Pros i contres Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Abandonaments

El decret d’avaluació ha sigut criticat i titllat de torpede a la cultura de l’esforç, però són múltiples els factors que porten al fracàs escolar. Des de problemes familiars a trastorns d’aprenentatge. És crucial evitar l’abandonament

1
Es llegeix en minuts
Abandonaments

Elisenda Pons

El Govern ha aprovat el nou decret d’avaluació. La repetició de curs passa a ser una mesura «absolutament excepcional» i quedarà a criteri de l’equip docent decidir el passi de curs, malgrat les assignatures suspeses. La mesura pretén adequar-se als estàndards europeus, més reticents a la repetició.

El decret ha sigut criticat i titllat de torpede a la cultura de l’esforç. No n’estic segura. Són múltiples els factors que porten al fracàs escolar. Des de problemes familiars a trastorns d’aprenentatge que poden superar-se amb el temps. És crucial evitar l’abandonament. Em preocupa més l’aleatorietat de la mesura. La susceptibilitat que pugui generar. La desprotecció del professorat davant la insistència/influència/amenaça dels pares. En realitat, em preocupa la precarietat del sistema educatiu. Ni el professorat arriba a tot –menys encara a atendre alumnes amb dificultats– ni gaudeix del prestigi que la seva responsabilitat exigiria. A la fi, es necessiten més recursos. Per a les escoles, però també per a la infància en general. Espanya és el segon país d’Europa en abandonament escolar. També és el tercer país de la UE amb més taxa de pobresa infantil. Alguna cosa hi deu tenir a veure.