CANVI DE MODEL

Un centre de la ciutat per a tothom

Abans o després Barcelona tornarà a ser una destinació atractiva per al turista, però paral·lelament ha d'atraure el ciutadà local i el visitant nacional

2
Es llegeix en minuts
paseograciaok

paseograciaok

L’enfonsament del turisme ha evidenciat l’enorme fragilitat del model de comerç del centre de Barcelona, fins al punt de calcular en més d’un 25% les botigues que es veuran abocades a tancar. En el camí cap a la normalitat, a la qual només s’arribarà quan se superi la crisi sanitària, resulta indispensable redefinir un model que s’ha orientat en excés al visitant internacional. Així, des de fa anys, ha prevalgut la comoditat de deixar-se emportar per una allau turística que, no obstant, ha allunyat el barceloní del centre de la seva ciutat. És, doncs, el moment de fer front als estralls de la Covid-19 i, simultàniament, avançar cap a un comerç més sostenible i orientat a tothom.

Per això, malgrat aquest any perdut, s’ha de donar suport a una oferta comercial que, en la seva mesura, s’orienti al visitant ja que, abans o després, el turisme recuperarà la seva fortalesa i Barcelona continuarà sent una de les ciutats més atractives per al viatger que, amb capacitat adquisitiva, aprofita la seva estada per fer compres. Així, resulta fonamental mantenir actiu l’eix del passeig de Gràcia que, articulat com un espai pròxim i amable, concentra les marques de més renom global, constituint una proposta única per a l’anomenat turisme de qualitat.

Generar atractius per als barcelonins

En paral·lel, hem de recuperar el centre històric per al barceloní que, en els últims temps, l’ha percebut com un espai orientat exclusivament al turista. A partir de garantir la seguretat, caldrà generar atractius perquè el ciutadà local se senti novament atret per un barri on, avui, es multipliquen fins a l’excés les botigues orientades sobretot al turisme massificat. Hi podria contribuir, per exemple, la dinamització dels seus nombrosos centres culturals, un bon reclam perquè el barceloní redescobreixi el cor de la seva ciutat. 

En aquest sentit, les noves limitacions al vehicle particular constitueixen un notable error, tant per la manera com afecta a la molta gent que, provinent d’altres localitats de l’àrea metropolitana, va a comprar al centre de Barcelona, com per la falta de sensibilitat cap als més perjudicats pel desastre turístic. La prioritat de l’ajuntament hauria de ser atendre les demandes dels comerciants, i no deixar-se emportar per un activisme tan oportunista com contraproduent en aquesta conjuntura.

Notícies relacionades

Finalment, el que ha passat hauria de fer-nos reflexionar sobre l’enorme importància del mercat interior, en aquest cas del turisme nacional. Barcelona ha deixat de ser la ciutat que atreia, més que cap altra, el visitant espanyol. Després de més d’una dècada de discurs nacionalista excloent, ja no som una destinació prioritària per als ciutadans espanyols, els únics que es continuen desplaçant en les actuals circumstàncies. Recuperar aquest atractiu resulta fonamental en qualsevol projecte sostenible de futur.

El turisme tornarà. La qüestió és que retorni de manera diferent, sense que novament expulsi la ciutadania local dels seus espais més propis. 

Temes:

Turisme