i aprenentatge amb les nombroses activitats de lleure que s’organitzen arreu del territori. Per a les famílies, ja fa setmanes que ha començat el periple d’organitzar aquest temps, que és especialment complex en una societat tan canviant i diversa com la nostra. Vacances laborals que s’estenen més enllà del mes d’agost, dificultats per compatibilitzar horaris, models familiars amb poca xarxa social i, per descomptat, pares i mares amb un nivell socioeconòmic que difícilment els permet afrontar la despesa econòmica que suposa fer casals, colònies, campaments.

L’estiu, sense cap mena de dubte, esdevé un temps de desigualtat d’oportunitats educatives per als infants i joves que no podem ignorar. L’enquesta de participació a activitats d’estiu del 2022 feta per l’Aliança Educació 360 i del registre d’activitats de lleure notificades de la Direcció General de Joventut recull que 4 de cada 10 infants a Catalunya es van quedar sense participar en les diferents propostes d’activitats educatives d’estiu. És evident que el lleure segueix sent un dels àmbits educatius més afectats per les desigualtats socials en l'accés amb mancances importants en la protecció jurídica i en el desenvolupament de polítiques públiques universals per garantir l'exercici efectiu d'aquest dret per part dels nens i les nenes. Fundesplai treballa per revertir aquesta realitat, organitzant espais inclusius i vetllant per tal que, a través d’una campanya de beques i ajudes, les famílies accedeixin al lleure educatiu de qualitat.

Notícies relacionades

Rere les dades esmentades hi ha molts factors, el principal, l’econòmic, però també, diguem-ho ben alt, el poc valor educatiu que, encara avui, es dona a les activitats de lleure. I costa d’entendre per què anar de colònies, fer una ruta o participar en un casal de barri és una experiència educativa de primer ordre. Són activitats d’alt impacte emocional, social i cognitiu que difícilment trobarem en altres àmbits educatius. Estan plenes de reptes: saber adaptar-se a un lloc nou i lluny de la família, assumir tasques de cura d’un mateix (vestir-se, higiene personal, anar a dormir sol), acordar normes i rutines quotidianes de convivència (parar i desparar la taula, neteja, hàbits alimentaris), aprendre a gestionar les pors que generen les situacions noves, diversió en grup, temps a la natura, desenvolupament d’habilitats relacionades amb la temàtica de l’activitat (art, tecnologia, ciència, música...). Les bondats pedagògiques del lleure educatiu a l’estiu són múltiples.

Tornem a l’inici, si bé queda més que palesa la funció educativa que tenen aquestes activitats, tampoc no és menor ni hem de menysprear, la funció social que tenen per a les famílies. Casals i colònies ajuden a conciliar el temps laboral i de vacances escolars, i són també un espai de protecció dels infants i joves en risc de pobresa, que, recordem, a Catalunya suposen gairebé el 30% de la població. Aquestes activitats no només garanteixen temps de gaudi i d’aprenentatge, també són espais de prevenció i asseguren coses tan bàsiques i essencials com continuar tenint un àpat assegurat cada dia.