NOU CURS ESCOLAR

Una bona notícia per garantir el dret a l'educació

Si altres sectors ja fa setmanes que estan a ple rendiment, no té lògica continuar limitant les classes presencials

2
Es llegeix en minuts
olegiook

olegiook

A l’espera de poder estudiar en profunditat el document que es presentarà aquest dijous en la Conferència Sectorial d’Educació a les comunitats autònomes, sembla que des dels ministeris de Sanitat i Educació donen per fet que al setembre el curs escolar podrà començar presencialment per a tot l’alumnat, inclòs l’alumnat de secundària, batxillerat i cicles formatius. Així s’ha donat a conèixer mitjançant la nota de premsa publicada aquest dimecres, 10 de juny.

Sembla que queda descartada la necessitat que en alguns nivells educatius el curs escolar hagi de començar de manera híbrida (mig presencial, mig telemàtica). Sens dubte, això és una bona notícia per a la garantia del dret a l’educació de tots els nens, nenes i adolescents, que són el col·lectiu que més ha patit les conseqüències de l’epidèmia. Els centres educatius van ser els primers a tancar les portes i han sigut els últims a obrir-les. En el cas de Catalunya, l’obertura al juny ha sigut un complet fracàs i no ha servit per recuperar res del perdut en els últims tres mesos. Al setembre seran sis mesos sense trepitjar l’escola.

No són el principal focus de perill

Les dades de la Xarxa Nacional de Vigilància Epidemiològica sembla que confirmen el pronòstic que fa unes setmanes també feien des del Servei de Pediatria de l’Hospital de la Vall d’Hebron: només l’1,37% del total dels casos confirmats de Covid-19 corresponen a població entre 0 i 19 anys. Sembla que els nens, nenes i adolescents, malgrat ser el col·lectiu més castigat per les mesures adoptades en el marc de l’epidèmia, no són el principal focus de perill. En aquest sentit, si altres sectors com l’econòmic ja fa setmanes que estan a ple rendiment, no té cap lògica continuar limitant el dret a l’educació.

Ara bé, les mesures marc que han donat a conèixer Sanitat i Educació han de ser implementades per les comunitats autònomes mitjançant plans que s’adaptin a les particularitats de cada territori. En el cas de Catalunya, sembla que el Departament d’Educació no té excusa per no garantir l’educació presencial a tot l’alumnat, des de l’educació infantil, passant per la secundària i el batxillerat, i acabant amb la formació professional.

Les mesures anunciades són flexibles i s’adapten als diferents nivells educatius i edats dels estudiants. Abans que res, es prioritzen els protocols d’higiene de l’alumnat i la desinfecció dels centres educatius, i s’abandonen metes impossibles d’aconseguir com grups de menys de 15 alumnes amb perímetres de quatre metres quadrats i la contractació del doble del professorat que hi ha actualment en el sistema en el curt termini de tres mesos.

Notícies relacionades

Haurem d’estar atents a com es concreten les mesures a Catalunya, però amb la flexibilització de les exigències sanitàries per obrir els centres educatius no hi ha excuses per disfressar d’epidèmia el que són problemes estructurals del sistema educatiu. Sens dubte, Educació haurà de reforçar el nombre de places públiques en l’educació secundària i en la formació professional, però no per la Covid-19, sinó per no haver planificat, durant els últims anys, les necessitats del sistema educatiu. 

Toca, doncs, demostrar que l’educació pública és una prioritat per al Govern català, així com buscar alternatives a la falta de places públiques que té el sistema. És moment d’arribar a acords amb els municipis i cedir els millors espais a un dels béns més preuats, l’educació.