LA CLAU

Última oportunitat per a la premsa

La UE pren partit pels editors tradicionals davant Google

1
Es llegeix en minuts
FILE PHOTO  A 3D printed Android mascot Bugdroid is seen in front of a Google logo in this illustration taken July 9  2017  REUTERS Dado Ruvic Illustration File Photo

FILE PHOTO A 3D printed Android mascot Bugdroid is seen in front of a Google logo in this illustration taken July 9 2017 REUTERS Dado Ruvic Illustration File Photo / Dado Ruvic (REUTERS)

Aquest dimarts, el Parlament Europeu debat el text final de la directiva sobre els drets d’autor i drets afins al mercat únic digital. El text, com acostuma a passar a la UE, ha passat pel tortuós camí de la codecisió entre el Consell Europeu (els Estats membres) i el Parlament Europeu (els parlamentaris elegits des dels Estats membres). El text pretén actualitzar el dret a la propietat intel·lectual d’acord amb els imperatius de l’entorn digital. No és fàcil perquè aquí sempre xoquen els vells colossos amb els nous. La directiva proposa coses de sentit comú, com ara la possibilitat de renunciar als drets d’autor en el cas de continguts educatius o de divulgació de caràcter transfronterer. Un dels aspectes més polèmics és l’article 11, que en la versió definitiva ha passat a ser el 15 i que faculta els editors de premsa a poder cobrar per la utilització dels seus continguts en les plataformes digitals d’agregació o als cercadors de l’estil de Google. Si la cosa no es torça, el Parlament Europeu els facultarà per poder negociar. Veurem si després s’arriba a acords que beneficiïn les dues parts.

Amb aquest gest, Europa aposta per tenir uns editors de premsa forts i amb capacitat de generar ingressos que els permetin crear continguts de qualitat allunyats de les fake news La dinàmica dels últims anys, propiciada per un canvi d’hàbits dels usuaris, ha provocat que els que reben els ingressos derivats del consum dels continguts no siguin els que els produeixen. Fins ara, mitjans i plataformes s’han necessitat, però han viscut d’esquena. La directiva pretén forçar l’acord. Per fer-ho, hauran de desaparèixer les posicions altives. Aquests drets afins que es reconeixen als editors per un període de dos anys no tornaran les alegries econòmiques d’altres temps. Pal·liaran les penúries actuals i en tot cas donaran temps perquè els creadors de continguts recuperin la confiança de l’audiència en forma de pagament dels usuaris. És, possiblement, l’última oportunitat, perquè la següent generació de ciutadans ho veurà de manera molt diferent. 

Temes:

Drets d'autor