A peu de carrer

Entendre l'educació en la societat digital: més enllà del somni d'Ilitx

Han sorgit iniciatives on l'aprenentatge no s'organitza en assignatures sinó al voltant de projectes, aplicant pedagogies actives i fomentant l'emprenedoria social entre els alumnes

3
Es llegeix en minuts
Escola Sadako de Barcelona, Premi Ensenyament 2015.

Escola Sadako de Barcelona, Premi Ensenyament 2015.

Dècades abans que les xarxes socials envaïssin la nostra vida quotidiana, Ivan Illich –un dels destacats pensadors pedagògics del segle XX– va imaginar un món sense escoles ni universitats. En la seva societat utòpica les persones aprendrien les unes de les altres a través de xarxes d’educadors i es formarien a les biblioteques, els museus i els centres de treball.

Les nombroses oportunitatsd’aprenentatgeque ens ofereix la web en forma de continguts il·limitats, ofertes de cursos i recursos educatius en línia ‘low cost’, i l’accés axarxes socials professionalscomLinkedIn,XingoViadeo,poden fer-nos creure que en ple segle XXI, el somni d’Ilitx s’ha fet realitat.

No obstant, a les aules de les institucions educatives l’alumnat continua aprenent amb les mateixes regles del joc generació rere generació. El cert és quel’educacióés una de les activitats humanes més regulades, especialment a través delleiseducatives imarcs normatiusque en defineixen l’organització, el funcionament i l’acreditació. Malgrat les seves bondats, això alenteix l’evolució de la pràctica educativa forçant l’encaix de les innovacions en una matriu dissenyada amb criteris d’organització escolar, actuant sovint com a tallafocs davant del procés de transformació digital, tan present en la majoria d’àmbits d’activitat humana.

Aprenentatge al voltant de projectes

No obstant, des del món educatiu han sorgit iniciatives que desafien aquesta tendència oferint models i experiències singulars. Lluny de ser casos aïllats, són realitats cada vegada més consolidades i esteses que marquen els camins per seguir, i que tenen com a denominador comú la vinculació entre la pràctica educativa i la societat digital, responent a les seves característiques, atenent les seves demandes i capacitant els seus protagonistes. Alguns dels exemples més significatius els podem veure a La Reina Roja, una webserie creada i produïda perl’eLearn Center de la Universitat Oberta de Catalunya, dirigida i presentada per Lluís Pastor, professor de comunicació, expert en educació digital i director d’aquest centre d’innovació. A través dels seus 10 capítols s’analitzen, entre d’altres, universitats tan singulars com l’escola de negocis Hyper Island a Suècia o l’escola de disseny Kaospilot a Dinamarca, centres on es fomenta la capacitat d’emprenedoria dels alumnes, i en els quals aquests no assisteixen a classe sinó que s’organitzen en equips de treball per donar resposta a reptes professionals reals. No menys interessants resulten les iniciatives en l’àmbit escolar –també presents en la webserie– de centres de referència com les escoles Sadako a Barcelona i Padre Piquer a Madrid –totes dues pertanyents a la xarxa Ashoka– on l’aprenentatge no s’organitza en assignatures sinó al voltant de projectes, aplicant pedagogies actives i fomentant l’emprenedoria social entre els alumnes.

Al nostre país, aquestes últimes experiències formen part d’un moviment de renovació pedagògica que a poc a poc es va estenent al conjunt del sistema educatiu, tant públic com concertat, a través de projectes com Escola Nova 21 Jesuïtes Educació impulsat en el seu moment per Xavier Aragay, consultor internacional especialitzat en el canvi educatiu i autor del llibre ‘Reimaginando la educación, 21 claves para transformar la escuela’, publicat per Paidós.

Notícies relacionades

La intersecció entre educació i societat digital va molt més enllà de la digitalització de continguts i la virtualització d’aules. Estem parlant de canvis culturals, econòmics i sociotecnològics que poden arribar a transformar-la en aspectes més profunds. Centrant el focus en l’educació superior, Linda Castañeda i Neil Selwyn aborden aquesta qüestió a ‘Reiniciando la universidad, buscando un modelo de universidad en tiempos digitales’, recent publicació d’Editorial UOC dins de la col·lecció OuterEDU d’opinió fonamentada sobre educació i societat digital.

Certament elprocés de digitalitzacióno està transformant l’educació tan ràpidament com a la banca, el turisme, l’entreteniment o els mitjans de comunicació, ni tan radicalment com va somiar Ilitx en el seu moment, però les llavors del canvi fa temps que germinen al seu interior.